نسخه چاپی

آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟

یك كارشناس خودرو با اشاره به التهابات موجود در بازار خودرو كه طی چند ماه گذشته به اوج خود رسیده است، گفت: اگر وزارت صمت با رویه فعلی پیش برود و برنامه مناسبی برای كنترل بازار در پیش نگیرد، بازار خودرو به طور كلی نابود خواهد شد.

به گزارش نما، فربد زاوه ضمن بیان این که خودرو در حال حذف شدن از سبد مصرفی خانوار است، اظهار کرد: خودرو نه به دلیل افزایش قیمت بلکه به جهت فشار تورمی موجود در سایر کالاها به زودی از سبد خانوار حذف خواهد شد.

این کارشناس خودرویی با بیان این که وضعیت فعلی بازار خودرو نتیجه اقدامات وزیر سابق صنعت است، تصریح کرد: تیر اصلی را نعمت زاده بر بازار خودرو وارد کرد اما شریعتمداری نیز موفق به کنترل آن نشد بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو آینده درخشانی نداشته باشد.

دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز نقطه عطف تصمیمات اخیر

زاوه درباره بند 5 بسته اخیر ارزی دولت مبنی بر دریافت 2800 تومان مابه‌التفاوت نرخ ارز از دریافت‌کنندگان و واردکنندگان ارز دولتی توضیح داد: عادلانه‌ترین تصمیم نسبت به تصمیمات اخیر همین دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز است اما اصرار بر قیمت‌گذاری و مدیریت دستوری پیچیدگی‌هایی در بازار ایجاد خواهد کرد.

او با اشاره به مسئله ممنوعیت واردات در حوزه قطعات خودرو خاطرنشان کرد: محصولات داخلی به طور حتم مشکلاتی از جمله قیمت بالا و یا کیفیت پایین دارند که مصرف‌کننده تمایلی برای استفاده از آن ندارد بنابراین ممنوعیت واردات و اجبار به خرید محصول داخلی منجر به پدیده زور فروشی شده است.

زاوه اضافه کرد: با ممنوع کردن واردات قطعه، در آینده نزدیک با مشکل تامین قطعه، هم در تولید و در خدمات پس از فروش مواجه خواهیم شد کما این که می‌بینیم قطعه‌سازان تبدیل به غولی شده‌اند که دولت نیز قادر به کنترل آن‌ها نیست.

این کارشناس با بیان این که در آینده، رکود عرضه و تقاضا گریبان‌گیر بازار خودروهای وارداتی و داخلی خواهد شد، تاکید کرد: مشکل فقط نوسانات ارزی نیست بلکه اصرارهای شدید بر ممنوعیت واردات خودرو در پرده حمایت از تولیدکننده و تنگ کردن عرصه رقابت با وجود تظاهردر جهت آزادسازی رقابت به مشکلات قبلی بازار خودرو دامن زده است.

وی به سوء مدیریت وزیر صمت در زمینه کنترل التهابات بازار خودرو اشاره کرد و گفت: اگر وزارت صمت با همین رویه‌ فعلی در زمینه کاهش قیمت و کنترل بازار پیش برود در آینده نزدیک صنعت خودرو دچار رکود عجیبی خواهد شد.

آزادسازی قیمت یک الزام است

زاوه همچنین با اشاره به درخواست خودروسازان در خصوص آزادسازی قیمت خودرو خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت یک امر الزامی است و تا روزی که بر نظام دونرخی اصرار داریم یعنی بر گسترش فساد پافشاری کرده‌ایم، همچنین لازم به ذکر است که آزادسازی قیمت خودرو باید همزمان با آزادسازی قیمت قطعه صورت گیرد.

او در پایان با بیان این که وزارت صمت و سایر نهادها با مدیریت درست می‌توانند شرایط فعلی را کنترل کنند، افزود: بسیاری از مشکلات امروز نتیجه تصمیمات گذشته است، درواقع ما در دولت یازدهم و پسا برجام با جزیی‌نگری فرصت‌های خوبی را هدر دادیم که نتیجه آن را امروز شاهد هستیم، کما این که در دوره وزارت وزیر صمت فعلی نیز تغییری در سیاست‌گذاری ایجاد نشده و اوضاع به همان روال گذشته پیش رفته است.


۱۳۹۷/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...