نسخه چاپی

تحریم ها صادرات نفت ایران را متوقف نمی‌كند

یكی از مشاوران كهنه كار وزارت انرژی عربستان گفت، بعید است تحریم های آمریكا علیه ایران، صادرات نفت این كشور را به كلی متوقف كند.

به گزارش نما، یکی از مشاوران کهنه کار وزارت انرژی عربستان گفت، بعید است تحریم های آمریکا علیه ایران، صادرات نفت این کشور را به کلی متوقف کند. وی افزود، ایران قادر به بستن تنگه هرمز و تنگه باب المندب نخواهد بود.

ابراهیم المهنا که در کنفرانسی در شهر استاوانگر نروژ سخنرانی می کرد گفت، اولین بازنده بستن مسیرهای مهم کشتیرانی خود ایران خواهد بود و اینکه چنین اقدامی موجب تحریم بیشتر ایران خواهد شد.

وی افزود: «همانطور که تمام کارشناسان اتفاق نظر دارند، بعید است تحریم های فعلی صادرات نفت ایران را به کلی متوقف کند منظور من این است که آنها به صادرات روزانه یک میلیون بشکه یا بیشتر ادامه خواهند داد. بنابراین بستن تنگه هرمز به همان اندازه که به دیگران لطمه می زند به ایرانی ها هم لطمه خواهد زد.»

مهنا افزود: «مقدار نفتی که از طریق تنگه هرمز ترانزیت می شود، بسیار بالاست. روزانه بیش از 18 میلیون بشکه نفت، یعنی دو سوم کل نفت ترانزیتی جهان از طریق دریا از این تنگه می گذرد. این بدان معناست که بستن تنگه موجب کمبود شدید نفت و افزایش قابل توجه قیمت ها می شود.»

«اینکه ایران قادر یا مایل به بستن کامل یا حتی بخشی از تنگه هرمز یا تنگه باب المندب یا هردوی آنهاست؟ پاسخ منفی است.»

ایران ضمن تهدید به بستن تنگه هرمز گفته، اگر تحت فشار آمریکا نتواند نفت خدو را صادر کند، هیچ کشور دیگری در منطقه نیز اجازه این کار را نخواهد داشت.

۱۳۹۷/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...