نسخه چاپی

روز آفتابی روحانی در خانه ملت/ نشستی كه خلاف جنجال‌ها، آرام گذشت

جلسه امروز سوال از رئیس جمهور در مجلس با حواشی همراه بود.

به گزارش نما، سرانجام بعد از چند ماه تکاپوی نمایندگان مجلس زمان برگزاری جلسه سوال از رئیس جمهور فرا رسید. امروز (سه‌شنبه 6 شهریور ماه ) با ورود به مجلس شورای اسلامی شاهد حضور تصویر‌برداران، عکاسان و خبرنگاران داخلی و خارجی بودیم که با وجود آنکه هنوز 45 دقیقه تا آغاز جلسه مجلس باقی مانده در مقابل گیت ورودی برای گرفتن کارت ورود به مجلس صف کشیده بودند.

با ورود به جایگاه خبرنگاران در پشت در چوبی ورود به صحن علنی ازدحام تصویربرداران و عکاسان بیشتر به چشم می‌خورد آنها در انتظار آغاز جلسه بودند تا بتوانند هرچه سریعتر با ورود به صحن در جای مناسبی برای هرچه بهتر شکار کردن لحظه‌ها قرار بگیرند.

قبل از باز شدن در ورودی صحن علنی زمانی که خبرنگاران در انتظار آغاز جلسه بودن شخصی شروع به توضیح کتابچه‌ای در میان آنها کرد که در این کتابچه که تصویر روحانی بر روی آن نقش بسته بود به تشریح سوالات نمایندگان و پاسخ دولت به آنها پرداخته بود که مشخص شد این فرد از نهاد ریاست جمهوری آمده تا این کتاب را در اختیار خبرنگاران برای شفاف‌سازی قرار دهد.

سرانجام ساعت 8:07 دقیقه صبح در به روی تصویربرداران و خبرنگاران و عکاسان باز شد، با ورود به جلسه شاهد حضور ظریف وزیر امور خارجه، حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات، شریعتمداری وزیر صنعت، جهرمی وزیر ارتباطات، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و ستاری معاون علم و فناوری رئیس جمهور در صحن علنی بودیم که در کرسی‌های سبز در ردیف جلو نشسته‌ بودند، بعد از تلاوت آیاتی از قرآن ساعت 8:17 دقیقه صبح حسن روحانی رئیس جمهور همراه با جهانگیری معاون اول و واعظی مسئول دفتر خود و با مشایعت علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس، تابش نماینده مردم اردکان و حجت‌الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی به صحن علنی وارد شد و در کنار جهانگیری بر روی صندلی خود نشست و سر خود را به نشانه سلام برای لاریجانی تکان داد که رئیس مجلس هم برای وی دستی تکان داد.

لاریجانی رئیس مجلس بعد از ورود رئیس جمهور ضمن تبریک هفته دولت به تشریح دستور کار امروز یعنی سوال از رئیس جمهور بر اساس قانون پرداخت و بعد از وی امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس بعد از قرائت 5 سوال نمایندگان از رئیس جمهور به عنوان اولین سوال‌کننده نام دهقان نماینده طرقبه و چناران را قرائت کرد و در پشت تریبون قرار می‌گیرد.

در این میان دیگر اعضای دولت هم از جمله جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، کمالوندی، حسام آشنا وزیر ارشاد، نهاوندیان و زنگنه هم به صحن علنی وارد شدند.

توضیح کتابچه‌ای با تصویر روحانی در میان خبرنگاران/ جو آرام مجلس بر خلاف القای سیاسی بودن جلسه

در میانه صحبت دهقان جو آرامی در مجلس حاکم بود و گهگاهی حسام آشنا که در ردیف پشت رئیس جمهور و جهانگیری نشسته بود، بلند شده و در گوش جهانگیری صحبت‌هایی را مطرح می‌کرد و بعد از آن جهانگیری برای دقایقی با رئیس جمهور به گفتگو می‌پرداخت، گویا نکاتی را برای دادن مشورت به رئیس جمهور ارائه می‌کردند.

خلاف جو سازی که پیش از جلسه امروز در برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب برپا شده بود که القا می‌کردند امروز نمایندگان سوال کننده به دنبال ایجاد حاشیه و سیاسی کردن سوال از رئیس هستند جوی آرام بر مجلس حاکم بود و تنها تعداد معدودی از نمایندگان در میان صندلی‌ها در حرکت بودند و دیگر نمایندگان بسیار آرام نشسته و به سخنان گوش می‌داند، اما در جایگاه خبرنگاران تکاپوی آنها به چشم می‌خورد و تلاش می‌کردند تلاش می‌کردند تا بتوانند هرکدام تصویر بهتری و حاشیه اختصاصی‌تری از جلسه سوال از رئیس جمهوری شکار کرده و به تصویر بکشند.

این دومین رئیس جمهور بعد از انقلاب اسلامی است که در مجلس شورای اسلامی حضور یافته تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد، پیش از حسن روحانی محمود احمدی‌نژاد در سال 91 هم در مجلس حضور یافت تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد اما در آن جلسه حواشی بسیاری به دلیل اظهارات و برخوردهای وی به وجود آمد.

اما نمایندگان امروز بسیار آرام و منطقی سوالات و انتقادات خود را مطرح کردند تا جایی که نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی خطاب به رئیس جمهور اعلام کرد ما اختلاف سیاسی داریم اما در شرایط سخت کشور پای دولت ایستاده‌ایم و دشمنان کور خوانده‌اند که می‌توانند میان ما تفرقه بیاندازند.

حسن روحانی رئیس جمهور بعد از سخنان نمایندگان سوال کننده ساعت 8 و 50 دقیقه در جایگاه و پشت تریبون قرار گرفت و به تشریح پاسخ خود نسبت به 5 سوال نمایندگان پرداخت.

رئیس جمهور پاسخ خود را به دو قسمت تقسیم کرد و در دو بخش به سوال نمایندگان پاسخ داد.

وی در میانه صحبتش اشاره‌ای به انتقادات نسبت به خود کرد و گفت: "بنده تهدید به ترور هم بشوم مهم نیست، اما چرا این اقدام صورت بگیرد این به دلیل آن است که برخی گمان می‌کنند میان ما فاصله است.

همچنین وی در بخش دیگری از سخنان خودش با طعنه نسبت به حضور حداکثری وزرای در مجلس هم ادامه داد: "هر زمان ما پرسیدیم گفتند وزرا در کمیسیون‌ها هستند" که در این قسمت لاریجانی در پاسخ به وی با خنده گفت:" ما هم اینجا آنها را هم نمی‌بینیم".

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خودش با خنده ضمن اشاره به هفته دولت خطاب به نمایندگان اعلام کرد اگر ما شما را دعوت می‌کردیم شیرینی هم می‌دادیم اما اینجا خبری هم نیست.

در میانه صحبت‌های روحانی تکاپوی حاجی دلیگانی در جمع‌آوری از نمایندگان توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد و بعد از بررسی‌ها مشخص شد که وی در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن است.

جو مجلس نسبت به ساعت اول دیگر آن سکون و آرامش را نداشت و نمایندگان شروع به تکاپو کرده بودند؛ دقایقی بعد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که 22 نفر از نمایندگان مجلس طبق ماده 124 آیین‌نامه درخواست علنی شدن رای گیری نمایندگان نسبت به پاسخ‌های رئیس جمهور را دارند.

ساعت 10 و 10 دقیقه صبح بعد از حدود گذشت دو ساعت از بررسی سوال از رئیس جمهور صحبت روحانی به اتمام رسید و بلافاصله بعد از پایین‌ آمدن از جایگاه با مشایعت از تعدادی نمایندگان و برخی وزرای خود آماده برای خروج از صحن علنی شد که برای دقایقی میان نمایندگان درمقابل درب خروج ایستاد و به آنها به گفت‌وگو پرداخت.

بعد از خروج رئیس جمهور امیرآبادی فراهانی در پشت تریبون اعلام کرد برخی نمایندگان درخواست علنی شدن رای‌گیری را دارند که لاریجانی رئیس مجلس بیان کرد:"باید قبلا اعلام می‌کردند تا ما تدارک آنها برای آماده‌سازی برگه‌های رای می‌کردیم زیرا ما گمان می‌کردیم که قرار است به صورت الکترونیکی باشد، اما به دلیل اصرار برخی نمایندگان، لاریجانی گفت: "این درخواست را طبق آیین‌نامه به رای می‌گذاریم".

اما قوامی نماینده مردم اسفراین شروع به اعتراض کرد و گفت که باید به صورت قیام و قعود باشد نه با برگه؛ که رئیس مجلس برای نمایندگان تشریح کرد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس با تقاضای حداقل 10 نفر از نمایندگان می‌توانند رای‌گیری را با برگه و به صورت علنی انجام دهند که در این زمان با اعلام رئیس مجلس برای برگزاری رای‌گیری صدا فریاد دو و چهار وکلای ملت بلند شد، در میانه رای‌گیری‌ها دستگاه مقابل لاریجانی برای دو بار خراب شد که در نهایت لاریجانی با اعتراض اعلام کرد چرا دستگاه امروز این طور شده است؟ که در نهایت نمایندگان با 117 رای موافق، 136 رای مخالف و 9 رای ممتنع با این درخواست مخالفت کردند و قرار شد رای گیری به صورت الکترونیکی انجام شود.

بعد از پایان این رای‌گیری با اعلام لاریجانی نوبت به رای‌گیری درباره پاسخ‌های رئیس جمهور به هر یک از 5 سوال نمایندگان رسید که وکلای ملت برای هر یک از سوالات صدای فریاد دو چهار خود را در صحن علنی مجلس بلند کرده و دیگر نمایندگان را تشویق به مخالفت یا موافقت می‌کردند که در نهایت آنها از 5 سوال خود تنها پاسخ رئیس جمهور را به یک سوال خود درباره استمرار تحریم‌های بانکی قانع کننده دانستند و چهار پاسخ دیگر را نسبت به سوالات قانع کننده ندانستند که بر اساس اعلام قبلی گزارش آن به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.


۱۳۹۷/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...