نسخه چاپی

معاون وزیر خارجه یمن مجازات عاملان كشتار كودكان یمنی را خواستار شد

معاون وزیر خارجه یمن گفت: جامعه بین المللی برای مجازات عاملان كشتار كودكان اقدام عملی كند

به گزارش نما، معاون وزیر امور خارجه یمن تاکید کرد جامعه بین المللی باید اقدام عملی برای مجازات عاملان کشتار کودکان یمنی انجام دهد و نباید به محکوم کردن آن اکتفا کند.

حسین العزی معاون وزیر امور خارجه یمن در گفتگوی تلفنی با این شبکه از صنعا درباره درخواست شورای امنیت برای انجام تحقیقات شفاف درباره جنایتی که عربستان سعودی علیه کودکان یمنی مرتکب شده است گفت: «این جنایت، تنها یمن و کودکان یمنی را هدف قرار نداده بلکه بشریت را هدف قرار داده است چرا که برخلاف قوانین و اخلاق و معاهدات بین المللی و انسانی است. این اولین جنایتی نیست که عربستان سعودی مرتکب می‌شود و منازعه فرقه‌ای را که کشور‌های ائتلاف متجاوز دنبال می‌کنند ثابت می‌کند. تحقیقاتی که دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آن شده است تحقیقی است که مورد استقبال ما قرار دارد و به این واقعیت در این مسئله اشاره می‌کند. تحقیقات بین المللی مستقل هدف از آن تحقیق درباره وقوع این جنایت نیست چرا که این جنایتی مشهود است که جنگنده‌های متجاوز سعودی در روز روشن و در بازاری مملو از غیرنظامیان و کودکان انجام داده اند.»

وی افزود: «تحقیقات بین المللی که مورد نظر ما قرار دارد، تحقیقات بین المللی و آغاز فوری روند تحویل جنایتکاران مستقیم و غیرمستقیم این جنایت به دست عدالت است. تحقیقی که به اقدامات عملی منتهی شود و جنایتکاران را به سزای عمل خود برساند و همزمان حمایتی واقعی از غیرنظامیانی که در طول این سال‌ها با نقض قوانین و ارتکاب این جنایات دچار رنج و سختی شدند ارائه کند. عربستان سعودی و همپیمانان آن با روش‌های مختلف به کشتار کودکان در یمن اقدام کرده اند و این برای آن‌ها به یک مسئله عادی تبدیل شده است. آن‌ها با حملات مستقیم و با محاصره، کودکان و مردم ما را می‌کشند. براساس برخی گزارش‌ها در هر ساعت و حتی کمتر از یک ساعت، یک کودک به علت سوء تغذیه شدید و کمبود دارو و بیماری و دیگر مسائل جان خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین کودکان یمنی به دست این جنایتکاران در حال ذبح شدن هستند.»

العزی درباره مواضع شورای امنیت و آمریکا در خصوص این جنایت گفت: «موضع ما درباره درخواست شورای امنیت روشن است و این درخواست به نوعی دور زدن درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد است و شورای امنیت با این درخواست که موضع و اقدامی از طرف آمریکا و انگلیس است می‌خواهند عربستان سعودی را از جایگاه مجرم در جایگاه قاضی قرار دهند. تحقیقات شفافی که آن‌ها می‌گویند این است که از عربستان سعودی می‌خواهند این تحقیق را انجام دهد. ما انجام تحقیقات بین المللی مستقل را به روشی که از آن صحبت کردیم خواستاریم. اما در خصوص موضع شورای امنیت باید بگویم این دور زدن آشکار خون کودکانی است که لکه ننگی برای همه بشریت شده است. خون این کودکان با سلاح آمریکایی و انگلیسی ریخته شده است و برای همین آن‌ها از انجام تحقیقات بین المللی مستقل که عدالت را محقق کند و پیروزی برای صلح و امنیت بین المللی و برای حقوق کودکان یمنی باشد می‌ترسند. آمریکا و انگلیس با این اقدام خود از طریق شورای امنیت بار دیگر ثابت کردند که پوشش ناجوانمردانه‌ای برای این جنگ تجاوزکارانه علیه مردم یمن هستند. همه کار‌هایی که عربستان سعودی انجام می‌دهد جنایت است و حتی تیری که به هوا شلیک می‌کند و حتی پرواز‌هایی که هیچ حمله‌ای انجام نمی‌دهد یک جنایت است چرا که بر پایه هیچ مجوز قانونی یا هیچ توجیه واقع بینانه و منطقی نیست.»

وی اضافه کرد: «این جنایت، آزمایشی واقعی برای انسانیت جامعه بین المللی به شمار می‌رود و معتقدم موفقیت آن‌ها برابر این آزمایش تنها بر محکوم کردن و ابراز نارضایتی کردن متوقف نمی‌شود، درست که این اقدامی در جهت درست و مهم به شمار می‌رود و ما از همه کشور‌ها و دولت‌ها و سازمان‌ها و احزاب و حتی شخصیت‌هایی که با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی و همبستگی کردند تشکر می‌کنیم، اما بار دیگر تاکید می‌کنیم موفقیت در این آزمون، تنها به این مسئله بستگی ندارد بلکه باید به اقدامات عملی منجر شود؛ بنابراین جامعه بین المللی امروز برابر آزمونی حقیقی قرار گرفته است و باید با اعمال فشار و نفوذ خود تحقیقاتی واقعی و موثر را هدایت کنند. تنها جنایتکاران و گروه‌های تشکیل دهنده ائتلاف متجاوز برابر این تحقیقات کارشکنی و با آن مخالفت می‌کنند به اضافه طرف‌هایی که سلاح در اختیار متجاوزان قرار داده اند و در این عملیات مشارکت کرده اند که آمریکا و انگلیس هستند و این مسئله‌ای شرم آور برای این دو کشور به شمار می‌رود.»

۱۳۹۷/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...