نسخه چاپی

رونق فروش اسكناس‌ها كم یاب در بازار سیاه

هر سال با نزدیك شدن به عید غدیر بازار سیاه پول نو رونق می‌گیرد و دلال‌ها بیشتر بروی فروش اسكناس و مسكوكی كه تولید آن‌ها متوقف شده است جولان می‌دهند به طوریكه برای خرید هر اسكناس ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومانی باید حدود ۵۰۰ تومان هزینه كرد.

به گزارش نما، هر ساله با فرا رسیدن عید غدیر برخی در تکاپوی تهیه پول نو برای عیدی دادن به افراد هستند.

با نزدیک شدن به عید غدیر بانک مرکزی نسبت به توزیع اسکناس نو در بانک‌ها اقدام می‌کند به طوریکه از روز شنبه ۳ شهریور ماه توزیع اسکناس ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی در شعب منتخب آغاز شده و تا ۷ شهریور ماه ادامه دارد.

در این میان افراد برای خرید پول نو در شعب بانک‌های منتخب صف‌های طولانی را تشکیل داده اند و از طرفی حضور دلالان در این صف‌ها عرصه را برای متقاضیان واقعی تا حد زیادی تنگ کرده است.

لازم به ذکر است که عده‌ای خرید پول نو را به روز‌های آخر موکول می‌کنند از این رو در صورتی که پول مورد نیاز را تهیه نکنند مجبور می‌شوند برای خرید به دلالانی مراجعه کنند که در طول هفته برای خرید پول نو در صف‌ها انتظار کشیدند و حال با نزدیک شدن به عید غدیر با قیمت‌های بالا آن را به افراد می‌فروشند.

هر سال با نزدیک شدن به عید غدیر بازار سیاه پول نو رونق می‌گیرد و دلال‌ها بیشتر بروی فروش اسکناس و مسکوکی که تولید آن‌ها متوقف شده است جولان می‌دهند به طوریکه برای خرید هر اسکناس ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومانی باید حدود ۵۰۰ تومان هزینه کرد.

البته ناگفته نماند که این اسکناس‌هایی که در حال حاضر تولیدشان متوقف شده است چندسال پیش بدون هیچ ارزش افزوده‌ای از سوی بانک‌ها عرضه می‌شد، اما با گذر زمان با افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت به دست خریدارن می‌رسد.

در سال‌های اخیر مسکوک نیکل نیزدرشعب بانک‌ها عرضه می‌شد و تب فروش مسکوک را در بازار تا حدی کاهش می‌داد، اما در سال جاری فقط اسکناس عرضه می‌شود و باعث شده است تا قیمت مسکوک در بازار روند افزایشی داشته باشد.

گزارش میدانی میزان از بازار فروش پول نو نشان می‌دهد در بین خریداران خرید اسکناس نو بیشتر از مسکوک طرفدار دارد، اما عده‌ای برای خرید بسته‌های ۴۰ تایی سکه ۱۰۰ تومانی باید حدود ۱۰ هزار تومان بیشترهزینه پرداخت کرد.

همچنین یک بسته ۱۰۰ تایی ۵۰۰ تومانی حدود ۷۰ هزار تومان، یک بسته اسکناس ۱۰۰ تایی هزار تومانی حدود ۱۲۰ هزار تومان و یک دسته ۱۰۰ تایی دو هزار تومانی حدود ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

روند افزایشی قیمت بروی اسکناس‌های ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی که از سوی بانک‌ها عرضه در حال عرضه است کمتر به چشم می‌خورد، اما پیش بینی می‌شود که با اتمام عرضه از سوی شعب منتخب رقم فروش این اسکناس‌ها نیز از سوی دلالان تغییر کند و افرادی که در لحظات آخر برای خرید اقدام می‌کنند راهی جز خرید با قیمت‌های پیشنهادی دلالان را نداشته باشند.

۱۳۹۷/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...