نسخه چاپی

8راهكار لاریجانی برای اقتصاد مقاومتی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه موضوع هسته ای برای كشورهای غربی به منظور فشار بر ایران بهانه ای بیش نیست،گفت: با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی در كشور می توانیم در مذاكرات با اقتدار حاضر شویم.

به گزارش نما به نقل از مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز دوشنبه با حضور در دانشگاه علم و صنعت در جمع دانشجویان این دانشگاه به صعود مراتب علمی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: باعث افتخار است که دانشجویان این دانشگاه بعد از انقلاب حرکت تکاملی داشتند و امیدواریم با سرعت بیشتری به این حرکت ادامه دهند.

رئیس مجلس با اشاره به وضعیت کنونی کشور و فشار غربی ها به خصوص آمریکا بر کشورمان در خصوص مسائل هسته ای گفت: در طی سالهای بعد از انقلاب آمریکاییها رفتار ماجراجویانه ای را در قبال کشورمان پیش گرفته اند و حتی این ماجراجویی به جنگ نیز رسید.

لاریجانی با بیان اینکه در ابتدای جنگ می‌دانستیم پشت پرده جنگ تحمیلی آمریکا است اما کدهای اطلاعاتی نداشتیم، گفت: این موضوع در اواسط جنگ کم کم برای ما روشن شد و بعد از جنگ نیز یکی از شخصیت های عراقی سرلشگر رفیق سامرایی مسئول اطلاعات کل عراق که هنوز هم زنده است در کتابی به این نکته اشاره داشت که آمریکا برای حمله به ایران به صدام پیغام داده که شما حمله کنید و ما نیز کمک خواهیم کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه این کمک ها هم اطلاعاتی بود و هم تجهیزات و امکانات، گفت: آنها اطلاعات دقیقی هواپیمای آواکس به صدام می دادند و بعد از گذشت چند وقت از جنگ کشورهای غربی مانند فرانسه نیز وارد عمل شدند و تجهیزات پیشرفته ای را در اختیار ارتش صدام قرار دادند.

لاریجانی اظهار داشت: ماجراجویی آمریکا از اول انقلاب بود و این کار را از سوی تجزیه طلب ها در داخل کشور و همچنین افرادی چون بنی صدر دنبال می کرد.

وی با بیان اینکه رفتار آمریکا بعد از جنگ تغییر کرد، گفت: آنها بعد از جنگ مدعی این بودند که مدیریت جهان به دست آنهاست و حتی 60 دانشمند آمریکایی در بیانیه ای اظهار داشتند ما فرهنگ برتر در جهان هستیم و سایر کشورها باید از ما تبعیت کنند.

رئیس مجلس اظهار داشت: بعد از اشتباهات 11 سپتامبر آمریکایی ها در عراق و افغانستان و نوع استراتژی دقیق جمهوری اسلامی ایران در منطقه رفتار آنها با کشورمان تغییر کرد اما دشمنی آنها باقی ماند.

وی با بیان اینکه آنها وارد موضوع هسته ای ایران شدند، گفت: در داخل نیز گروه های مذاکره کننده با غرب در برخی اوقات با طرف مقابل همکاری می کردند و در برخی مواقع نیز این همکاری را قطع می کردند اما در نهایت سیاست های کلی در خصوص مسئله هسته ای را رهبر معظم انقلاب مدیریت می کردند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به وعده هایی که تیم مذاکره کننده با جمهوری اسلامی ایران داده بود و عمل نکرد، گفت: تصور آنها این بود که از طریق این کار می توانند ایران را پایگاهی برای حمله به سایر کشورهای منطقه کنند اما در این بخش موفق نبودند.

لاریجانی اظهار داشت: بعد از اشغال عراق توسط آمریکاییها یکی از فرماندهان ارتش آمریکا اظهار داشت ما دموکراسی را به گونه ای در عراق پیاده می کنیم که بر کشورهای همسایه نیز سایه بیندازد و منظور این فرمانده به نوعی کشور ایران بود.

وی با بیان اینکه آنها وعده می دادند شما فعالیت های هسته ای خود را تعلیق کنید و ما بعد از سه هفته این موضوع را عادی خواهیم کرد تا شما به فعالیت هایتان ادامه دهید، گفت: سه هفته که هیچ چندین ماه گذشت اما آنها به تعهد خود عمل نکردند.

رئیس مجلس با اشاره به سفر بلر نخست وزیر سابق انگلیس به عراق گفت: وی در جریان بازدید از این کشور در یک سخنرانی اظهار داشت: ما میوه حمله به عراق را در تهران چیدیم یعنی با این ابهتی که از حمله به کشور عراق درست کردیم، مسئولان ایرانی ترسیده اند.

وی اظهار داشت: آنها بعد از گذشت دو سال عنوان کردند که باید تضمینی در خصوص موضوع هسته ای کشورمان باشد که شما سراغ سلاح هسته ای نمی روید که آنها گفتند شما باید فعالیت های خود را کلا تعطیل کنید و بعد از این موضوع فهمیدیم خدعه ای در کار است.

رئیس مجلس اظهار داشت: در مذاکره ای که در نیویورک با سه وزیر امور خارجه داشتم آنها صراحتا به من گفتند ما از اول نظرمان تعطیلی فعالیت هسته ای شما بود .

لاریجانی با بیان اینکه مشکل آمریکا با ایران مسئله ای هسته ای نیست، گفت: آنها اعلام می کردند شما با دنبال کردن موضوع هسته ای توازن منطقه را به هم ریخته اید و این موضوع را رهبری نیز در سخنرانی هایشان تاکید کردند که مشکل غرب با ایران بحث هسته ای نیست.

وی با اشاره به گزارشات احمد شفیق علیه ایران گفت: بخشی از این گزارشات بر اساس اطلاعات دروغ است و در بخش دیگر آنها اعلام کردند شما چرا قانون مجازات اسلامی را در کشورتان تصویب کرده اید در حالی که به آنها می گوییم انتظار دارید در کشور اسلامی قانون مجازات اروپایی تصویب کنیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنها همچنین در خصوص همجنس بازی مسائلی را مطرح کردند در حالیکه ما از این موارد حالمان به هم می خورد و چه لزومی دارد در این موضوعات از آنها تبعیت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر موضوع هسته ای نبود آنها حتما مسائل دیگری را برای فشار به ایران مطرح می کردند ، گفت: چرا شما به عربستان که در آن به زنان اجازه رانندگی نمی دهند به لحاظ حقوق بشری ایرادی نمی گیرید.

لاریجانی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: باید مناسب با این حوادث استراتژی مدونی داشته باشیم و مختصاتی را در نظر بگیریم که بتواند شرایط فعلی را تغییر دهد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه اگر فکر کنیم در شرایط فعلی کشور با چراغ سبز نشان دادن به آمریکا مشکل حل می شود اشتباه کرده ایم، گفت: سیاست های آمریکا در مقابل ایران هیچ تغییری نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: زمانی می توانیم در مذاکرات بین المللی ناجح باشیم که در کشور شرایط اقتصادی خوب و اتحاد داشته باشیم.

لاریجانی با بیان دو هدف در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: ما باید ساز و کاری در اقتصاد داشته باشیم تا از این طریق قدرت مانور بین المللی نیز ایجاد شود.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: ظرفیت های خوبی در داخل کشور هست که باید از آن استفاده کنیم و موقعیت استراتژی و منابع نفت و گاز را بالفعل کنیم.

وی همچنین با اشاره به نیروی جوان در داخل کشور اظهار داشت: ما باید از این رشد فکری جوان ها در صنایع و مسائل مهم استفاده کنیم.

لاریجانی در بیان هشت نکته درباره اقتصاد مقاومتی که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: توجه به سازوکارها و رونق بخشی به تولید داخل یکی از نکات مهم است و ما از ظرفیت اسمی تجهیزات و امکانات داخل کشور استفاده نمی کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه اگراقتصادمان دولتی باشد نمی توانیم موفق باشیم، گفت: سیاست های کلی اصل 44 را که رهبری فرمودند باید به درستی انجام شود بخش کشاورزی و دامپروری در دست مردم است اما در بخش صنعت این طور نیست.

وی همچنین خودکفایی در محصولات استراتژی را یکی دیگر از نکات مورد توجه در اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: اگرمحصولاتی مانند گندم و گوشت را بخواهیم از خارج از کشور وارد کنیم دیگر نمی توانیم در مذاکرات بین المللی مقتدر ظاهر شویم چرا که وابستگی هایی به خارج داریم.

لاریجانی همچنین تقویت کارآفرینی را یکی دیگر از نکات مورد توجه در اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: رابطه دانشگاه و صنعت باید بهتر از این شود و مجلس نیز به دنبال این است تا در جلسات مختلف با اساتید این رابطه را بیشتر و بهتر کند.

رئیس مجلس همچنین حرکت اقتصادی بر اساس قانون و برنامه را از نکات مهم دیگر در اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: نباید در مسائل اقتصادی تصمیمات لحظه ای گرفت و اقتصاد ما باید قابل پیش بینی باشد، ثبات در برنامه ریزی کلید کار است و اگر ثبات در مسائل اقتصادی نباشد مردم به جای سرمایه گذاری به سراغ دلالی می روند.

وی همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از نکات مورد توجه در اقتصاد مقاومتی طرح هایی برای مدیریت مصرف است که در مجلس هشتم در این خصوص طرحی تصویب شد اما اجرایی نشد.

لاریجانی همچنین کاهش وابستگی به نفت را یکی دیگر از نکات مهم در اقتصاد مقاومتی خواند.

رئیس مجلس همچنین تسهیل در کسب و کار را یکی دیگر از نکات مهم در موضوع اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: فراهم کردن بسترها برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی از نکات مهم است و سرمایه های شناور را به بخش های سرمایه گذاری ببریم.

لاریجانی اظهار امیدواری کرد شرایط کنونی کشور با ساماندهی مرتفع و شرایط برای کسب و کار فراهم شود.

۱۳۹۱/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...