نسخه چاپی

ادامه اختلافات سیاسی در لبنان

با ادامه خشونت‌ها و تنش‌های سیاسی در لبنان چانه‌زنی‌ها برای تشكیل دولت جدید در این كشور قدرت گرفته و آمریكا نیز حمایت خود را از روی كار آمدن دولتی جدید در این كشور اعلام كرد.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره آورد: در پی ناامنی‌های اخیر در لبنان و اختلاف‌های سیاسی میان گروه‌های مختلف این کشور، میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان مذاکرات گسترده‌ای را با گروه‌های سیاسی مختلف کشورش آغاز کرده تا بتواند دولتی جدید تشکیل دهد که توانایی غلبه بر وضعیت امنیتی نامطلوب در لبنان را داشته باشد.

تلاش‌های میشل سلیمان برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در لبنان با حمایت برخی طرف‌های خارجی از جمله واشنگتن رو به روست به طوری که ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی تاکید کرد که واشنگتن از تلاش‌های سلیمان برای تشکیل دولتی جدید حمایت می‌کند.

نولاند در جمع خبرنگاران گفت: منشأ فقدان امنیت در لبنان، سوریه است و این امر بیش از هر وقت دیگری لبنان را تهدید می‌کند، این حق لبنانی‌هاست دولتی انتخاب کنند که بتواند بر ناامنی و تهدیدهای موجود چیره شود.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که موضع واشنگتن در قبال تغییر دولت لبنان را خواستار شده بود، گفت: سلیمان مذاکراتی را با احزاب مختلف لبنانی آغاز کرده تا دولت ائتلافی جدیدی در لبنان روی کار آید و ما نیز از این تلاش‌ها حمایت می‌کنیم.

اظهارات نولاند در حالی ایراد می‌شود که پیشتر نیز کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در دیدار با رئیس جمهوری لبنان نگرانی عمیق خود را از اوضاع جاری در لبنان اعلام کرده بود و توقف هرچه سریعتر خشونت‌ها را خواستار شد.

سازمان ملل و اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای خشونت‌ها و اختلاف‌های سیاسی در لبنان را نگران کننده دانست و پایان هرچه سریعتر آن را خواستار شده‌اند.

از سوی دیگر مخالفان دولت لبنان همچنان به اعتراض‌های خود علیه دولت ادامه می‌دهند و برکناری نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان را خواهانند تا دولتی ائتلافی با مشارکت گروه‌های سیاسی مختلف لبنان روی کار آید.

در تحولات میدانی نیز ارتش لبنان با استقرار در مناطق مختلف شهر طرابلس و بیروت پایتخت، توانسته آرامش نسبی را به این دو شهر بازگرداند.

ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حوادث اخیر این کشور تاکنون ۱۰۰ تن دستگیر شده‌اند که ۳۴ تن آنها از اتباع سوریه و چهار تن فلسطینی هستند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات نیز کشف و ضبط شده است.

ناآرامی‌ها در لبنان پس از آن آغاز شد که گروهی در مراسم تشییع جنازه وسام الحسن، رئیس شاخه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان دست به تیراندازی زدند که این حادثه به کشته شدن چندین تن انجامید که پس از آن درگیری‌ها در بیروت و طرابلس ادامه یافت.

۱۳۹۱/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...