نسخه چاپی

ورزش كشور در سه نگاه

عکس خبري -ورزش کشور در سه نگاه

اینكه كارلوس كی روش درفاصله 5 ماه مانده به آغاز جام ملت های آسیا تهدید به استعفاء كند و نامه خداحافظی بگذارد پذیرفتنی نیست.

مهدی خرمی



الف:خودکرده را تدبیر نیست

همان طور که می دانید هواداران استقلال تهران در اولین هفته لیگ هجدهم و دردیدار مقابل پیکان شعارهایی علیه وزیرورزش و جوانان سردادند.

طرفداران آبی که از جدایی امید ابراهیمی، سید مجید حسینی و مامه تیام ناراحت بوده و اعتقاد داشتند استقلال تهران برای فصل جاری تقویت نشده است علیه دکترمسعود سلطانی فر موضع گرفتند.

ظاهرا استقلالی ها تضعیف این تیم درفصل جدید را بی توجهی و
بی تفاوتی وزیرورزش و جوانان می دانستند حال آن که این باشگاه مدیرعامل و هیئت مدیره دارد.

اما واکنش وزیرورزش و جوانان از این هم جالب تر بود و به توصیه مشاوران خود رفتار و اقدامات عجیبی انجام داد.

گفته می شود که وزیرورزش و جوانان برای همراه کردن هواداران استقلال ضمن تماس تلفنی با فرهاد مجیدی و تسلیت گفتن بابت درگذشت پدرگرامی اش از او دعوت به عمل آورد که با اختیارکامل به این باشگاه برود!

به نظرمی رسید این اقدام به نوعی استفاده از محبوبیت فرهاد مجیدی برای ساکت کردن هواداران شاکی استقلال باشد تا موضوعی جدی!

اما شنیده ایم اشتباه بزرگ تر تماس وزیرورزش و جوانان با مدیران ذوب آهن اصفهان برای واگذاری مرتضی تبریزی به استقلال بود! موضوعی که گویا به گوش هواداران پرسپولیس رسید تا این بارطرفداران رقیب علیه دکترسلطانی فر موضع بگیرند.

اگر این شنیده ها درست باشد،به اعتقاد ما دکترمسعود سلطانی فر مرتکب اشتباه بزرگی شد یا اینکه مشاوران وزیرورزش و جوانان توصیه نامناسبی به او کردند.

یک وزیرباید شأن و منزلت خود را بشناسد و بداند هر حرکت، مصاحبه یا اقدام او درجامعه بازتاب پیدا می کند. اینکه دکترسلطانی فر با وجود انتخاب سرپرست برای باشگاه استقلال تهران شخصا به مسائل ریزو درشت ورود کند شایسته این جایگاه نیست.

استقلال تهران امیرحسین فتحی را به عنوان سرپرست دارد و از هیئت مدیره ای هم برخورداراست که به هردلیلی انتخاب شده اند. پرسش اینجاست؛ چرا به جای این افراد، وزیرورزش و جوانان باید با فرهاد مجیدی یا مسئولان ذوب آهن اصفهان تماس بگیرد؟

این اقدام وزیرورزش و جوانان ایجاد حساسیت نمی کند؟ البته این مطلب درنکوهش استقلال نیست چرا که اگر عکس آن هم درباره پرسپولیس اتفاق بیفتد جای سئوال دارد.

وزیرورزش و جوانان وظیفه اش کلان تر از این حرف هاست و باید کارهای جزئی را به زیرمجموعهد خود که شامل مدیران استقلال و پرسپولیس می شود، بسپارد.

دیروز صدای استقلالی ها درآمد و امروز صدای پرسپولیسی ها و این اتفاقات برای وزارتخانه ورزش و جوانان خوش آیند نیست.

البته شکی نداریم که دکترمسعود سلطانی فربه شدت به ورزش علاقمند بوده و کاملا به این حوزه اشراف دارد. او از سوی دکترحسن روحانی کامپیوترورزش لقب گرفت و اطلاعات جامعی از تاریخ ورزش دارد اما این علاقه نباید به جایگاه وزارت لطمه بزند.

برهمین اساس به دکترمسعود سلطانی فرتوصیه می کنیم ازاین ماجرا درس گرفته و به مسائل جزئی ورود نکند.



ب:تماشاگران نساجی می توانند الگو باشند

تیم تازه لیگ برتری شده نساجی مازندران درحالی برابرذوب آهن اصفهان شکست خورد که درپایان مسابقه برنده و بازنده تشویق شدند!

نساجی چی ها که با تلاش شبانه روزی و زحمت فراوان توانسته بودند ورزشگاه شهید وطنی را برای این مسابقه آماده کنند برابرذوب آهن مدعی فوتبال هدفمند و خوبی ارائه کردند اما درنهایت با اشتباه بچه گانه شاهین مجیدی مغلوب تجربه حریف شدند.

با این وجود شاگردان جواد نکونام پس از سوت پایان داور حسابی دروطنی تشویق شدند. همچنین تیم ذوب آهن اصفهان که درقائم شهرموفق شده بود میزبان را شکست بدهد نیزاز سوی تماشاگران نساجی تشویق شد.

تشویق ویژه محسن مسلمان آن هم پس از شکست نساجی باعث شد ستاره شماره 10 ذوبی ها در صفحه شخصی اش برای طرفداران تیم مازندرانی سنگ تمام گذاشته وازآنان تشکرکند.

پیش از شروع مسابقه هم حدود 15 هزارتماشاگرهوادارنساجی درحالی که بازیکنان ذوب آهن و امید نمازی وارد زمین چمن می شدند با شعارذوب آهن به قائم شهرخوش آمدی آنان را تشویق کردند.

همچنین سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن که سابقه کاردر قائم شهررا درکارنامه دارد نیزتشویق شد تا مهمان هفته اول وطنی برخلاف تصورات اولیه چیزی به جز تشویق و مهمان نوازی نبینند.

گرچه برخی اطرافیان ذوب آهن قطعی برق محل تمرین این تیم پیش از بازی را زیرسرنساجی چی ها دانستند اما خود سعید آذری هم اعتراف کرد این اتفاق طبیعی و به خاطرآب و هوای شرجی استان مازندران و
سیم کشی پوسیده سیم کشی برق این استان بوده است.

هنگامی هم که اعضای تیم ذوب آهن قصد خروج از ورزشگاه شهید وطنی را داشتند باز با خسته نباشی و خوشآمدگویی هواداران قائم شهری روبرو شدند.

اتفاقی که تعجب و درعین حال ستایش ذوبی ها را به دنبال داشت. محسن مسلمان و سایراعضای تیم ذوب آهن باور نمی کردند
درقائم شهرآن هم پس از برد تشویق شوند.

ادب و مرام مردم قائم شهرو هواداران نساجی مازندران دراین دیدارفوتبال ما درلیگ هجدهم را وارد فاز جدیدی کرده و ادب مردم مازندران را به اثبات رساند که می تواند الگوی تماشاگران فوتبالی درسراسرکشورباشد.

همان طورکه پیش تراشاره شد درهفته اول تماشاگران استقلال دراستادیوم آزادی به وزیرورزش، سعید فتاحی مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ اهانت کرده و برخی دیگررا نیزبی نصیب نگذاشتند.
پرسپولیسی ها نیزشاکی بودند و از برخی ورزشگاه های دیگراخبارخوشآیندی به
گوش نرسید اما هواداران نساجی باعث خوشحالی همه ایران شدند.

درهمین راستا پیشنهادی هم برای فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن داریم؛

تا دیروز درهرورزشگاهی هرتماشاگری که توهین می کرد یا اسباب آزارو اذیت میهمان را فراهم می ساخت با محرومیت مواجه می شد. به طورمثال درهمین هفته اول هواداران سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریزاز تماشای بازی تیم محبوب خود با حکم کمیته انضباطی محروم شدند. حال چه اشکالی دارد که تماشاگران با اخلاق و با ادب نساجی مازندران تشویق شوند. جریمه زمانی معنی پیدا می کند که کنارتشویق باشد. به نظرشما این طورنیست؟!



ج:فدراسیون نباید زمان را از دست بدهد


چهارشنبه هفته گذشته کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان با انتشارپیامی فوتبال ایران را وارد شوک بزرگی کرد؛” احساس خوشبختی دارم. 7 سال و نیم گذشت. چه سفرفوق العاده ای بود. دومین قرارداد بلند مدت دوران حرفه ای من، بعد از حضور10 ساله ام درتیم ملی پرتغال، این تجربیات به من یادآورمی شود که این ها چیزی فراترازفوتبال است و به نوعی زندگی کردن است. کلمات نمی تواند قدردانی ام، غرورم و افتخاری که عضوی از این دو خانواده فوق العاده و باورنکردنی فوتبالی بود را بازگو کند؛ تیم ملی پرتغال و تیم ملی ایران. بابت همه چیزممنون.”

این پیام درحالی منتشرشد که برخی رسانه های کشورالجزایراخباری مبنی برتوافق با کارلوس کی روش منتشرکردند.

گرچه فدراسیون فوتبال کشورمان همه چیزرا تکذیب و اعلام کرد کی روش تا پایان جام ملت های آسیا درامارات با تیم ملی ایران قرارداد دارد اما درادامه مشخص شد مرد پرتغالی قراردادش را تمدید نکرده است!

شنیده ها حکایت از آن دارد که کارلوس کی روش بابت طلب 300 هزاردلاری خود از فدراسیون فوتبال شاکی شده است. با توجه به گرانی ارزو مشکلات خرید و فروش آن درایران چندان نمی توان دراین برهه به فدراسیون تاج خرده گرفت کمااینکه مسئولان فدراسیون برای پرداخت پول کی روش به وزارت امورخارجه مراجعه و مقدمات واریزپول به حساب کی روش را از طریق این وزارتخانه پیگیری کردند اما سرمربی پرتغالی کشورمان عجله کرد و نامه احساسی خود را منتشرکرد.

اینکه این چندمین باری است که کارلوس کی روش با همین شیوه به فوتبال ایران شوک داده و سپس به کارخود درتیم ملی ادامه می دهد از حوصله این بحث خارج است اما آنچه اصل مطلب ماست اینکه جام ملت های آسیا برای اولین بار با حضور24 تیم و از 15 دی ماه درامارات آغاز شده و تا 11 بهمن ماه سالجاری به طول خواهد انجامید. تیم ملی کشورمان هم دراین رقابت ها با عراق، یمن و ویتنام همگروه است و همه فوتبالدوستان ایرانی انتظاردارند پس از سال ها افسوس تیم ایران طلسم شکنی کرده و قهرمان جام ملت های آسیا شود.

انتظاری که چندان هم بیراه نیست. دوره گذشته دراسترالیا تیم ملی کشورمان فقط و فقط اسیراشتباه بچگانه مهرداد پولادی و ناداوراسترالیایی شد.

چه بسا اگر تیم ایران درمرحله یک چهارم نهایی جام ملت های 2015 آسیا دراسترالیا با بدشانسی مغلوب عراق نمی شد به نیمه نهایی و سپس فینال صعود کرده و حتی شانس قهرمانی داشتیم.

از طرف دیگردرخشش ایران درجام جهانی 2018 روسیه این توقع را ایجاد کرده که تیم کشورمان دراین دوره از رقابت های جام ملت های آسیا پس از سال ها فینالیست شود.

اینکه کارلوس کی روش درفاصله 5 ماه مانده به آغاز جام ملت های آسیا تهدید به استعفاء کند و نامه خداحافظی بگذارد پذیرفتنی نیست.

اعتقاد ما همچون اغلب فوتبالدوستان ایرانی این است که کارلوس کی روش در این فاصله نزدیک تا جام ملت های آسیا حفظ شود و چنانچه به هردلیلی این سرمربی پرتغالی نخواست بماند یا الجزایررا برای ادامه فعالیت خود انتخاب کرده است باید فدراسیون زودتربجنبد. تمدید قرارداد کارلوس کی روش یا انتخاب جانشین او درحال حاضرباید اولویت فدراسیون فوتبال باشد. به هرحال از ما گفتن بود!

۱۳۹۷/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...