نسخه چاپی

آلمان در مناقشات بین تركیه و آمریكا دخالت كرد

وزیر امور خارجه آلمان در مناقشات بین آمریكا و تركیه دخالت كرده و آزادی "آندرو برونسون"، كشیش آمریكایی دستگیر شده در تركیه را خواستار شد.

به گزارش نما، "هایکو ماس"، امروز ( دوشنبه) در سخنانی در برلین اظهار داشت که این امر می تواند تا حد زیادی راه حلی برای مشکلات اقتصادی موجود ایجاد کند.

آندرو برونسون به اتهام جاسوسی و همکاری با گروه‌های تروریستی فتح‌الله گولن (فتو) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در ترکیه بازداشت و به 35 سال زندان محکوم شده است. دادگاه ازمیر ترکیه سپس با توجه به وضعیت جسمانی وی حکم مذکور را به حبس خانگی تبدیل کرد.

حمایت وی از دو گروه فتو و پ.ک.ک در پوشش فعالیت‌های دینی و ارتباط جهت تعیین استراتژی و همکاری داوطلبانه با آن‌ها صورت گرفته است.

بر اساس متن کیفرخواست برونسون، وی طی پیامی برای یک فرمانده آمریکایی ضمن ابراز تأسف از ناکامی کودتای 15 جولای 2016 در ترکیه گفته است: منتظر حوادثی تکان‌دهنده برای تُرک‌ها بودیم. شرایط لازم برای رجوع به عیسی فراهم شد. اقدام به کودتا یک شوک بود. شمار زیادی از تُرک‌ها همانند سابق به نظامیان اعتماد کردند، اما این بار خیلی دیر بود. یک حمله دیگر پس از کودتای ناکام. به گمانم پس از این، اوضاع بدتر هم می‌شود. در پایان ما پیروز خواهیم شد.

ماس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همچنان برخی اتباع آلمانی هستند که به دلایل سیاسی در ترکیه در بازداشت به سر می برند گفت: این مطلوب است که ترکیه نه تنها در مورد برونسون بلکه همچنین در موارد بازداشتی های آلمانی راه حلی را ارائه دهد. این به نفع ترکیه است.

آمریکا در واکنش به این اقدام ترکیه و برای اعمال فشار بیشتر بر آنکارا از روز جمعه تعرفه های گمرکی بر محصولات فولاد و آلومینیوم ترکیه را دو برابر کرده است.

بعد از اینکه رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تعرفه های گمرکی بر تولیدات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر می کند لیره ترکیه ارزش خود را حدود یک چهارم دلار از دست داد. در مجموع این ارز از شروع سال جاری میلادی نسبت به دلار بیش از 70 درصد ارزش خود و نسبت به یورو 61 درصد ارزش خود را از دست داده است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت که تحولاتی که در حال حاضر در ترکیه به وقوع می پیوندد برای ما نگرانی زیادی ایجاد کرده است. ترکیه یک کشور مهم برای اتحادیه اروپا است. از این رو آنچه که ما در این کشور می بینیم بسیار نگران کننده است.

از زمان کودتای نظامی شکست خورده در ترکیه در حدود 2 سال پیش همچنین چندین تبعه آلمانی از دلایل سیاسی در ترکیه بازداشت شدند که این مسئله به تیرگی مناسبات دو کشور انجامید. برخی از این اتباع آلمانی آزاد شده و تعدادی هنوز در زندان های ترکیه به سر می برند. بر اساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده همچنان هفت تبعه آلمانی در زندان به سر می برند.

۱۳۹۷/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...