نسخه چاپی

تناقض در صحبت‌های مسئولان در خصوص فعالیت شناورهای چینی

موضوع حضور شناورهای چینی در آب‌های ایران مدتی است كه مطرح شده و هریك از مسئولین در این باره اظهارنظرهای متفاوتی می كنند.

به گزارش نما، موضوع حضور شناورهای چینی در آب‌های خلیج فارس و عمان برای صید فانوس ماهیان هر از چند گاهی بر سر زبان‌ها می‌اُفتد و در این باره اظهار نظرهای مختلفی از سوی مسئولان به گوش می رسد.

پیگیری‌ها از سازمان شیلات مبنی بر مجوز صید این کشتی‌های خارجی و حضور آن‌ها در آب‌های کشور به جایی نرسید، اما چندی بعد صالحی رئیس سازمان شیلات در گفت و گویی بار دیگر صید شناور‌های چینی در آب‌های جنوب کشور را تکذیب کرد و گفت: با اطمینان کامل می‌گویم هیچ شناور خارجی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان نه تنها در آب‌های سرزمینی بلکه در آب‌های مشترک منطقه انحصاری و اقتصادی ما وجود ندارد و تمام شناور‌هایی که در آب‌های سرزمینی و در اعماق بیش از ۲۵۰ متری به صیادی مشغولند متعلق به شرکت‌های ایرانی هستند.

این مقام مسئول معتقد است شناور‌های ایران در این آب ها، فانوس ماهیان را که عمر یک ساله دارند صید می‌کنند و در فعالیت‌های صید و صیادی، صید ضمنی هم وجود دارد به طوری که صیادانی که برای صید میگو در خلیج فارس مشغولند بیش از ۶۰ درصد صید ضمنی می‌کنند یعنی سایر آبزیان در تور آن‌ها قرار می‌گیرد.

موضوع مهمی که در خصوص کشتی‌های صیادی به اصطلاح چینی به چشم می‌خورد استفاده از نیرو‌های خارجی است که صالحی در این خصوص می‌گوید در آینده با ارائه آموزش، نیرو‌های ایرانی جایگزین آن‌ها می‌شوند.

در همین راستا روز گذشته محمد علی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال میزان مبنی بر نحوه تردد شناور‌های چینی در آب‌های خلیج فارس صراحتا اعلام کرد: تردد شناور‌های چینی با مجوز و قرارداد رسمی صورت می‌گیرد به طوریکه قرار دادی در قالب اجاره بلند مدت برای تردد شناور‌های چینی با شیلات صورت گرفته که تردد این شناور‌ها برای صید ماهی از کف با فناوری ویژه بوده است.

وی افزود: چینی‌ها برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰ متری مجوز و قرارداد رسمی دارند و در خصوص خدمه که چینی هستند یا نه باید گفت: الان خدمه سایر شناور‌هایی که در بنادر تردد می‌کنند از همه کشور‌ها هستند.

همچنین حسن زاده خاطر نشان کرد: شناور‌های ایرانی الزاما ۱۰۰ درصد خدمه ایرانی ندارند و از سایر کشور‌ها نیز در این شناور‌ها کار می‌کنند.

با این تفاسیر صالحی رئیس سازمان شیلات، صید شناور‌های چینی در آب‌های جنوب کشور را تکذیب می‌کند و در مقابل معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تردد شناور‌های چینی با مجوز و قرارداد رسمی سخن می‌گوید که کاملا در تضاد صحبت‌های یکدیگر است.

در همین زمینه طولی نکشید که محمد هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد شناور‌های چینی؛ که در آب‌های ایران دیده شده اند صراحتا اعلام کرد: این شناور‌های چینی تحت اجاره شرکت‌های ایرانی هستند که برای صید یک گونه ماهی به نام "فانوس ماهیان " فعالیت می‌کنند. این نوع ماهی خوراک انسان نیست و برای پودر در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فعالیت شناور‌های به اصطلاح چینی، هیچ مزاحمتی برای صیادان ایرانی ندارد و البته در مسیر صید، صیادان ایرانی هم قرار ندارند. ممکن است در این باره تخلفی صورت گرفته باشد که سازمان شیلات موظف به پاسخگویی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان شیلات مجوز را به شناور‌ها برای صید" فانوس ماهیان" داده است و نظارت و بازرسی مستمر بر عهده سازمان شیلات است.

۱۳۹۷/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...