نسخه چاپی

پشت پرده سفر امیر قطر به غزه

قرار است فردا شیخ حمد بن جاسم آل ثانی راهی باریكه غزه شود تا خود را به عنوان اولین رهبر عربی – اسلامی كه محاصره این باریكه را شكسته است؛ مطرح كند.

به گزارش نما به نقل از ايران آباد، حاكم قطر كه علي‌رغم هزينه‌هاي ميلياردي در انقلاب‌هاي عربي منطقه راه به جايي نبرده است و شكست مفتضحانه‌اي هم در سوريه را انتظار مي‌كشد، به سفر غزه مي‌رود تا پنجره‌هاي جديدي را در چهارديواري افكار بسته خود باز كند.

در اين ميان گزارش‌هاي موجود از ذوق‌زدگي بيش از اندازه سران حماس از اين سفر حكايت دارد، هر روز يكي از مقامات اين جنبش در مورد ارزش، جايگاه و اهميت اين سفر اظهارنظر كرده و آن را تاريخي ارزيابي مي‌كنند كه جالب‌ترين اين واكنش‌ها متعلق به پايگاه اطلاع رساني فلسطين متعلق به حماس كه در مورد اين سفر نوشت:

« مقدمات و تدارکات رسمي و مردمي جهت استقبال از امير قطر انديشيده شده است، وي برجسته‌ترين رهبر عربي است که به منظور لغو محاصره غزه به اين منطقه سفر مي‌کند و رهبري است که بيشترين حمايت‌ها را از ملت فلسطين داشته و اقداماتي عملي را به منظور عمران و بازسازي ويراني‌هاي حاصل از اشغالگري دشمن صهيونيستي انجام داده است.»

اسماعيل هنيه نخست وزير حماس نيز با خوشحالي از سفر شيخ قطري و همسرش، از مردم غزه خواست تا از آنها استقبال باشكوهي انجام دهند!

اما از جانب ديگر مردم غزه به خصوص جوانان اين منطقه چندان دل خوشي از اين سفر نداشته و آن را سفري تبليغي ارزيابي مي‌كنند كه به دليل در بن بست قرار گرفتن شيخ قطري در معادلات سياسي و امنيتي منطقه؛ اقدام به انجام آن كرده است.

اين افراد در صفحات خود در شبكه‌هاي اجتماعي با يادآوري مواضع دوحه در زمان حملات رژيم صهيونيستي به غزه و ويراني اين منطقه، مشاركت شيخ قطري در ساخت شهرك‌هاي صهيونيست نشين در كرانه باختري را يادآوري كرده و تاكيد مي‌كنند كه آنها در هيچ مراسم استقبالي مشاركت نخواهند كرد.

اين افراد با با تغيير تصاوير خود در فيس بوك به تصوير ديدار شيخ حمد و شيمون پرز، سوابق وي را يادآوري كرده و از اينكه رهبران حماس تا اين همه ذوق زده شده‌اند؛ ابراز شگفتي مي‌كنند. آنها با يادآوري اين نكته كه در ابتدا قطر قرار بود بيش از يك ميليارد دلار براي بازسازي غزه هزينه كند و اكنون اين رقم به 250 ميليون دلار رسيده، مسيرهاي هزينه كرد آن را پرسيده‌ و مي‌گويند كه اين پول‌ها با هماهنگي خالد مشعل براي تداوم جنگ افروزي در سوريه هزينه شده است.

از سوي ديگر منابع آگاه به ايران آباد گفته‌اند كه شيخ قطري به دو دليل عمده راهي غزه شده است و در اين مورد حمايت‌هاي رژيم صهيونيستي و آمريكا را هم به دست آورده است. مورد اول به تقليل جايگاه وي در منطقه باز مي‌گردد كه باعث شده تا وي از برگه فلسطين براي بالا بردن جايگاه خود بهره‌برداري كند و دليل دوم نيز به درخواست‌هاي مكرر خالد مشعل باز مي‌گردد كه گفته مي‌شود قرار است با شيخ حمد به غزه برود.

اين منابع تاكيد مي‌كنند كه مشعل به دليل سياست‌هايش عليه سوريه و محور مقاومت علاوه بر آنكه جايگاه خود را به عنوان رهبر حماس از دست داده، ديگر جايگاهي هم در منطقه ندارد و تنها تعداد معدودي از كشورها آن هم در ضيافت‌هايشان پذيراي وي هستند.

خالد مشعل كه روزگاري از وي به عنوان مغز انديشمند حماس ياد مي‌شد با شرط بندي بر اسب بازنده اخوان المسلمون در سوريه و مصر نه تنها چيزي به دست نياورد، بلكه بسياري از داشته‌ها را هم بر باد داد و اكنون مي‌خواهد با راه افتادن پشت سر شيخ قطري و بردن وي به غزه اندكي از اين شكست‌ها را جبران كند.

مشعل و ديگر همراهان و هم‌فكرانش در حماس كه فكر مي‌كردند با قدرت گرفتن اخوان در مصر غزه را از محاصره نجات خواهند داد، اكنون بيش از دو ماه است كه در گذرگاه رفح را بسته مي‌بينند و شاهد تخريب گسترده تونل‌ها توسط دولت تحت حاكميت مرسي هستند و هيچ كاري هم از دستشان بر نمي‌آيد.

از اين رو مي‌توان گفت كه سفر شيخ قطري نه به خاطر مردم غزه و كاستن از بار مشكلات آنهاست، بلكه براي استفاده گروهي اندك در حماس و سوء استفاده مقامات قطري از موقعيت و جايگاه فلسطين در جهان عرب و اسلام مي‌باشد.

۱۳۹۱/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...