نسخه چاپی

انتقاد محبی‌نیا از برخی اظهارات درباره مجلس

نماینده مردم میاندوآب از برخی اظهارات درباره جایگاه و وظایف مجلس در شرایط فعلی انتقاد كرد.

به گزارش نما، جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 10‌مرداد) مجلس شورای اسلامی طی تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 و ماده 78 آیین‌نامه داخلی قوه مقننه و اخطار اصل 90 قانون اساسی اظهار داشت: مجلس نباید خود را در سانسوری قرار دهد که تعهد خود در قبال مردم را فراموش یا در آن کوتاهی کند. شرایط اقتضا می‌کند که نهادهای کشور با عقل اداره شوند، پاس دادن آبرو به یکدیگر و ارائه تصویری از پارلمان به نهادها که تنها عده قلیلی دلسوز بوده و مابقی در غفلت به سر می برند، خیانت است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به این صداها اجازه مطرح شدن داده می‌شود و مورد تایید هم قرار می‌گیرد، افزود: با این حال اگر وجود برخی نمایندگان در مجلس زیاد است. باید بفرمایید تا استعفا دهند زیرا این افراد برای ماندن هم انگیزه ندارند.

نماینده میاندوآب در مجلس به اصل 90 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: رهبرانقلاب در دانشکده افسری یادآور شدند مجلس را سرداران نجات می‌دهند و سیاستمداران اداره می‌کنند اما متاسفانه برخی اظهارات برخلاف این موضوع است. به عنوان مثال فردی که دو دوره ریاست مجلس را برعهده داشته و انسان بزرگواری است، در خصوص تنظیم روابط بین‌الملل گفته است که این موضوع به شورای عالی امنیت ملی برود، در صورتی که مجلس در این زمینه وظیفه قانونی دارد.

محبی نیا با تاکید بر اینکه فضا برای ورود مجلس به برخی از موضوعات محدود شده است، ادامه داد: این درحالی‌است که مجلس قسم خورده و در این زمینه‌ها وظایفی برعهده دارد.

وی در تشریح اخطار خود اظهار داشت: کمیسیون اصل 90 موظف به رسیدگی به شکایات است و نباید زمان خود را صرف فعالیت‌های میدانی و اموری کند که شکایتی در آن رابطه نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: در رسانه‌ملی نیز گفته شده که هیچ نهادی به نیابت از مردم حق ندارد در رابطه با مفاسد اقتصادی صحبت کند.

**مجلس می‌تواند در مورد همه مسائل قانونگذاری داشته باشد

رئیس مجلس در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی نماینده میاندوآب در مجلس گفت: آقای محبی‌نیا؛ ضمن اینکه شما را فردی لایق و دلسوز می‌دانم؛ این مسائل دقیق نیست. زیرا هیچ محدودیتی برای مجلس وجود ندارد. اینکه گفته شده هیچ نهادی به نیابت از مردم حق ورود به موضوعاتی مثل مفاسد اقتصادی را ندارد، حرف غلطی است.

وی در توضیح اخطار مطرح شده از سوی محبی‌نیا در مورد کمیسیون اصل نود نیز اظهار داشت: کمیسیون اصل 90 باید براساس شکایات به موضوعات ورود داشته باشد اما می‌تواند روند برخی امور را که به آنها پیشنهاد می‌شود، بررسی کند. در خصوص زلزله کرمانشاه نیز به کمیسیون اصل 90 شکایت شده بود.

لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس باید در گزارش خود مقدمات را کاهش و به موضوعات اصلی و پیشنهادات اشاره می‌کرد،گفت: نباید اجازه دهیم سوءتفاهمی میان ما و بیرون ایجاد شود. مجلس می تواند در مورد همه مسائل قانونگذاری و بر همه نهادها نظارت داشته باشد، بنابراین به خاطر برخی اظهارات در رسانه‌ها نباید ناراحت شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس هیچ محدودیتی ندارد کما اینکه در خصوص مسائل اقتصادی اخیر، طرحی را آماده کردیم، اما با توجه به اقدامات دولت قرار شد، بعد این طرح مطرح شود تا دولت برنامه‌های خود را پیاده کند.

۱۳۹۷/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...