نسخه چاپی

شركت‌های آلمانی همچنان از مناسبات تجاری با ایران هراسانند

یك رسانه آلمانی در گزارشی از عقب نشینی روزافزون شركت‌های آلمانی از مناسبات تجاری با ایران از ترس تحریم‌های آمریكا، با وجود تضمین‌های دولت آلمان برای حمایت از آن‌ها خبر داد.

به گزارش نما، "دویچه وله" آلمان در گزارشی نوشت: "پیتر آلتمایر"، وزیر اقتصاد آلمان اخیرا در سخنانی تلاش کرده است تا شرکت‌های آلمانی که مناسبت تجاری با ایران دارند را آرام کند. اما آن ها تجارت سود آور با آمریکا را ترجیح می دهند.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: جبهه گیری های بین آمریکا و ایران همواره سخت تر می شود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار با همتای آمریکایی خود در نشست سازمان ملل را رد کرده است. وی در این باره گفته است که چنین دیداری در برنامه نیست چرا که طرف آمریکایی صادق نیست. وی تصویب تحریم ها و بعد در پیش گرفتن مذاکرات را شدنی ندانست.

در ادامه این مطلب آمده است: تحریم های جدید آمریکا علیه ایران از سه شنبه گذشته اجرایی شده است. رئیس جمهور آمریکا مستقیما بعد از تصویب این تحریم ها هشدار داده است که کسی که با ایران تجارت انجام دهد نمی تواند هیچ گونه مناسبات تجاری با آمریکا داشته باشد و این یک تهدید کاملا آشکار است.

"پیتر آلتمایر"، وزیر اقتصاد آلمان حالا تلاش می کند تا در شرکت های آلمانی برای انجام مناسبات تجاری با ایران شجاعت ایجاد کند. وی در مصاحبه‌ای با نشریه "بیلد" آلمان ضمن انتقاد شدید به تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بر تجارت شرکت‌های آلمانی با ایران تاثیر می‌گذارد اعلام کرده است که ما اجازه نمی‌دهیم که از طرف واشنگتن مناسبات تجاری با دیگر کشورها به ما دیکته شود. وی حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران را بار دیگر اعلام کرده و تصریح کرد که هر شرکت آلمانی هر چقدر که می‌خواهد می‌تواند همچنان در ایران سرمایه گذاری کند.

اما شرکت‌های بزرگ آلمانی اکنون به دنبال حساب و کتاب این مسئله هستند که کدام مناسبات تجاری برای آن‌ها مهمتر است، مناسبات تجاری با ایران یا با آمریکا؟

در این اوضاع شرکت خودروسازی Dürr آلمان هم به دلیل تحریم‌های آمریکا معاملات تجاری خود با ایران را لغو کرده است. "کارلو کروزتو"، مدیر کل امور مالی این شرکت در مصاحبه‌ای با یک نشریه آلمانی اظهار داشته است که مناسبات تجاری با ایران در سال های اخیر افزایش داشته است.حالا ما فعالیت های تجاری خود در این کشور را موقتا متوقف کرده ایم.

برخی شرکت های بزرگ آلمانی دیگر هم اقدامی مشابه را انجام داده اند. شرکت خودروسازی دایلمر آلمان هم با آغاز دور جدید تحریم های آمریکا در روز سه شنبه (16 مرداد) اعلام کرد که مناسبات تجاری خود با ایران را متوقف می کند.

شرکت سازنده ماشین های حفر تونل هرنکنشت آلمان نیز از چشم پوشی از اجرای پروژه چند میلیون یورویی با ایران از ترس تحریم های آمریکا خبر داده است.

"مارتین هرنکنشت"، رئیس این شرکت آلمانی در مصاحبه‌ای با روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان اعلام کرده است که این شرکت روی یک توافق تجاری حدود 20 میلیون یورویی با ایران انصراف داده است. بر اساس این توافق قرار بود یک ماشین حفر تونل برای ساخت یک تونل بزرگ در ایران ارائه شود.

حالا در این شرایط "گویدو اشتاین برگ"، از کارشناسان مسائل خاورمیانه در موسسه علم و سیاست برلین بر این عقیده است که ایران با وجود تحریم های آمریکا و فشارهای داخلی و خارجی همچنان مدت طولانی می تواند پایدار باقی بماند. از این رو استراتژِی احتمالی ایالات متحده برای متزلزل کردن نظام ایران موفقیتی نخواهد داشت و پیش نمی رود. وی با اشاره به اینکه از زمان اعتراضات در ایران در ژانویه سال 2018 همواره اعتراضات دیگری در ایران برگزار شده است در عین حال گفت که ایرانی ها همواره این مسئله را آشکار کرده‌اند که آماده نیستند تغییرات اساسی در نظام خود را بپذیرند.

۱۳۹۷/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...