نسخه چاپی

سومین عامل مرگ و میر ایرانیان

رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به آمار مخرب تروما در كشور گفت: این عارضه سومین عامل مرگ و میر در كشور است.

به گزارش نما، ناصری‌پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در دومین سمینار کشوری مدیریت‌ مصدومان‌ ترومایی‌ با اشاره به اثرات اقتصادی و اجتماعی آسیب‌های ناشی از تروما‌ اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست تروما و مشکلات ناشی از آن بار بسیار زیادی را بر سیستم بهداشت و درمان هر کشور تحمیل می‌کند و هر ساله تعداد زیادی از هموطنان دچار تروما و مصدومیت‌های ناشی از آن می‌شوند.

وی افزود: این آسیب‌های ناشی از تروما‌ هزینه درمان و برخی اثرات و تبعات‌ اجتماعی‌ و مشکلاتی را برای خانواده دارد؛ متأسفانه قسمت عمده‌ای از این سوانح شامل قشر جوان می‌شود و جا دارد با رویکرد اصولی و سیستماتیک‌ به این قضیه‌ نگاه کنیم.

فوت سالانه 86 میلیون نفر بر اثر تروما

ناصری‌پور با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از تروما‌ بیان کرد: در سطح دنیا هر ساله 86 میلیون نفر بر اثر تروما‌ جان خود را از دست می‌دهند در سال 2006 این آمار در ایران به 45 هزار کشته رسید که ایران رتبه سوم را از این لحاظ در جهان دارد؛ همچنین در سال 96 ، 40 هزار مراجعه ناشی از صدمات تروما به مراکز بیمارستانی‌ داشتیم که از این آمار 312 هزار نفر منجر به فوت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد‌: علاوه بر هزینه‌های ناشی از تروما‌ مسائل ناشی از مشکلات برای اقتصاد خانواده و جامعه‌ نیز پیش می‌آید؛ از جمله کارهایی که دانشگاه علوم پزشکی این در این باره انجام داده تشکیل کمیته تروما‌ در کنار سایر کمیته‌های مرگ‌ و میر با هدف بررسی‌ مرگ و میر ناشی از تروما و پیشگیری از مرگ و میر است.

در کارهای گروهی ضعف داریم

وی گفت: بزرگترین‌ مشکل ما در این موارد هماهنگی نداشتن در کارهای گروهی است البته مسائل تشخیصی نیز جایگاه خود را دارد.

ناصری‌پور تصریح کرد: از سال 2000 به بعد‌ در ایران‌ روند نزولی‌ را در حوزه تروما‌ و مرگ‌ و میرهای‌ ناشی از آن داشته‌ایم و از 20 سال قبل که برخی از مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی – عروقی، مرگ و میر بر اثر تروما رتبه دوم را داشت امروزه در رتبه سوم قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره کارهای انجام شده برای بهبود این رتبه‌ گفت: نزول‌ این رتبه‌ تحت تأثیر فاکتورهایی‌ چون تأسیس رشته طب اورژانس‌، ایجاد اورژانس‌ هوایی، کیفیت‌ وضعیت اورژانس پیش‌ بیمارستانی‌ می‌باشد که البته هنوز با آمارهای جهانی فاصله داریم‌.

وی با اشاره به مرگ و میر در جاده‌ها گفت: این آمار مرگ و میر در جاده‌های ایران آمار نگران‌ کننده‌ای است در مبحث‌ توریست‌درمانی یکی از عوامل تأثیرگذار همین حوادث‌ جاده‌ای است که رتبه اول را در بین حوادث دارد یک توریست‌ قطعاً این مسئله را در نظر می‌گیرد و این معضل می‌تواند به اقتصاد و اقتصاد درمان ضربه بزند.

ناصری‌پور افزود: بیش از 70 درصد از مسائل ناشی از مصدومیت‌های تروما خارج از حوزه کاری وزارت بهداشت و مربوط به مبحث‌ فرهنگ‌سازی است که مربوط به راهنمایی و رانندگی است برای مثال‌ فرد می‌تواند با زدن یک عینک از آسیب چشم هنگام جوشکاری‌ جلوگیری کند یا داشتن کلاه ایمنی برای موتور سواران‌ از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در این باره تحقیقات در مورد کاهش بار بیماری در حال انجام است و باید نظارت بهتر و تحقیقات بهتری در این باره داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مورد مسائلی که برای پیشگیری می‌‌توان به کار برد،گفت: آموزش در خصوص مراقبت از فرد آسیب دیده و کاهش آسیب‌های بعدی، بهبود وضع مدیریت مراقبت‌های پیش بیمارستانی‌ و بازتوانی‌ که می‌تواند آسیب‌های ناشی از تروما را کاهش و آمارهای ایران را در سطح جهانی در خصوص تروما کاهش دهد.

۱۳۹۷/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...