نسخه چاپی

سوال تستی از رئیس مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس در نشست امروز خود با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به سئوالات جنجالی و صریح دانشجویان درباره جمهوری اسلامی ، دولت ، مجلس شورای اسلامی و رفتارش در فتنه 88 پاسخ داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، نشست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ظهر امروز دوشنبه در محل سالن شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد که همراه با حواشی جالبی بود.

* این مراسم راس ساعت 13 با پخش سرود ملی آغاز شد. این در حالی است که پلارکاردهای نصب شده در دانشگاه زمان شروع برنامه را 13:15 دقیقه اعلام کرده بود.

* به گفته تعدادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت عده ای از حاضران در سالن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نبودند و طبق هماهنگی انجام شده از خارج از دانشگاه به دانشگاه آورده شدند و برای ورود هم از درب پشت سالن استفاده کردند.

* درب سالن محل برگزاری نیز به گفته این دانشجویان راس ساعت 13 بسته شد.

* ازدحام جمعیت در مراسم به حدی بود که عده زیادی از دانشجویان دختر و پسر در کنار دیوارها و وسط سالن ایستادند و به طور ایستاده تا پایان نشست به سخنان لاریجانی گوش دادند. لازم به ذکر است سالن در نظر گرفته شده برای این نشست نیز بسیار کوچک بود و گنجایش دانشجویان را نداشت.

* لاریجانی در آغاز ورود به دانشگاه با حضور بر سر قبور شهدای گمنام به مقام شامخ آنان ادای احترام کرد و سپس در این نشست در جمع دانشجویان حاضر شد.

* بعد از پخش سرود ملی بلافاصله از لاریجانی دعوت شد سخنرانی خود را آغاز کند. در آغاز سخنان لاریجانی برای پاسخ به پرسش ها یکی از دانشجویان اعلام کرد که صدا به انتهای سالن نمی رسد. لاریجانی هم دستی به میکروفن زد و و جمله همیشگی خود را در سخنرانی های سالهای اخیر تکرار کرد و گفت: این مشکل بلندگو در جمهوری اسلامی حل نمی شود.

* محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و نماینده فعلی تهران به عنوان یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت در ردیف اول سالن حضور داشت.

*وی در میانه های جلسه در یادداشتی مطالبی نوشت و به مسئولان روابط عمومی مجلس داد و از جلسه بیرون رفت.

ازدحام دانشجویان پشت درهای بسته سالن به حدی بود که آنها با سر و صدای زیاد خواهان ورد به سالن شدند اما به آنها اجازه ورود داده نشد. تا اینکه 25 دقیقه از شروع جلسه گذشت و در نهایت لاریجانی به دلیل سر و صداهای بیرون سالن از دانشجویان خواست که به داخل سالن بیایند. وی مانند یک میزبان چندین بار جمله "تشریف بیاورید داخل" را تکرار کرد و از دانشجویان که وسط سالن و بین صندلی ها ایستاده بپیودند خواست تا جلوتر آمده و اجازه دهند دیگر دانشجویان هم امکان ورود داشته باشند. لاریجانی حتی به زمین خالی جلوی سن اشاره کرد و گفت: در این قسمت جا هست. این مهمان نوازی لاریجانی تشویق ممتد دانشجویان به همراه داشت.

* لاریجانی به مدت 35 دقیقه سخنرانی کرد و سپس به دانشجویان اجازه داد تا سئوالات خود را مطرح کنند. قبل از پایان سخنرانی لاریجانی مجری برنامه چند بار به ساعت خود نگاه کرد و در صدد بود تا به رئیس مجلس به نوعی گوشزد کند که وقت سخنرانی وی تمام شده و زمان پرسش و پاسخ فرا رسیده است.

* مجری برنامه قبل از ورود به پرسش و پاسخ اعلام کرد که پس از تاکید مقام معظم رهبری بر حضور مسئولان علی الخصوص سران سه قوه در دانشگاهها رئیس مجلس اولین نفری است که در این نشست دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت حضور یافته است.

* مجری برنامه خطاب به دانشجویان اعلام کرد همه پرسش ها شفاهی است اما لاریجانی بین صحبت های او گفت کتبا هم می توانید سئوال ها را بپرسید از نظر من مشکلی نیست. در این هنگام مجری هم گفت پس وقت بیشتری به ما بدهید و لاریجانی مجددا گفت عیبی ندارد شما سئوال های کتبی را هم بخوانید.

* در ادامه این نشست مجری برنامه از دانشجویان خواست تا نظم را رعایت کنند و خطاب به آنها گفت این جلسه در فضای نخبگان و دانشگاه نخبه پرور مانند علم و صنعت برگزار می شود بنابراین اخلاق را رعایت کنید. دانشجویان با شنیدن این عبارت مجری را تشویق کردند که رئیس مجلس هم با خنده ای گفت از خودشان هم خوب تعریف می کنند.

* مجری از دانشجویان خواست تا سئوالات خود را کوتاه بیان کنند. عبارت مجری این بود "خواهشا کوتاه سئوال کنید و از دکتر هم می خواهیم خواهشا کوتاه پاسخ دهند" لاریجانی بعد از شنیدن این عبارت گفت خواهشا غلط است "خواهش می کنم" .

* اولین سئوال کننده آقای معینی یکی از اساتید دانشگاه بود که به نمایندگی از اساتید در این جلسه حضور یافت و سه سئوال مطرح کرد و همین سه سئوال او باعث شد لاریجانی با وجود تذکر مجری برنامه، مفصل به سئوالات این استاد پاسخ دهد.

* یکی از دانشجویان در سئوالاتی از لاریجانی پرسید چرا بعد از گذشت 33 سال یک مسئول مقابل رهبری نایستاده است که رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد چرا ؟ این مورد را داشته ایم اما کار غلطی است. گردنکشی مقابل رهبر عزت نیست. مگر رهبر چه می خواهد ؟ دانشجویان لاریجانی را به خاطر این اظهارنظر تشویق کردند.

* در این نشست یکی از دانشجویان در صحبت های انتقادی گفت چندین پرسش از رئیس مجلس داشت که یکی از آنان این بود که چرا هنگامی که رهبر انقلاب مسئله نکشاندن اختلافات قوا به جامعه را مطرح کردند جنابعالی به عنوان رئیس مجلس علیه رئیس جمهور مصاحبه جنجالی می کنید. همچنین این دانشجو از رئیس مجلس پرسید چرا هنگامی برخی نمایندگان در مجلس صحبت می کنند عده ای با "اصوات عجیب و 2-2 کردن " می خواهند اخلال ایجاد کنند. آقای لاریجانی! برای حل این مشکل چه کرده اید؟

* لاریجانی در این نشست درباره سفرش به مصر و دیدارش با حسنی مبارک توضیح داد: در سفر به مصر دنبال ارث پدرمان نبودیم می خواستیم مواضع جمهوری اسلامی را مطرح کنیم.

* رئیس مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالات دانشجویان افزود: در صحنه بین المللی ما با نماز شب خوان ها ملاقات نمی کنیم. بالاخره یکی عرق می خورد و یکی همجنس باز است. این سخنان لاریجانی تشویق حضار را بدنبال داشت. وی در ادامه خاطره ای تعریف کرد و گفت یکی از وزرای خارجه اروپایی که با او ملاقاتی داشتم همجنس بازبود حال ما باید چکار کنیم ؟ دانشجویان اینجا هم لاریجانی را تشویق کردند؟ وی گفت: خوب باید ملاقات کنیم تا حرفمان را بزنیم البته آن کارها را هم قبول نداریم.

* لاریجانی در بخشی از سخنان خود به اختلاف نظر اقتصاددانان داخل مجلس و همچنین اقتصاددانان بیرون از مجلس در خصوص موضوعات مختلف اقتصادی کشور اشاره کرد و در این میان اشاره ای هم به تیتر خبرگزاری فارس داشت لاریجانی گفت: هنگامی که در خبرگزاری فارس حضور یافتم خبرنگار این خبرگزاری از من پرسید راه حل مشکلات اقتصادی چیست؟ در پاسخ گفتم انتظار راه حل رابین هودی نداشته باشید اما انگار تفسیر دیگری از این حرف شد.وی همچنین گفت: وقتی من تحلیلم را درباره موضوعی می گویم ممکن است بگویید اختلافات را مطرح می کنم در حالی که من نظرم را می دهم.

* مجری برنامه یکی از سئوالات کتبی را برای لاریجانی خواند که دانشجویی در آن نوشته بود اگر شما رئیس جمهور شوید آیا مشکل تورم در کشورهای دیگر را حل خواهید کرد؟! لاریجانی وقتی این سئوال را شنید خندید و گفت: این سالبه به انتفاع موضوع است.

* دانشجویی سئوال خود را با پرسیدن 4 گزینه از لاریجانی مطرح کرد و گفت: الف- اعلام پیروز انتخابات قبل از ساعت 11 و درخواست از مردم برای اعتراض در صورتی که نامزد مورد نظر پیروز انتخابات نباشد. ب- ادعای پیروزی قبلی نامزد مورد نظر بعد از گذشت یک ساعت از پایان انتخابات و تمام نشدن مراحل قانونی. ج- تبریک گفتن یکی از شخصیت‌های وزین کشور به نامزد مورد نظر پیش از اعلام رسمی پیروز انتخابات. د- هیچکدام از موارد به انضمام اعتراف به محضر مردم در خصوص اشتباهات خواص در سال 88 جهت الگو شدن برای جوانان که به محض اشتباه عذرخواهی کنند.

وی در پایان سئوال خود این شعر را قرائت کرد "انگار که دور و بر یک ماکت بود/ شاید که کنار برکه ای راکد بود/ داماد بزرگوار آن شهید فتنه / در فتنه آن سال چرا ساکت بود؟" این دانشجو پس از قرائت این شعر از لاریجانی خواست تا مواضع خود را درباره فتنه 88 تبیین کند.

* در پایان این نشست که تا ساعت 15 به طول انجامید رئیس مجلس خطاب به دانشجویان گفت اجازه می دهید مرخص شویم که دانشجویان یکصدا گفتند نه. اما لاریجانی گفت: من جلسه ای دارم و مقید هستم سر وقت به آن برسدم اجازه بدهید بروم و در جلسه حاضر شوم. دانشجویان مجددا با رفتن او مخالفت کردند اما لاریجانی گفت مقیدم سروقت در جلسه حاضر شوم چون افرادی منتظر من هستند. انشاءالله وقت دیگری خدمت می رسم.

* پس از پایان این نشست دانشجویان حاضر در جلسه که به محوطه دانشگاه آمده بودند در حلقه های چند نفره جمع شدند و جمعی از آنان برخی از سئوال کنندگان را به خاطر سئوال هایشان و نحوه پرسیدن سئوال ها تشویق کردند و برخی دیگر انتقادهایی به دانشجویان سئوال کننده وارد می کردند.

۱۳۹۱/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...