نسخه چاپی

عواقب پیروزی دموكرات‌ها در انتخابات كنگره

روزنامه القدس العربی در تحلیلی درباره انتخابات قریب‌الوقوع آمریكا و احتمال شكست جمهوری‌خواهان در آن نوشت اسرائیل باید روابط خود را با مسئولان بلندپایه حزب دموكرات از سر گیرد.

به گزارش نما، دموکرات‌ها در آمریکا در انتخابات مقدماتی به سوی صندوق‌های رای می‌شتابند و این اتفاق باعث نگرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شده است. در انتخابات مقدماتی که اخیرا برگزار شد، حجم مشارکت دموکرات‌ها در آن رکورد جدیدی ثبت کرد. در سه ایالت میشیگان، ویسکانسین و مینه‌سوتا که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در آن‌ها اکثریت آرا را از آن خود کرده بود؛ شمار دموکرات‌هایی که با وجود سختی‌ها و مشکلات، خود را به صندوق‌های آرا رساندند و به نفع دموکرات‌ها رای دادند بسیار بیشتر از جمهوری‌خواهانی بود که از حق خود برای حمایت از نامزد‌های جمهوری خواه بهره بردند. این در حالی است که موضوع به همین جا ختم نمی‌شود بلکه بازتاب پیروزی دموکرات‌ها پس از کمتر از سه ماه در انتخابات میان دوره‌ای به اوج خود خواهد رسید و این اتفاق یار غار اسرائیل را در کاخ سفید در وضع دشواری قرار خواهد داد.

طبق همه نظرخواهی‌ها و گزارش‌هایی که مراکز محلی برای انتخابات میان دوره‌ای تهیه کرده‌اند؛ حزب جمهوری‌خواه شکست فاحشی متحمل خواهد شد و اکثریت را در سنا و کنگره از دست خواهد داد و در مقابل حزب دموکرات پیروز خواهد شد و اکثریت را در هر دو مجلس از آن خود خواهد کرد و این نتیجه باعث تغییر سرنوشت این دو حزب در میدان داخلی در آمریکا خواهد شد.

البته این پدیده که اکثریت در سنا و کنگره از آن حزب رئیس جمهور نباشد؛ در آمریکا پدیده شایعی است که هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد. آخرین بار، چنین اتفاقی در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما رخ داد با این حال این اتفاق هم اکنون در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ در میانه دور نخست ریاست جمهوری است و انتخابات میان دوره‌ای همچون همه‌پرسی مردمی در مورد ریاست جمهوری او محسوب می‌شود که می‌تواند بر فرصت او برای انتخاب دوباره تاثیر منفی بگذارد. در همین حال اکثریت دموکرات‌ها در دو مجلس سنا و کنگره می‌تواند عملیات برکناری دونالد ترامپ را کلید بزند.

به نوشته قدس العربی،چنین اتفاقی برای اسرائیل نیز بسیار خطرناک است زیرا نخست وزیر و رهبران اردوگاه راستگرایان در اسرائیل فقط به این عنوان که حامی دونالد ترامپ هستند شناخته نمی‌شوند بلکه به عنوان کسانی شناخته می‌شوند که سرنوشت و آینده اسرائیل را به طور انحصاری به ادامه ریاست جمهوری دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه گره زده‌اند. این در حالی است که نتانیاهو و ران درمر -سفیر اسرائیل در آمریکا- تماس‌ها با سناتور‌ها و اعضای بلندپایه و صاحب نفوذ دموکرات را قطع کرده‌اند. یک دیپلمات کهنه کار اسرائیلی نقش ران درمر را در آمریکا همچون نقش ترمیناتور یا نابودگر دانست که همه روابط بین اسرائیل و حزب دموکرات را نابود کرده است.

این روزنامه در ادامه افزود: زمان چندانی به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا باقی نمانده است و مقامات اسرائیلی می‌توانند در این مدت تلاش کنند و با مسئولان بلندپایه حزب دموکرات در آمریکا تماس بگیرند تا شاید روابط با سناتور‌ها و اعضای دموکرات کنگره را بهبود بخشند. البته چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر است به ویژه از این نظر که حزب دموکرات به طور سنتی موضعی متمایل به اسرائیل دارد با این حال در انتخابات مقدماتی که در هفته‌های اخیر در آمریکا برگزار شده است؛ آن دسته از نامزد‌های دموکرات پیروز شده‌اند که به داشتن گرایش‌های چپ و رادیکال مشهورند، کسانی که برای آمریکا چندان خوب نیستند و در همین حال برای اسرائیل بد و خطرناکند.

رشیده طالب، فعال دموکرات و مسلمان فلسطینی‌تبار که در ایالت میشیگان موفق به کسب نامزدی کرسی کنگره شد از هم اکنون اعلام کرده است که اگر انتخاب شود، بر ضد اسرائیل فعالیت خواهد کرد.

این در حالی است که شخصیت‌های بلندپایه دانشگاهی اسرائیلی که غیرسیاسی‌اند همواره خود را متعهد می‌بینند که به طور پنهانی به آمریکا سفر و با سیاستمداران صاحب نفوذ دموکرات دیدار کنند تا از آنان تضمین بگیرند که در صورت پیروزی در دو مجلس سنا و کنگره از اسرائیل حمایت خواهند کرد.


۱۳۹۷/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...