نسخه چاپی

ایران باید دست از مماشات با اروپا بردارد

كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی‌ها با معرفی شركت‌های كوچكی كه در آمریكا شعبه ندارند، به دنبال خرید وقت هستند، باید دست از مماشات با آنها برداشت.

به گزارش نما، محمد جواد ظریف اوایل هفته جاری در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین وضعیت اقدامات اروپا به منظور حفظ برجام و مقابله با تحریم‌های واشنگتن گفته است که از زمان نقض برجام توسط آمریکا تاکنون، اروپایی‌ها اقداماتی در دو حوزه مهم نفتی و بانکی انجام داده‌اند؛ اما اقدامات آنها بیش از آنکه عملیاتی باشد اعلام موضع بوده است و به نظر می‌رسد، هنوز برای هزینه کردن آماده نشده‌اند.

همچنین در این خصوص بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم درباره آماده نبودن اروپایی‌ها برای پرداخت هزینه در قبال تعامل با ایران از اروپایی‌ها گلایه کرد و گفت که انتظار داریم آنها با سرعت و دقت، کار را پیش ببرند.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحبت‌های مقامات وزارت خارجه کشورمان درباره آخرین وضعیت اقدامات اروپا برای حفظ برجام و مقابله با تحریم‌های آمریکا،گفت: حتی اگر غربی‌ها یعنی آنگلا مرکل نخست‌وزیر آلمان، ترزا می نخست‌وزیر انگلستان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره ادامه برجام به ایران تضمین کتبی هم بدهند باز کافی نیست، زیرا پنجاه درصد از سهام شرکت‌های خصوصی و بانک‌های مهم اروپایی در اختیار ایالات متحده آمریکا است.

کارشناس مسائل بین‌الملل، افزود: 49 تا 51 درصد از شرکت‌های بزرگ که در اروپا واقع شده‌اند، آمریکایی هستند از این رو بدون نظر دولت‌مردان آمریکایی اقدامی انجام نمی‌دهند؛ بنابراین منتظر اروپایی‌ها ماندن نه تنها سودی برایمان به دنبال ندارد بلکه به ضرر منافع کشور هم خواهد بود.

ساجدی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ایران ناشی از بی‌تدبیر‌های داخلی است، تصریح کرد: اروپایی‌ها تنها به دنبال خرید وقت بوده و اقدامات عملی برای تعامل با ایران انجام نمی دهند.برای مثال آنها با معرفی شرکت‌های کوچکی که در آمریکا شعبه ندارند به دنبال راهی برای تعامل با تهران هستند، اما این برای ما کافی نبوده و مقامات ایران باید دست از مماشات با اروپایی ها برداشته و تصمیم آخر را بگیرند.

وی با اشاره به تاکید رهبری برای اینکه اروپایی ها باید به ایران تضمین عینی بدهند، اظهار کرد: در صورتی ایران می‌تواند برجام را ادامه دهد که غربی‌ها برای همکاری شرکت‌ و بانک‌های مهم و بزرگ با تهران تضمین‌های عملی و عینی بدهند .

۱۳۹۷/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...