نسخه چاپی

كشف ردپای قطر در حادثه تروریستی چابهار

یك عضو هیات رییسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه صبح امروز این كمیسیون با نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات،‌ كشور،‌ دفاع و نیروی انتظامی گفت: طبق توضیحات و بررسی‌های مسئولان در این وزارتخانه‌ها، این نتیجه حاصل شده است كه حادثه تروریستی چابهار توسط بازماندگان گروهك ریگی و با حمایت قطر انجام شده است.

به گزارش نما، محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود به درک واصل شدن عبدالمالک ریگی، هنوز عناصری با عناوین گروهک‌های انصار یا جندالشیطان مشغول فعالیت در مرزهای شرقی هستند به طوری که طبق توضیحات ارائه شده به نمایندگان، در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بیش از ۲۵۰ نفر از این عناصر که قصد ورود به کشور و انجام عملیات را داشتند دستگیر شده و یا از بین رفته‌اند.

وی با بیان اینکه این اقدامات نشان دهنده تدابیر درست دستگاه‌های امنیتی کشور است، اظهار کرد: با این وجود به دلیل داشتن بیش از هشت هزار کیلومتر مرز ایران با کشورهای همسایه، باز هم این گروه‌هک‌ها با حمایت برخی از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شوند. از این رو از وزارت خارجه خواسته شده تا تذکرات لازم را به کشورهای حامی این گروهک‌ها بدهند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مقرر گردید که وزارت امور خارجه سفرای کشورهای همسایه‌ای همچون قطر که به جایگاه و حامیانی برای گروهک‌های تروریستی همچون انصار تبدیل شده‌اند را احضار کنند و به آنها تذکرات لازم را بدهد.

آصفری ادامه داد: در کنار مبارزه با این گروهک‌های تروریستی، از مسئولان مربوطه درخواست شد که در جهت پوشش وسیع‌تر مرزها و مسلح کردن نیروها در مرزها برای ورود این گروهک‌ها و عاملان آنها اقدامات لازم را انجام دهند تا با افزایش ضریب امنیتی دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی در توضیح عاملان حادثه تروریستی چابهار گفت: گروهی موسوم به انصار که گروهی دینی و افراطی و از وهابیون هستند دست به این اقدام تروریستی زدند. این افراد اعتقادی به جریان شیعه و اسلام ناب ندارند و تنها به دنبال ایجاد توطئه و اختلاف بین شیعه و سنی می‌باشند، البته اصل این حرکت از سوی صهیونیسم و با استفاده از افراد افراطی که عنوان مسلمان را یدک می‌کشند انجام شده است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به چگونگی رخ دادن حادثه تروریستی گفت: فردی که قصد انفجار در نماز جمعه را داشت توسط دو نفر از بسیجیان شناسایی شد و به همین دلیل تلاش کرد تا از صحنه فرار کند. در این هنگام بسیجیان به آن فرد تیراندازی کردند که همین موضوع باعث کشته شدن او و به شهادت رسیدن دو نفر از عزیزان بسیجی شد. مطمئنا اگر بسیج به موقع وارد عمل نمی‌شد معلوم نبود که این فرد انفجار را در کجا انجام می‌داد. به واسطه تلاش بسیج و نیروی انتظامی از ایجاد یک فاجعه انسانی جلوگیری به عمل آمد.

آصفری افزود: اقدام تروریستی قرار بود در محل نماز جمعه با حضور نزدیک به هشتصد نفر از نمازگزاران انجام شود که اگر این اتفاق می‌افتاد مطمئنا بالغ بر ده‌ها و یا صدها کشته به جا می‌گذاشت.

وی با بیان اینکه طبق توضیحات مسئولان وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و کشور، اقداماتی برای شناسایی تروریست‌های حادثه چابهار انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر این اقدامات به نتیجه خوبی دست پیدا کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت که این افراد هنوز در ایران حضور دارند و تلاش‌هایی برای دستگیری آنها در حال انجام است.

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه بر ضرورت اشراف کافی بر بهره‌برداری از خاک همسایگان در توطئه‌های ناامن‌سازی و ضرورت برخورد قاطع و دراسرع وقت قوه قضاییه با عوامل توطئه، ترور و ناامن‌سازی تاکید شد.

وی همچنین افزود: محسنی‌ثانی رییس کمیته امنیت و شوشتری رییس کمیته حقوق بشر به نمایندگی از کمیسیون در مراسم تشییع جنازه شهیدان چابهار و جلسه شورای تامین استان شرکت کردند و گزارشی را به اعضای کمیسیون ارائه کردند.

۱۳۹۱/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...