نسخه چاپی

اتحادیه اروپا با پیشنهاد نخست وزیر مخالفت كرد

مذاكره‌كننده ارشد اتحادیه اروپا در امور خروج انگلیس از این اتحادیه، گفت قاطعانه با پیشنهاد ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا درباره توافق‌های آینده مخالف است.

به گزارش نما، «میشل بارنیه» درباره برگزیت می‌گوید انگلیس نمی‌تواند تکه‌هایی از عضویت اتحادیه اروپا را بر دارد و بقیه را رد کند.

روز گذشته نخست‌وزیر انگلیس گفته بود که بر سر طرح دولت برای نحوه خروج از اتحادیه اروپا و توافق‌های بعد از آن کوتاه نمی‌آید.

ولی مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید طرح دستورالعمل‌های مشترک برای کالاها و بدون در نظر گرفتن خدمات، خلاف منافع این اتحادیه است.

طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت، تابستان دو سال پیش در همه‌پرسی رای آورد و در حال حاضر مقام‌های بریتانیا با مقام‌های اتحادیه اروپا در مذاکره اند تا نحوه اجرای این خروج و توافق‌های بعد از آن را تعیین کنند.

قرار است انگلیس از روز ۲۹ مارس، یعنی کمتر از هفت ماه دیگر، از اتحادیه اروپا خارج شود ولی هنوز مشخص نشده است که پس از آن، رابطه این کشور با اتحادیه اروپا چه‌طور خواهد بود.

بارنیه قبلا هم درباره طرح نخست‌ وزیر انگلیس برای نحوه خروج از اتحادیه اروپا انتقاد کرده بود اما منابع نزدیک به او گفته‌اند که هیچ‌وقت این اندازه صریح نبوده است.

در پاسخ، دولت انگلیس تاکید کرده است که طرح‌هایش برای ترک اتحادیه اروپا دقیق و عمل‌گرایانه است و هم برای بریتانیا و هم برای اتحادیه اروپا مفید است.

طرح پیشنهادی نخست‌وزیر انگلیس که چون در اقامتگاه تابستانی‌اش در «چکرز» ارائه شد به همین نام معروف شده، در ماه ژوئیه معرفی شد و در پی آن دیوید دیویس، وزیر امور خروج از اتحادیه اروپا، و بوریس جانسون، وزیر خارجه، کناره‌گیری کردند.

برای مذاکرات بین انگلیس و اتحادیه اروپا درباره برگزیت به طور غیر رسمی تا ماه اکتبر فرصت هست ولی بارنیه گفته است که این مهلت می‌تواند تا اواسط نوامبر تمدید شود.

میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت، در گفتگوی دیگری با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ گفته است طرح ترزا می، پایان بازار واحد اروپایی خواهد بود.

او گفته است انگلیس می‌تواند مانند نروژ که آن هم عضو اتحادیه اروپا نیست، در بازار واحد اروپایی بماند ولی باید همه قوانین مرتبط و کمک‌ها به اتحاد اروپا را هم بپذیرند.

با این حال نخست‌وزیر انگلیس گفته است دولت باید برای این حالت هم آماده باشند که هیچ توافقی با اتحادیه اروپا سر نگیرد هرچند در این صورت در بعضی بخش‌ها چالش‌های واقعی هم برای بریتانیا و هم برای اتحادیه اروپا پیش می‌آید.

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس ، هشدار داده است که خروج از اتحادیه اروپا بدون یک توافق، اشتباه بزرگی برای اروپاست، در حالی که انگلیس جان به در می‌برد و موفق می‌شود.

۱۳۹۷/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...