نسخه چاپی

سر و صدای ترافیك چه بلایی بر سر پرندگان می آورد؟

ممكن است سر و صدای ناشی از ترافیك، میزان كمبود "تلومر" را در فنچ راه‌راه افزایش دهد. تلومرها، پایانه فیزیكی كروموزم‌ها هستند كه از ژن‌ها در برابر آسیب محافظت می‌كنند و كمبود آنها، روند پیری زیستی را سرعت می‌بخشد.

به گزارش نما، ممکن است سر و صدای ناشی از ترافیک، میزان کمبود "تلومر" را در فنچ راه‌راه افزایش دهد. تلومرها، پایانه فیزیکی کروموزم‌ها هستند که از ژن‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند و کمبود آنها، روند پیری زیستی را سرعت می‌بخشد.

پژوهشگران "موسسه ماکس پلانک"(MPG) آلمان و "دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی"(NDSU) آمریکا، اثر سر و صدای ترافیک را بر طول تلومر فنچ راه‌راه بررسی کردند.

آنها دریافتند فنچ‌هایی که پس از ترک آشیانه، در معرض سر و صدای ترافیک قرار می‌گیرند، نسبت به فنچ‌هایی که اصلا در معرض این صدا نیستند، تلومرهای کوتاه‌تری دارند.

دکتر "آدریانا دورادو"(Adriana Dorado)، از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که سر و صدای شهر، به تنهایی و به دور از جنبه‌های دیگر زندگی شهری مانند آلودگی نوری یا شیمیایی، با کمبود تلومرها مرتبط است و می‌تواند فرآیند پیری را در فنچ‌های راه‌راه سرعت بدهد. بررسی ما، نخستین گام برای شناسایی مکانیسم‌های سببی است که شاید عامل تفاوت طول عمر پرندگان ساکن در محیط‌های شهری و روستایی باشند.

دکتر "سو آن زولینگر" (Sue Anne Zollinger)، از نویسندگان این پژوهش گفت: شاید تاثیر پیری سلولی به عنوان پیامد عوامل استرس‌زا، قابل دیدن نباشد اما پژوهش ما نشان می‌دهد اگرچه پرندگان، با زندگی در شهرهای پر سر و صدا سازگار شده‌اند اما ممکن است زودتر پیر شوند. در نظر گرفتن مراحل رشد پرندگان هنگام بررسی اثرات زندگی شهری، مهم است زیرا ممکن است مکانیسم‌هایی که تغییرات ناشی از سکونت انسان، به وسیله آنها بر افراد تاثیر می‌گذارند، در طول زندگی تغییر کنند.

از آنجا که با قرار گرفتن فنچ راه‌راه در معرض صدا، تلومرها کوتاه می‌شوند، نویسندگان این پژوهش ادعا می‌کنند که بین 18 تا 120 روز پس از بیرون آمدن از تخم، زمانی بحرانی برای پرندگانی که در معرض سر و صدا قرار دارند، خواهد بود. این بازه زمانی، دقیقا دوره‌ای است که فنچ راه‌راه، یاد گرفتن آواز را آغاز می‌کند؛ بنابراین حساسیت به صدا بیشتر می‌شود. در مقابل، هنگامی که این پرنده هنوز در آشیانه به سر می‌برد، حساسیت کمتری نسبت به صدا دارد.

این پژوهش، در مجله " Frontiers in Zoology" به چاپ رسید.


۱۳۹۷/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...