نسخه چاپی

در آخرین مناظره رامنی و اوباما چه گذشت؟

این مناظره پر بیننده كه در ˈدانشگاه لینˈ در ˈبوكا ریتونˈ ایالت فلوریدا برگزار شد عمدتا شاهد بحث و جدل میان میت رامنی و باراك اوباما بر سر سیاست خارجی آمریكا و ناكامی های این كشور در خاورمیانه بود.

به گزارش نمابه نقل ازایرنا، آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساعتی پیش میان باراک اوباما و میت رامنی برگزار شد و دو رقیب درباره مهمترین چالش های پیش روی سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و همچنین نقش اقتصادی و بین المللی چین و روسیه به بحث و جدل پرداختند.

این مناظره پر بیننده که در ˈدانشگاه لینˈ در ˈبوکا ریتونˈ ایالت فلوریدا برگزار شد عمدتا شاهد بحث و جدل میان میت رامنی و باراک اوباما بر سر سیاست خارجی آمریکا و ناکامی های این کشور در خاورمیانه بود.

این مناظره که توسط باب فیشر مجری مشهور شبکه تلویزیونی ˈسی بی اسˈ آمریکا اداره می شد، با بحث بر سر خاورمیانه آغاز شد و مجری جلسه درباره دیدگاه دو نامزد درباره وضعیت لیبی و تروریسم در منطقه خاورمیانه پرسید.

میت رامنی نامزد جمهوریخواهان در پاسخ گفت: کشتن بن لادن برای مبارزه با تروریسم و القاعده کفایت نمی کند.

رامنی مدعی شد که به دنبال کمک کردن به دنیای اسلام است و افزود: ما باید کاری کنیم که دنیای اسلام از افراط گرایی خلاص شود.

باراک اوباما در مقابل مدعی شد که رهبری مرکزی سازمان القاعده را نابود کرده است و اکنون نیروهای آمریکایی با موفقیت در حال عقب نشینی از افغانستان و عراق هستند.

وی همچنین با دفاع از عملکرد دولت خود در لیبی گفت: تمام اقدام های لازم را برای حفاظت از جان دیپلمات های آمریکایی به عمل آورده است.

باراک اوباما در ادامه از سخنان تند رقیب جمهوریخواهش در زمینه سیاست خارجی انتقاد کرده و گفت: شما قبلا مدعی شده بودید که روسیه بزرگترین تهدید ژئوپولیتیک برای آمریکا است و نه القاعده و این در حالی است که القاعده و شبکه های تروریستی مهمترین خطر برای امنیت ملی آمریکا به شمار می روند.

رئیس جمهوری آمریکا، رامنی را به نداشتن دیدگاه راهبردی درباره مسائل مختلف بین المللی متهم و تصریح کرد: دیدگاه میت رامنی کمکی به حل مسائل خاورمیانه نمی کند.

اما میت رامنی با رد سخنان اوباما از نقش روسیه و ولادیمر پوتین در سطح جهان انتقاد کرد و گفت: سیاست های رئیس جمهور اوباما ما را در چشم دشمنان ضعیف نشان می دهد.

میت رامنی با اشاره به سخنان محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان که گفته بود بدهی های آمریکا نشان می دهد ایالات متحده قوی نیست، گفت: این حرف کنایه آمیز درست است و ما برای ایفای نقش رهبری در جهان نیازمند اقتصادی قوی هستیم.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم شاهد آن باشیم که ۲۳ میلیون آمریکایی بیکار بوده و دانشجویان نتوانند به دلیل مشکل اقتصادی درس بخوانند.

رامنی همچنین از اوباما به دلیل سیاستش در برابر رژیم صهیونیستی و تنش های میان دو طرف انتقاد کرد و آن را تاسف برانگیز خواند.

مسئله سوریه و بحران آن کشور محور دومین پرسش این مناظره بود که مجری برنامه با اشاره به پیچیدگی وضعیت سوریه از دو نامزد خواست دیدگاه های خود را شرح دهند.

باراک اوباما با اذعان به اینکه اسرائیل منافع بزرگی در سوریه دارد گفت: ما با همکاری اسرائیل و ترکیه تلاش داریم شرایط را در سوریه به گونه ای تغییر دهیم که حکومت بشار اسد سرنگون شود.

اوباما اذعان کرد که اقدام نظامی علیه دولت سوریه گامی خطرناک است و باید دقیقا آن را بررسی کرد.

وی افزود: مسلح کردن مخالفان بشار اسد ضروری است، اما باید با دقت انجام گیرد.

اما میت رامنی بدون آنکه برنامه ای بدیل برای جایگزینی سیاست کنونی دولت اوباما ارائه دهد، گفت: سوریه فرصتی بزرگ برای ما است؛ چراکه متحد ایران بوده و به حزب الله کمک می کند.

وی افزود: ما باید با مسلح کردن مخالفان سوریه از این فرصت گرانبها برای سرنگونی بشار اسد استفاده کنیم.

میت رامنی در عین حال گفت: من نمی خواهم ارتش آمریکا در سوریه درگیر شود؛ اما باید از متحدانمان در منطقه برای سرنگونی بشار اسد استفاده کنیم.

اوباما نیز بلافاصله گفت: پس معلوم می شود که میت رامنی نیز برنامه ای متفاوت برای سوریه نداشته و من در این خصوص اقدامات لازم را انجام انجام داده ام.

رئیس جمهوری آمریکا گفت :می خواهم، مطمئن شوم که اقدامات واشنگتن در خاورمیانه ای به گونه ای است که با موفقیت همراه باشد.

مجری این مناظره همچنین پرسشی درباره روابط آمریکا با پاکستان و آینده نیروهای آمریکایی در افغانستان مطرح کرد و از دو نامزد خواست دیدگاه های خود را شرح دهند.

میت رامنی با ابراز نگرانی از وضعیت در افغانستان و همینطور پاکستان گفت: باراک اوباما نمی تواند به راحتی افغانستان و پاکستان را با داشتن صدها کلاهک هسته ای رها کرده و به آن پشت کند.

میت رامنی خواهان ایجاد روابط بهتر با پاکستان شد و نسبت به نفوذ طالبان در آن کشور هشدار داد.

وی تاکید کرد: ما باید از هواپیمای بدون سرنشین برای انجام حملات در پاکستان استفاده کنیم و با شدت بیشتر با تروریست ها و گروه های افراطی در پاکستان مقابله کنیم؛ چراکه با ضعف حکومت مرکزی پاکستان کلاهک های هسته ای آن خطری برای آمریکا خواهد بود.

در مقابل اوباما با رد سخنان رقیبش گفت: چرا باید زمانی که نیروهای امنیتی افغان می توانند از وضعیت کشور خود مراقبت کنند، ما نیروهای خود را در افغانستان نگه داشته و تلفات دهیم؟

وی مدعی شد القاعده اکنون بسیار ضعیف تر از گذشته است و سیاست وی باعث نابودی رهبری مرکزی آن شده است و اکنون زمان برای خروج کامل از افغانستان مناسب است.

بخش پایانی مناظره نود دقیقه ای امشب، به چین و بدهی های کلان آمریکا به این کشور اختصاص داشت.

در این رابطه رئیس جمهور آمریکا به توازن تجاری منفی با چین اشاره کرده و گفت: در موارد ضروری که تشخیص داده ام، گام های قاطع در برابر چینی ها برداشته ام.

وی تصریح کرد: چین هم رقیب ما است و هم یک شریک بالقوه.

اوباما افزود: برای رویارویی با چین، باید با سرمایه گذاری در آموزش و تحقیقات قدرت خود را در برابر آن کشور افزایش دهیم و شرکای تجاری خود در سطح جهان را افزایش دهیم.

میت رامنی در مقابل گفت: چین هم منافعی مانند ما در جهان دارد و ما می توانیم شریکی خوب برای آنها باشیم.

وی افزود: چینی ها آمریکا را ضعیف می ببینند و این تفکر به اشتباهات رئیس جمهور بر می گردد.

رامنی چین را به تقلب و زیر پا گذاشتن قراردادهای تجاری متهم کرد و گفت: ما باید چین را وادار کنیم که رفتار اقتصادی خود را اصلاح کند.

در پایان این مناظره میت رامنی دوره نخست ریاست جمهوری اوباما را برای آمریکا مصیبت بار دانست و خطاب به مردم کشورش گفت: سیاست های چهار سال گذشته باعث فقر بیشتر در میان مردم آمریکا شده و باعث تاسف است که این مدت تا این اندازه برای ما دردآور بود.

باراک اوباما نیز در سخنان پایانی خود با برشمردن دستاوردهای دولتش، خود را وارث اشتباهات دوران جورج بوش دانست و میت رامنی را متهم کرد که کشور را به سمت دوران سیاست های بوش سوق خواهد داد.

مناظره تلویزیونی امشب که راس ساعت ۹ به وقت شرق آمریکا آغاز شد، آخرین و مهمترین مناظره دو رقیب در این دوره از انتخابات به شمار می رود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ششم نوامبر سالجاری برگزار می شود.

۱۳۹۱/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...