نسخه چاپی

وزیر خارجه تركیه تبعات تحریم‌ واشنگتن را اعلام كرد

وزیر خارجه تركیه گفت: تحریم‌ واشنگتن به اتحاد ناتو و تجّار آمریكایی صدمه می‌زند.

به گزارش نما، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتقاد مجدد از رویکرد واشنگتن در قبال آنکارا، گفت که تعرفه‌های اضافی آمریکا بر واردات از ترکیه باعث آسیب رسیدن به اتحاد «ناتو» می‌شود.

چاووش‌اوغلو طی یادداشتی در نشریه «یو. اِس. اِی. تودی» با اشتباه دانستن تضعیف اقتصاد ترکیه برای امتیاز گرفتن در مصارف داخلی آمریکا، نوشت: «طرد کردن یک متحد که با آن منافع ملی حیاتی و مشترکی دارید، به دست خود باختن است».

وی با صحیح دانستن درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای افزایش بودجه نظامی، توضیح داد: «اما تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه و تهدید به اعمال بیشتر، یکی از معدود متحدان ناتو که جلوتر از بقیه بوده را طرد می‌کند».

وزیر خارجه ترکیه هدف تحریم‌های دولت ترامپ علیه این کشور را «مختل کردن هر نوع جوّ همکاری» در ناتو دانسته و افزود: «این در حالی است که تهدیدهای جهانی می‌طلبد که ما پیوندهای بین خود را تقویت کنیم نه تضعیف».

چاووش‌اوغلو سوریه را یکی از نقاط اصلی اختلافات با آمریکا برشمرده و نوشت: «همانطور که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت، ترکیه بیشتر از دیگر متحدان طی سال‌های گذشته از تروریسم ضربه خورده و حدود 3.5 میلیون آواره سوری را پناه داده است».

وی با اشاره به انتقادات گسترده در اروپا و آمریکا از تصمیم ترامپ در دو برابر کردن تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه، تاکید کرد: «تحریم‌هایی که اعمال شده، علاوه بر هدف قرار دادن اقتصاد ترکیه، به منافع تجّار آمریکایی و اروپایی هم آسیب می‌زند».

وزیر خارجه ترکیه در پایان تنش‌زایی‌های ترامپ را «بی‌ملاحظگی» توصیف کرده و خواستار توقف هرچه سریع آن شد: « آمریکا و ترکیه شاید در موضوعات مهمی اختلاف نظر داشته باشند ولی ما همگرایی استراتژیکی در دیگر موارد داریم. ما باید اختلاف‌هایمان را به جای تهدید و فتنه‌انگیزی، با دیپلماسی حل کنیم».

۱۳۹۷/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...