نسخه چاپی

برگزاری نخستین همایش نقش تعاونی های دهیاری در توسعه روستایی

نخستین همایش نقش تعاونی های دهیاری و توسعه روستایی صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد.

به گزارش نما، در این همایش محمدرضا شاملو معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کار این بنیاد را عجین شده با دهیاری و توسعه روستایی دانست و گفت: بنیاد مسکن در روستاها فعالیت های مختلفی از جمله نوسازی، بازسازی و احیای بافت های با ارزش و گردشگری روستایی دارند که این فعالیت ها می تواند ماهیت اقتصادی داشته باشد و کمک به اقتصاد روستا کند.

وی عنوان کرد: امروزه روستاهای ما با مشکلات و چالش های متنوعی چون حاکمیت نظام بخشی، خلا مدیریت یکپارچه توسعه روستایی، ضعف برخورداری از خدمات پشتیبان تولید،‌ تشدید تحولات کاربری زمین، تهدید منابع تولید مواجه است که باعث کاهش سطح درآمد، سطح تعلقات روستا و تضعیف امنیت غذایی می شود.

شاملو در ادامه برای راه برون رفت از وضعیت فعلی روستاها گفت: باید نگاه سخت افزاری را به نگاه نرم افزاری تغییر دهیم. تمرکز مدیریت ملی توسعه روستایی در نهاد فرابخشی، اصلاح ساختار اجرایی نظام توسعه و عمران روستاها در محورهای اقتصادی_تولیدی، امور عمرانی، مدیریتی و نهادی و تهیه اسناد توسعه روستایی در مقیاس ملی، استانی و محلی راهکارهایی برای برون رفت روستاها از وضعیت فعلی است.

وی افزود: منابع و اعتبارات کشور بسیار محدود است و ما باید به بهترین شکل از این منابع استفاده کنیم. در بسیاری از روستاها در زمینه های مختلف سرمایه گذاری شده اما آن سرمایه گذاری راکد مانده است و ما باید واقعیت های امروز جامعه روستایی را بپذیریم؛ زندگی روستایی نسبت به گذشته به شدت تغییر پیدا کرده است.

شاملو درباره طرح توسعه پایداری روستا اظهار کرد: طرح توسعه پایدار منظومه روستایی، طرحی است که به منظور توسعه سکونت گاه های روستایی از طریق برنامه ریزی فضایی، یکپارچه، هماهنگ، فراگیر و پایدار است.

شاملو با اشاره به اهداف این طرح مطرح کرد: این طرح می تواند اهداف بزرگ و سودمندی داشته باشد که بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و تقویت شبکه تعاملات اجتماعی بخشی از اهداف این طرح است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات طرح توسعه پایدار ارزیابی و انتخاب طرح های پیشران خرد (کسب و کارهای خرد) و متوسط است.

شاملو تشریح کرد: در پروژه های طرح توسعه روستایی نقش تعاونی ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین منابع محدود کشور امروز یک شیوه ای را ایجاد کردند که ما را به توسعه نمی رسانند و توسعه زمانی اتفاق می افتد که ما تولید ثروت کنیم و مردم و کشور را ثروتمند سازیم.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: امیدواریم با حمایت از اشتغال روستایی بتوانیم هدف های خود را عملیاتی کنیم که در این راستا به کمک همه فرمانداران و دهیاری ها نیازمند هستیم.

۱۳۹۷/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...