نسخه چاپی

پیمان‌های پولی، اقدامی موثر برای مقابله با آمریكاست

یك اقتصاددان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: حركت به سمت پیمان های پولی و تضعیف دلار، اقدامی موثر برای مقابله با آمریكاست.

به گزارش نما، محمد خوش چهره اظهار کرد: حذف دلار از مبادلات تجاری و توافق میان چین، ایران، ترکیه و روسیه برای حرکت به سمت پیمان های پولی امکان پذیر است اما من از جزئیات ظرفیت های پولی و اقتصاد این کشورها مطلع نیستم.
وی با بیان اینکه باید به بررسی این مسئله پرداخت که آیا با حذف لار همه کشورها به یک اندازه منتفع می شوند یا خیر، تصریح کرد: طرح این مسئله حتی اگر ژست سیاسی هم باشد، خوب است و فراموش نکنید که تهدید آمریکایی ها در قالب شعار هم اثربخشی خودش را دارد.
این اقتصاددان یادآور شد: حرکت به سمت پیمان های پولی و تضعیف دلار در فضای رسانه ای و مورد هجمه قرار دادن دلار با ادبیات مختلف می تواند راهگشا باشد، حال اینکه چقدر این مسئله عملیاتی می شود یا خیر، حرف دیگری است و باید در مباحثی جداگانه به آن پرداخته شود.
خوش چهره تاکید کرد: اگر به آمارهای جهانی نگاه کنید، می بینید که در گذشته حداقل
80 درصد مبادلات جهان به واسطه دلار بود اما در حال حاضر شرایط فرق کرده است، ضمن اینکه به خاطر مسائل و مولفه های سیاسی این واحد پولی تبدیل به یک ارز مسلط شده بود.
وی ادامه داد: کاهش وابستگی ما به دلار به لحاظ اقتصادی قابل توجیه است و اساسا نباید با دلار کاری داشت چون باید از این طریق با آمریکایی ها مقابله کنیم، همان طور که آنها ما را تحریم می کنند، ما نیز باید به این روش با آنها مقابله و برخورد کنیم.
نماینده سابق در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلار باعث شد، مسائل سوداگرانه در اقتصاد ما اتفاق بیفتد و این مسئله به خاطر ضعف مدیریت ارزی ما بوده، ضمن اینکه سال هاست در محافل رسمی و کارشناسی بحث حذف دلار مطرح شده و به نظر می رسد که حالا باید این اتفاق به معنای واقعی رخ دهد، این موضوع به نفع اقتصاد ماست.

۱۳۹۷/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...