نسخه چاپی

ارز نیمایی به ایرلاین‌ها نرسید

دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی اعلام كرد با وجود ابلاغ سیاست‌های جدید هنوز هماهنگی‌های لازم برای تامین نیاز ایرلاین‌ها از طریق سامانه ارزی نیما فراهم نشده و این شركت‌ها مجبورند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه كنند.

به گزارش نما، مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: هر چند در جریان اجرایی شدن بسته جدید ارزی، تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها به سامانه نیما واگذار شد، اما در عمل هنوز شرایط برای اجرایی شدن این سیاست فراهم نشده و همین مسئله شرکت‌های هواپیمایی را مجبور کرده که نیاز خود را از طریق بازار آزاد تامین کند که نرخ آن در حال حاضر حدود ۱۱ هزار تومان است.

به گفته وی در شرایطی که حدود ۶۰ درصد از هزینه جاری ایرلاین‌ها از طریق ارز تامین می‌شود، این مسئله فشار بسیار زیادی را بر آنها وارد می‌کند، در حالی که شرکت‌ها به منظور همراهی با سیاست‌های اقتصادی کشور حاضر شده‌اند نرخ پروازها را تا پایان شهریور متعادل‌سازی کنند، نرسیدن ارز مشکل‌ساز خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ فعلی در نظر گرفته شده در سامانه نیما نیز چندان با شرایط بازار آزاد تفاوتی ندارد، توضیح داد: آن چه که سامانه معرفی شده به ایرلاین‌ها اعلام شده، نرخ ارز را حدود ۸۹۹۷ تومان در نظر می‌گیرد و با توجه به ۶ درصد کارمزد و هزینه‌ای که باید برای خواب پول تا دریافت نهایی ارز صرف شود، عملا قیمت تمام شده برای ایرلاین‌ها به نزدیکی ۱۰ هزار تومان می‌رسد که این مسئله نیز به دشواری‌های شرایط فعلی خواهد افزود.

سامانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی با تحریم و مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، قطعا نیاز به این موضوع خواهند داشت که با حمایت‌های لازم از سوی دولت امکان مدیریت شرایط اقتصادی فعلی خود را به دست بیاورند. از این رو امیدواریم که با تخصیص ارز طبق سیاست‌های موجود شرایط شرکت‌های هواپیمایی بهبود پیدا کند.

به گزارش ایسنا، چند روز پس از اجرایی شدن سیاست بسته جدید ارزی بانک مرکزی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها اعلام کرد که از این پس باید ارز خود را از سامانه نیما دریافت کنند.

با اجرایی شدن این سیاست ارز دریافتی ایرلاین‌ها از حدود ۴۲۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان افزایش یافت و این مسئله تاثیر خود را در بالا رفتن نرخ پروازهای داخلی نشان داد.

پس از این اتفاق شرکت‌های هواپیمایی در جریان جلسه‌ای با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تا پایان شهریور نرخی ثابت برای پروازهای داخلی مشخص کردند.

هنوز تصمیمی برای مدیریت پروازهای خارجی اتخاذ نشده است.

۱۳۹۷/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...