نسخه چاپی

فراوانی فرش افسار گرانی را كشید

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی با اشاره به اینكه اشباع بازار از افزایش قابل توجه قیمت فرش جلوگیری كرد، گفت: سالانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمربع فرش ماشینی بیش از نیاز بازار تولید می‌شود.

به گزارش نما، محمدمهدی درباره آخرین وضعیت بازار فرش ماشینی و موکت، اظهار کرد: در پی رشد نرخ ارز به ویژه دلار قیمت مواد اولیه با افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی روبرو شده و این در حالی است که به واسطه اشباع بازار، قیمت محصول نهایی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت ادامه داد: به دلیل عدم دسترسی آسان و افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه اقساطی و مدت‌دار محصولات کنار گذاشته‌ شده و تمام خریدها به صورت نقدی انجام می‌شود و در کنار آن به دلیل بلاتکلیفی که سردرگمی را به صنعت فرش ماشینی وارد کرده، برخی از کارخانه‌ها فرآیند تولید و عرضه را متوقف کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام این مسائل در بازار فرش ماشینی همچون لوازم‌خانگی احتکار و انبار کردن محصولات وجود ندارد و مشتری می‌تواند نیاز خود را از بازار تأمین کند.

کمالیان با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار تأثیر مستقیم بر بازار دارد، گفت: ۸۰ درصد مواد اولیه تولید فرش ماشینی به صورت وارداتی تأمین می‌شود.

او یادآور شد: بسیاری از کارخانه‌ها مواد اولیه را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی خریداری کرده‌اند و به گمرکات رسیده که دولت خواستار مابه‌التفاوت شده که یکی از مشکلات کارخانه‌هاست و برخی از اخبار گواه آن را دارد که قرار بر آن است تا این مابه‌التفاوت دریافت نشود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت بیان کرد: تعدادی از کارخانه‌ها به دلیل نوسانات نرخ و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه بهانه تعطیلات تابستانی را در پیش‌گرفته‌اند و کارخانه‌ها خود را با این بهانه تعطیل کرده‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به تعداد بالای کارخانه و کارگر، میزان تولید بیش از نیاز بازار است؛ از این‌رو باید راه چاره‌ای برای مازاد نیاز در نظر گرفته شود و تنها راه منطقی این موضوع صادرات است. در حال حاضر افغانستان و پاکستان مشتری بسیار خوبی برای فرش ماشینی ایران هستند و در پی رشد نرخ دلار، قیمت محصولات ایرانی برای بازارهای هدف بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

کمالیان با اشاره به اینکه قیمت محصولات فرش ماشینی در ایران برای مصرف‌کننده بسیار گران تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: فرش در بازار ایران در شرایط فعلی آن‌چنان مشتری ندارد و فقط کارخانه‌های کوچک که برای تأمین مواد اولیه به صورت روزانه با نوسان نرخ مواجه هستند با مشکلات درگیر هستند اما در کنار آن‌ها کارخانه‌های بزرگ برای تولید و عرضه مشکلی ندارند و نیاز بازار را تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمربع مازاد تولید وجود دارد، گفت: با پایان یافتن تعطیلات تابستانی کارخانه‌های بزرگ و ثبات نرخ دلار به واسطه میزان تولید قابل توجه در کشور بار دیگر رکود ابتدایی سال به بازار باز خواهد گشت.

۱۳۹۷/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...