نسخه چاپی

ترامپ به دنبال شكل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران بود

موثقی گیلانی گفت: هدف ترامپ از خروج از برجام این بود كه اجماع جهانی علیه ایران شكل بگیرد.

به گزارش نما، سید احمد موثقی گیلانی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ، با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر رئیس جمهور با مردم اظهار کرد: آقای روحانی در این گفت‌وگو به موضوع لغو برجام توسط آمریکا اشاره کرد. نقش ترامپ این بود که ایران را در یک تله امنیتی قرار دهد و انتظار داشت وقتی از توافق هسته‌ای خارج می‌شود ایران هم همین‌طور عمل کند تا پرونده کشورمان به شورای امنیت برود و موضوع ایران امنیتی شود.

موثقی گیلانی گفت: هدف ترامپ از خروج از برجام این بود که اجماع جهانی علیه ایران شکل بگیرد؛ اما ایران خویشتن‌داری کرد و امروز می‌بینیم که اجماع جهانی علیه ترامپ است و غیر از چند کشور محدود و رژیم صهیونیستی اساسا جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا حق را به ایران می‌دهند؛ چرا که ایران به برجام پایبند بودو بار‌ها آژانس هم این پایبندی را تایید کرد.

وی ادامه داد: اروپا به هیچ وجه مایل نیست جنگ یا تنش جدیدی در منطقه ایجاد شود. همان گونه که صدر اعظم آلمان اعلام کرد سراریز شدن موج پناهندگان به اروپا و جنگ تجاری بین اروپا و آمریکا از جمله مشکلاتی است که اروپا با آن مواجه است؛ یعنی اروپا در جنگ تجاری با آمریکا تصمیم گرفته است با حمایت از برجام مقابل آمریکا بایستد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور کشورمان که شرایط منطقه را به سوی امن‌تر شدن دانسته بود؛ گفت: ایران به سهم خود به سوریه و عراق کمک کرده است؛ اروپا هم به خوبی می‌داند که ایران نقش موثری در عقب زدن داعش داشته است.

موثقی گیلانی با اشاره به اینکه ایران همواره قربانی تروریسم بوده است؛ گفت: منطقه خاورمیانه قربانی تروریسم داعشی بود و ایران علیه تروریسم هزینه‌های زیادی کرد.

وی افزود: امنیت اروپا به طور مستقیم تحت تاثیر امنیت منطقه است و به همین خاطر تلاش دارد تا به امن‌تر شدن منطقه با ایران همکاری کند.

موثقی یادآور شد: دولت می‌تواند با بهره گیری از شرایط حال حاضر منطقه و به وجود آوردن یک اجماع داخلی، تحریم‌های آمریکا را تا حد زیادی بی‌اثر کند.

۱۳۹۷/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...