نسخه چاپی

راههای شناخت امام از زبان امام موسی بن جعفر(ع)

حجه الاسلام والمسلمین علیرضا توحیدلو، روایتی درباره شناخت امام در كلام موسی بن جعفر(ع) را نقل كرده اند، كه در ادامه می خوانید.

به گزارش نما، گفتار و رفتار معصومین (علیهم السلام) همانند چراغی در تاریکی است که انسان را به سوی مسیر درست و صحیح رهنمون می‌کند و بدون تردید هر کس به هر میزانی که از الگوگیری از ائمه هدی (علیهم السلام) فاصله بگیرد، به همان میزان نیز از مسیر حق و حقیقت دور شده و هر چه در الگوگیری از معصومین(علیهم السلام) بهتر و دقیق‌تر عمل کند، به همان مقدار به مسیر هدایت و حقیقت نزدیک شده است.

شناخت امام از کلام موسی بن جعفر(ع)

ابو بصیر گوید: به حضرت ابوالحسن موسى(ع) عرض کردم: جانم فدایت گردد به چه چیز می ‌شود امام را شناخت ؟ فرمود: به چند چیز میتوان امام را شناخت اول اینکه باید پدرش او را معرفى کند، تا مردم بدانند وى از طرف خدا حجت است. دوم اینکه از هر چه بپرسند پاسخ دهد، سوم اینکه از امور آینده اطلاع دهد، چهارم‌

اینکه با مردم به هر زبانى سخن گوید.


پس از این فرمود: اى ابومحمد من اکنون قبل از اینکه از جاى خود حرکت کنى، علامتى را به شما نشان خواهم داد، مدتى نگذشت که یکنفر از اهل خراسان خدمت آن جناب رسید و با زبان عربى به گفتگو پرداخت، لیکن حضرت موسى بن جعفر(ع) با زبان فارسى جواب او را داد، مرد خراسانى عرض کرد: به خداوند سوگند من از این جهت با شما فارسى سخن نگفتم که خیال میکردم شما فارسى نمیدانید.

حضرت فرمود: سبحان اللَّه! اگر من قادر نباشم جواب تو را بدهم پس چه فضیلتى بر شما دارم، سپس فرمودند: اى ابومحمد امام هیچ کلامى بر وى مخفى نخواهد بود و با همه مردم سخن میگوید، و گفتار پرندگان را میداند، و با هر ذى روحى میتواند تکلم کند(۱)

اسحاق بن عمار گوید: در خدمت حضرت موسى بن جعفر علیهما السّلام بودم که مردى بر وى وارد شد، حضرت فرمود: اى مرد تو تا یکماه خواهى مرد، راوى گوید من با خود گفتم: گویا وى از مرگ شیعه اطلاع دارد، در این هنگام حضرت فرمود؛

اى اسحاق چرا این موضوع را انکار میکنى، رشید هجرى که یکى از مستضعفین بود علم منایا را میدانست، امام که از وى به این علم اولی است.

پس از این فرمود: اى ابواسحاق تو تا دو سال دیگر خواهى مرد، و خویشاوندان و فرزندان و اموال تو از بین خواهند رفت و به فقر شدیدى مبتلا میگردند، و این قضایا پس از آن انجام گرفت، و مطلب همان طور که موسى بن جعفر(ع) فرموده بود واقع شد(۲)

منبع؛

۱- زندگانی چهارده معصوم (ع) صفحه ۴۱۲

۲- زندگانی چهارده معصوم (ع) صفحه ۴۱۳

۱۳۹۷/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...