نسخه چاپی

چرا آمریكا مخالف برجام است؟!

عکس خبري -چرا آمريکا مخالف برجام است؟!

اگر آمریكایی‌ها امروز برجام را مایه شرم می‌دانند، به این دلیل است كه نتوانسته است دست ایران را در همه حوزه‌ها بسته و توانایی و قدرت ایران را محدود كند!

«اگر برجام اشتباه است، چرا ترامپ آن را «مایه شرمساری» آمریکا می‌نامد؟ چرا نتانیاهو خروج آمریکا از برجام را تبریک می‌گوید؟ چرا لابی صهیونیستی در واشنگتن اقدام ترامپ را تلافی شکست خود در آمریکا می‌خواند؟ و چرا رژیم سعودی آن را پیروزی خود و عبور از خطای دوران اوباما می‌داند؟» این جمله‌ای است که مصطفی تاج‌زاده اصلاح‌طلب‌ـ که روزی وزیر کشور جمهوری اسلامی بوده‌ـ در صفحه توئیترش منتشر کرده است. البته علی باقری از دیگر مدیران ارشد دوره اصلاحات (مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات) نیز در این باره نوشته است: «موجود عجیبی است این «برجام»، ترامپ و تندروهای آمریکایی آن را مایه شرمساری و حاصل فریب خوردن زمامداران آمریکا از دیپلمات‌هایی ایرانی قلمداد می‌کنند و در داخل هم آن را نتیجه اشتباه در تصمیم‌گیری ایران می‌دانند»! جملات شگفت‌آوری که این سؤال را مطرح می‌کند، آیا واقعاً درک و سطح تحلیل این مدیران سابق و فعالان سیاسی کشور در این حد است و این افراد نمی‌توانند معادله به این واضحی و سادگی را حل کنند؟ افرادی با این حد از توانایی چطور صلاحیت نشستن بر صندلی‌های تصمیم‌گیری را داشته‌اند؟
اگر آمریکایی‌ها امروز برجام را مایه شرم می‌دانند، به این دلیل است که نتوانسته است دست ایران را در همه حوزه‌ها بسته و توانایی و قدرت ایران را محدود کند! آنها مخالف برجام هستند نه به دلیل اینکه برنامه هسته‌ای ایران را محدود نکرد یا امتیازی عاید آمریکایی‌ها نشد؛ بلکه نتوانست قدرت و نفوذ ایران و حضور منطقه‌ای و توان دفاعی ایران را از بین ببرد! و همچنین نتوانست زمینه‌ساز ایده‌آل آمریکایی‌ها را که همان تجزیه ایران است، عملی کند. برای ایران نیز برجام مضر و خسارت محض بوده و هست؛ چون ایران صنعت هسته‌ای خود را به حالت نیمه‌تعطیل درآورد و گسترده‌ترین نظارت‌ها را پذیرفت؛ اما آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و بدون آنکه سازوکاری برای ملزم کردن آنها در توافق وجود داشته باشد، از برجام خارج شده و تحریم‌های یکجانبه را بازگرداندند!

۱۳۹۷/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...