نسخه چاپی

صرافی‌ها: خرید و فروش ارز نداریم

درحالی بانك مركزی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها را آزاد اعلام كرد كه هنوز اطلاعیه "خرید و فروش ارز نداریم" روی شیشه اكثر صرافی‌ها نصب است.

به گزارش نما، با آزاد شدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها طبق بسته جدید ارزی دولت، مراجعات مردم به خیابان فردوسی برای تأمین ارز از سر گرفته شد. ولی صرافی‌ها همچنان اطلاعیه "خرید و فروش ارز نداریم" روی شیشه‌های خود نصب کرده و از پاسخ دهی به مشتریان امتناع می‌کنند. این اطلاعیه روی شیشه اکثر صرافی‌ها نصب است درحالی که بانک مرکزی مجوز خرید و فروش ارز صرافی‌ها را داده و دستورالعمل مربوطه را هفته قبل ابلاغ کرده است.

مشاهدات خبرنگار تسنیم از خیابان فردوسی حکایت از آن دارد که کماکان گعده دلالان در کوچه پس کوچه‌هاست و کسی جرأت حضور در میدان مقابل پاساژ افشار را ندارد از همین رو افشار مثل ماه‌های قبل خالی از جمعیت دلالان است. اما این به معنای نبود فعالیت دلالی در خیابان فردوسی و بازار ارز نیست چرا که هم اکنون دلالان در کوچه پس کوچه های فردوسی به خرید و فروش ارز مشغول هستند و تلفن به دست نرخ‌ها را از طریق معاملاتشان بالا و پایین می‌برند.

هرچه به میدان فردوسی نزدیکتر می‌شویم جمعیت مردم که مقابل صرافی‌ها ایستاده‌اند بیشتر به چشم می‌خورد. مردمی که درصف صرافی ایستادند می‌گویند به منظور خرید ارز مسافرتی هستیم ولی هنوز فروش شروع نشده است؛ صرافی مربوطه اعلام کرده ارز مسافرتی از یک ساعت دیگر با قیمت 10 هزار و 400 تومان فروخته می‌شود.



گفتنی است درحالی ارز مسافرتی با قیمت 10 هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد که قیمت دلار در بازار آزاد 10 هزار و 600 تومان است این درحالی است که صرافی‌ها طبق دستورالعمل بانک مرکزی باید یک درصد بالاتر از بازار ثانویه برای فروش ارز مسافرتی قیمت تعیین می‌کردند. ولی فعالان بازار می‌گویند با توجه به آماده نبودن طرح قیمت 10 هزار و 400 تومان برای فروش ارز مسافرتی تعیین شده است.

این صرافی‌های مجاز دلار را به قیمت 10 هزار و 300 از مردم خریداری کرده و با قیمت 10 هزار و 400 تومان می‌فروشند و ضمن اینکه قیمت خرید یورو 12 هزار و 320 بوده و فروش آن 12 هزار و 400 تومان است. صرافی‌ها نرخ فروش سایر ارزها را از روی تابلوهای خود حذف کرده‌اند.

مردمی که در صف خرید ارز هستند می‌گویند که امروز از صبح قیمت‌ها در نوسان بوده ولی هم اکنون وضعیت بهتر است. مردم می‌گویند پنج شنبه هفته گذشته امکان خرید وجود نداشت چرا که هر لحظه یک قیمت بیرون می‌آمد ولی به نظر می‌رسد از فردا وضعیت بازار بهتر شود.

گشت و گذار در خیابان فردوسی حاکی از برقرار بودن گشت انتظامی در بازار ارز است و همین موضوع موجب شده تا دلال‌ها مانند گذشته قدرت مانور در این بخش را نداشته باشند. اما صرافی‌هایی که ارز دارند علاوه بر فهرست 23 موردی که بانک مرکزی برایشان تدوین کرده معمولا زیرمیزی به نیازهای آزاد هم ارز می‌فروشند هرچند که تعداد این صرافی‌ها به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

بازاری‌ها می‌گویند هنوز وضعیت برایشان به ثبات نرسیده و این احتمال را می‌دهند که در روزهای آینده کمی از التهاب بازار کاسته شود؛ این درحالی است که برخی کانالهای تلگرامی که به اعلام قیمت برای معاملات ارزی می‌پردازند سعی در ایجاد تنش در بازار دارند و معملوا با انتشار یک خبر دورغ به التهاب بازار دامن می‌زنند. مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که روند اخبار منتشره در این کانال‌ها را رصد کرده و با پیگیری مقامات قضایی نسبت به مسدود سازی آنها اقدام خواهند کرد.

بازاری ها می گویند ارز نقدی زیاد شده چون ارز پتروشیمی ها هم به بازار آمده است. یکی از فعالان بازار ارز می گوید، از صبح امروز ریزش قیمت در دلار نقدی آغاز شده و اگر تزریق ارز پتروشیمی ها همین طور ادامه داشته باشد، قیمت باز هم می شکند

۱۳۹۷/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...