نسخه چاپی

زیباكلام: احمدی‌نژاد تسلیم فشارها نمی‌شود

یك استاد دانشگاه و كارشناس مسائل سیاسی گفت: «من فكر می كنم بعید به نظر می رسد كه این بازدید صورت بگیرد و فشارهایی به آقای احمدی نژاد وارد خواهد شد كه ایشان از این بازدید صرف نظر كند؛ اما آقای احمدی نژاد هم در گذشته نشان داده كه خیلی بنا ندارد تسلیم فشارها شود.»

به گزارش نما، فرارو نوشت: محمود احمدی نژاد طی نامه ای رسمی از آملی لاریجانی خواسته است که هماهنگی های لازم جهت بازدید وی از زندان اوین فراهم شود. انتشار این نامه پس از آن صورت می گیرد که به درخواست چند روز قبل احمدی نژاد برای بازدید از اوین اجابت نشده و خواسته شده بود این بازدید به روزهای آینده موکول شود.

انگیزه محمود احمدی نژاد درباره بازدید از زندان اوین چیست؟ چرا وی در طول هفت سال اخیر خواستار بازدید از اوین نشده بود؟

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «به این سوال می توان یک پاسخ کوتاه و یک پاسخ بلند داد. پاسخ کوتاه این است که ظرف هفت سال گذشته یکی از نزدیکان و دستیاران ارشد آقای احمدی نژاد در زندان اوین نبود که احمدی نژاد مجبور شود برای دیدار با وی به زندان اوین برود.»

وی ادامه داد: «اما پاسخ بلند به این سوال این است که می توان امیدوار بود که آقای احمدی نژاد دچار یک نوع تحول فکری، سیاسی و اجتماعی شده، متوجه اوین هم شده است، لذا نفس اینکه آقای احمدی نژاد متوجه این موضوع شدند، در عین آنکه دیرهنگام است؛ اما باز هم به نظر من باید آن را به فال نیک گرفت.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا رفتار تبعیض آمیز احمدی نژاد درباره جوانفکر نسبت به دیگر زندانیان، مغایر با شعارهای عدالت خواهانه ایشان نیست؟، گفت: «بله. درست است. این سوال را می توان از آقای احمدی نژاد پرسید. اینکه چرا ایشان در قبال دیگر زندانیان سیاسی سعی نکرد به ملاقات آنها برود.»

وی ادامه داد: «حتی وقتی ایشان در نیویورک بودند و از ایشان در خصوص زندانیان سیاسی پرسیده شد؛ خیلی قاطع و محکم گفتند که ما در ایران کسی را به جرم افکار، اندیشه و عقاید به زندان نمی اندازیم. در حالی که اگر واقعا اینطوری است و آقای جوانفکر به خاطر عقاید، افکار و اندیشه های سیاسی خود در زندان نیستند و جرمی مرتکب شدند، پس اساسا بازدید آقای احمدی نژاد از زندان خیلی معنا و مفهومی ندارد.»

این کارشناس مسائل سیاسی درباره احتمال بازدید احمدی نژاد از اوین گفت: «من فکر می کنم بعید به نظر می رسد که این بازدید صورت بگیرد و فشارهایی به آقای احمدی نژاد وارد خواهد شد که ایشان از این بازدید صرف نظر کند؛ اما آقای احمدی نژاد هم در گذشته نشان داده که خیلی بنا ندارد تسلیم فشارها شود.»

زیباکلام درباره نوع واکنش هاشمی و احمدی نژاد به بازداشت نزدیکانشان گفت: «بازداشت فرزندان آقای هاشمی نشان داد که آنچه که درباره ایشان گفته می شد خیلی بیراه نبود. اینکه ایشان از سعه صدر برخوردار است و منافع و مصالح نظام برای ایشان مهمتر از مسائل شخصی است.»

وی تاکید کرد: «لذا فکر می کنم خیلی راحت می توان واکنش این دو را بررسی کرد و نتیجه گرفت که خیلی از چیزهایی که درباره سعه صدر آقای هاشمی رفسنجانی و عشق و ایمان ایشان به نظام و انقلاب گفته می شد با بازداشت و زندانی شدن دو تن از عزیزان ایشان و سکوت وی در قبال این اقدام به بهترین شکل به نمایش گذاشته شد.»

وی خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر واکنش آقای احمدی نژاد به بازداشت آقای جوانفکر گویای آن است که به هر حال مصلحت نظام و آنچه که می طلبد به جای خود، ولی آنچه که آقای احمدی نژاد بیشتر بر آن تاکید دارند، حمایت از یک همراه و همکار و حمایت از کسی است که ظرف هفت سال گذشته یکی از صدیق ترین و باوفاترین افراد نسبت به آقای احمدی نژاد بوده است.»

وی ادامه داد: «ظاهرا آقای احمدی نژاد معتقدند آقای جوانفکر جرمی مرتکب نشدند و علت زندان افتادن ایشان موضع گیری ها و عملکردهای سیاسی ایشان است. یعنی از دید آقای احمدی نژاد جوانفکر مجرمی نیست که عمل خلافی انجام داده باشد؛ بلکه ایشان صرفا به دلیل افکار و اندیشه های سیاسی خود به زندان افتاده است.»

وی در پایان تاکید کرد: «آقای احمدی نژاد جوانفکر را یک زندانی سیاسی می بیند.»

۱۳۹۱/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...