نسخه چاپی

زخم عمیق خودتحریمى بر صنعت فرش

رییس اتحادیه واردكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف به اثر منفى خودتحریمى ها بر صنعت فوش دستبافت اشاره كرد و افزود: صادرات فرش در وضعیت مناسبى قرار ندارد.

به گزارش نما، احمد کریمى اصفهانى در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش دستباف با اشاره به موانعى که غرب براى ایران ایجاد کرده است، گفت: غرب در همه زمینه ها از جمله جنگ و دعواهاى قومى ناکارآمد بود و اکنون به دنبال این است که مردم را در مقابل نظام قرار دهد .

کریمى با تاکید بر این که صادرات بدون تولید معنى ندارد و اگر صادرات باشد تولید رونق پیدا مى کند، تصریح کرد: در سال ١٣٧٤ یک میلیارد و ٧٤٠ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم، درواقع یک سوم صادرات غیر نفتى به صادرات فرش تعلق داشت اما اکنون میزان صادرات به یک ششم صادرات غیرنفتی رسیده است.

رییس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به تحریم هاى خارجى و داخلى که صنعت فرش کشور را وارد چالش هاى بزرگى کرده است، اظهار کرد: سال گذشته شوک هاى بزرگى به صنعت فرش ایران وارد شده است.تحریم و افزایش نرخ ارز از جمله عواملى بودند که صنعت فرش ایران را دچار بحران جدى کرده است.

وى درباره تحریم هاى داخلى و اثر منفى آن بر این صنعت بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده، مسئله فرش هاى مرجوعى، نگاه سیاسى به فعالان فرش، بلاتکلیفى نرخ هاى صادراتى مشکلاتى هستند که در قالب تحریم هاى داخلى مشکل صنعت فرش کشور را عمیق تر کرده است.

وى با بیان این که صنعت فرش امروز از کمترین حمایت دولتى بى بهره مانده است، افزود: نیاز داریم دولت مشوق هاى صادراتى ایجاد کند.

کریمى مالیات را تیرى بر پیکر صنعت فرش دانست و گفت: سامانه نیما از دیگر معضلات این صنعت است و تنها راه حل موجود، واردات در مقابل صادرات است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اضافه کرد: حضور فرش ماشینى با عنوان فرش دستباف از جمله چالش هاى دیگر صنعت فرش دستباف است.

او با اشاره به این که محیط کسب و کار باید آرام باشد و بخش خصوصى از دولت، ضمانت رفتارى میان مدت و بلند مدت دریافت کند افزود: ما بر این باور هستیم که صادرکنندگان مى توانند به عنوان دیپلمات هاى کشور با رایزنى بخش خصوصى این صنعت را نجات دهند.

کریمى درخصوص راهکارهاى نجات این صنعت توضیح داد: بازارسازى و ایجاد تقاضا، تقویت زنجیره ارزش افزوده و برداشتن مانعى به نام مالیات از جمله راهکارهایى است که باید براى صنعت فرش دستبافت کشور انجام شود.

۱۳۹۷/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...