نسخه چاپی

مخالفان و موافقان نامه جنجالی احمدی نژاد

از چند ماه پیش بود كه بحران ارزی اوج گرفت و كشور با بحران اقتصادی و نوسانات زیاد در بازار ارز مواجه شد. در این میان دولتی ها هرگز نتوانستند بازار ارز و در نتیجه اقتصاد كشور را آنطور كه باید و شاید مدیریت كنند و به اوضاع سامان دهند.

به گزارش نما به نقل از حرا، بهارستالن نشین ها اما چندین بار در جلسات علنی و غیر علنی خواستار حضور وزرای اقتصادی شدند تا شاید پاسخ مناسبی برای بروز مشکلات و راه حل برون رفت از آن پیدا کنند اما پاسخی که اقتصادی های دولت به مجلس دادند این بود که توانایی پاسخگویی به مجلس را ندارند و در همین رابطه این شائبه مطرح شد که تصمیمات در دولت توسط یک یا چند نفر اتخاذ می‌شود.

اما در حالی که این روزها ماجرای سوال از رئیس جمهور درباره نابسمانی های اقتصادی داغ بود و رایزنی ها در مجلس نهم برای حضور محمود احمدی نژاد از سرگرفته شده بود،رئیس دولت دهم به عنوان رئیس مدیریت اجرایی‌کشور به جای ارائه دادن راهکار مناسبی برای حل مشکلات اقتصادی ، مساله بازدید از زندان اوین را مطرح کرد و با نامه نگاری به رئیس قوه قضاییه و ایجاد جنجال جدید ، نه تنها گامی برای حل مشکلات اقتصادی برداشته نشد بلکه بر تنش ها در فضای سیاسی کشور نیز افزوده شد.

ماجرا نامه نگاری روسای دو قوه از آنجا شروع شد که یک هفته پس از بازداشت علی اکبر جوانفکر محمود احمدی نژاد تصمیم گرفت از زندان اوین بازید کند.محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در ادامه نامه‌نگاری اخیرش درباره بازدید از زندان اوین یک نامه دیگر خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشت.

او در این نامه بر بازدید از زندان اوین اصرار و به رئیس قوه قضائیه متذکر شد که "در اصول قانون اساسی لزوم اجازه، موافقت یا مصلحت اندیشی قوه قضائیه در اجرای وظایف قانونی رئیس‌جمهوری پیش‌بینی نشده است.”

به گزارش حرا ، بعد از انتشار این نامه واکنش ها به آن بلافاصله آغاز شد هر چند که قوه قضاییه همچنان در خصوص این نامه سکوت کرده است اما رسانه ها در همان روز انتشار نامه در پایگاه دولت با تیترهای متفاوت نسبت به این نامه نگاری واکنش نشان دادند.

به عنوان مثال، تیتر خبرگزاری مهر ، "پاسخ تند احمدی‌نژاد به لاریجانی: به جای رییس‌جمهور مصلحت‌اندیشی نکنید” بود و تیر خبرگزاری فارس، "نامه جدید رییس‌جمهور به رییس قوه قضاییه”.روزنامه کیهان اینگونه تیتر زد، "نامه احمدی‌نژاد جدید نیست، دستگاه قضایی به آن پاسخ داده است.” و روزنامه اعتماد نوشت: "مخالفت با دیدار از زندان اوین”.

بعد از رسانه ها اما، نوبت سیاسیون بود که به این نامه نگاری واکنش نشان دهند. برخی واکنش ها به این نامه نگاری مثبت بود و برخی منفی. هرچند که وزن واکنش های منفی بیشتر از مثبت بود و واکنش های مثبت تنها از تریبون روزنامه ایران، ایرنا و شبکه ایران که از رسانه های دولتی هستند، منتشر شد.

محمد دهقان نماینده طربقه و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در باره پافشاری رئیس جمهور برای بازدید از زندان اوین با اشاره به ماجرای کهریزک می گوید:” سه سال پیش ما مسئله زندان کهریزک را داشتیم که در آنجا متاسفانه بد رفتارهایی شد و به جان برخی افراد صدمه وارد شد. انتظار این بود که حداقل در آنجا آقای رییس جمهور اظهارنظری می کردند اما این اقدام را انجام ندادند و سپس هم یکی از متهمان کهریزک را به عنوان معاون خود انتخاب کردند. از کسی که دلسوز زندان و زندانی است انتظار است در آن مواقع حساس یک رفتار کاملا مردمی و در شان رییس جمهور و مجری قانون اساسی داشته باشد اما نه تنها این دلسوزی صورت نگرفت بلکه یکی از متهمین کهریزک را به عنوان معاون خودشان انتخاب کردند و این رفتارها تردید ایجاد کرد.

از سوی دیگر بعد از محکومیت یکی از مشاوران رییس جمهور و انتقال وی به زندان این تقاضا صورت گرفته است و تردیدی را ایجاد کرده که می خواهد از مشاور خود دیدار داشته باشد.”

وی ادامه می دهد: "آقای رییس جمهور باید قبل از بازدید از زندان به فکر مسایل و مشکلات اقتصادی مردم باشند. مردم انتظار دارند رییس جمهور وضعیت آشفتگی بازار ارز و مشکلاتی که در دوران مدیریت ایشان در اثر نصب برخی ازمدیران نالایق در کشور به وجود آمده را حل کند و در این مورد باید توضیح دهد و با مردم گفت و گو کند.

در عین حال اگر علاقه مند به بازدید از زندان و حل مشکلات زندانیان هستند خوب است که به زندانهای دور دست سر بزنند چرا که شاید زندان اوین کمترین مشکل را داشته باشد و بهتر است در سفرهای استانی سری هم به زندانها دور دست بزنند تا مشکلات این زندانها را حل کنند.”

سیدشریف حسینی عضو هیات رئیسه مجلس نیز عنوان می‌کند‌که "درخواست بازدید رئیس‌جمهور از زندان اوین موضوعی محرمانه بین روسای دو قوه مجریه و قضائیه بود، چقدر بهتر بود اگر این موضوع محرمانه بین قوا باقی می‌ماند و اختلافات اینچنینی رسانه‌ای نمی‌شد، زیرا رسانه‌ای شدن آن خوراکی برای بهره‌برداری دشمن فراهم می‌کند.مقام معظم رهبری بارها بر تعامل، هماهنگی و وحدت بین سران قوا و حتی خود قوا تاکید کردند اما رفتارهای برخی مسئولان دقیقا عکس تاکیدات رهبری است.”

امیر محبیان تحلیل گر مسائل سیاسی نیز با اشاره به نامه احمدی نژاد به رییس قوه قضائیه در باره بازدید از زندان اوین می گوید: "احمدی‌نژاد بازی بزرگ و ادامه‌داری را آغاز کرده است؛ بر این باورم او در پی مدیریت افکار عمومی از طریق خبرسازی و سوژه‌آفرینی است؛ روشی که در آن تخصص غریزی دارد. فکر می‌کنم بازی احمدی‌نژاد اگر در گام‌های اولیه خود موفق شود و تحت کنترل قرار نگیرد قرار است افراد شناخته‌شده زیادی را به مرور در بر بگیرد.”

از سوی دیگر موافقان این نامه نگاری معتقدند، این نامه نگاری ها در راستای عدالت اجتماعی است و باعث وحدت قوا خواهد شد.

محمد ابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین در مجلس در این باره می گوید:” بازدید احمدی نژاد از زندان منجر به تقویت نقاط قوت هر دو قوه مقننه و مجریه شده و برحمایت و پشتیبانی دولت از قوه قضائیه در تأمین اعتبارات می افزاید.”

به گزارش حرا وی بااشاره به اینکه عده ای با اهداف خاص سیاسی به دنبال حاشیه سازی و جنجال آفرینی پیرامون موضوع بازدید احمدی نژاد از زندان ها است،‌ ادامه می دهد: "رییس جمهور حق دارد از اوین یا هر زندان دیگری بازدید کند. بازدید احمدی نژاد از زندان ها، به استقلال قوه قضائیه خدشه وارد نمی کند، بلکه با تعامل بین دو قوه ، منجر به برطرف شدن مسایل و مشکلات زندان های کشور خواهد شد.”

در هر حال ، آنچه مسلم است، رهبرمعظم انقلاب در سفر اخیر خود به خراسان شمالی درباره افزایش تعامل بین قوا و دوری از اختلافات و تهمت‌زدن تذکرات و توصیه‌هایی داشتند و با توجه به این تذکرات بهتر بود رئیس دولت دهم با توجه به فضای سیاسی جامعه و دنیا به گونه ای غیر جنجالی تر برای بازدید از اوین اقدام می‌کرد.

به عنوان مثال وی می‌توانست این مساله را در جلسات سران قوا مطرح کند تا ماجرا به رسانه ها و جنجال ساز ی کشیده نشود.

۱۳۹۱/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...