نسخه چاپی

تحریم نفتی به برگ‌برنده ایران‌تبدیل می‌شود

تحریم نفتی اروپا و امریكا، طرحی كه طرف غربی آنرا برگ برنده خود در مقابله با ایران عنوان می‌كرد با خروج از حالت یك طرح «كوتاه مدت» به پروژه‌ای «میان مدت» تدریجا به یك سیاست مضر برای منافع امریكا و اروپا تبدیل شده است، امری كه با انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی ذخایر استراتژیك غرب و امریكا برای تنظیم قیمت در بازار نفت و جبران كسری بازار علنی شد، و امروز با اظهارات وزیر نفت جمهوری اسلامی مبنی بر احتمال قطع صادرات نفت از سوی ایران، وارد فاز جدیدی شد، تا هزینه‌های طرح «میان مدت» تحریم نفتی ایران بیش از پیش به امنیت بازار انرژی جهان تحمیل شود.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که در جمع خبرنگاران در دوبی سخن می گفت، با اشاره به تهیه طرحی برای اداره کشور بدون درآمدهای نفتی خطاب به غرب هشدار داد:«اگر به تشدید تحریم ها ادامه دهید صادرات نفت خود به جهان را قطع خواهیم کرد».

قاسمی در ادامه افزود: ما طرحی را برای دوره بدون درآمدهای نفتی تهیه کرده ایم. تاکنون هیچ مشکل مهمی نداشته ایم اما اگر تحریم ها تشدید شود، ما طرح خود را به اجرا می گذاریم.

قاسمی با رد کاهش تولید نفت ایران به ۲.۷ میلیون بشکه در روز گفت: تولید فعلی نفت ایران ۴ میلیون بشکه در روز است. ایران در حال حاضر با ظرفیت کامل و معادل ۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.

وی ظرفیت پالایش نفت ایران را ۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت تا پایان سال ۱۳۹۱ حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز به این رقم افزوده می شود.

قاسمی تاکید کرد که به لطف افزایش ظرفیت پالایش نفت، این کشور در حال حاضر مقادیر بیشتری از نفت تولیدی خود را پالایش می کند.

وزیر نفت تاکید کرد: افزایش ظرفیت پالایش به نیاز ایران به واردات سوخت پایان داده و می تواند به زودی به رشد شدید صادرات منجر شود.

وی در این باره گفت: مصرف روزانه بنزین ایران ۹۰ میلیون لیتر است. پیش تر بخش بزرگی از این رقم از محل واردات تامین می شد اما در حال حاضر چنین محصولاتی را وارد نمی کنیم. در حال حاضر ما نه تنها سوخت وارد نمی کنیم بلکه هم اکنون در حال صادرات هستیم.

تغییر راهبرد کلان ایران در حوزه انرژی و تغییر فاز از خام فروشی نفت به سمت تولید فرآورده‌های نفتی، که امروز وزیر نفت از آن رونمایی کرد، نه تنها یکی از ثمرات تحریم‌های تحمیلی غرب برای ایران به شمار می‌رود، بلکه می‌تواند مناقشه تحریم نفت ایران در عرصه بین‌المللی را وارد فاز جدیدی کند.

حذف بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران از بازار جهانی انرژی، به معنای زلزله‌ای غیر قابل جبران در بازار متزلزل انرژی و ضربه اساسی به اقتصاد رنجور غرب و خصوصا اروپا خواهد بود.

امری که بی‌شک گریبان اقتصادهایی همچون چین، ژاپن، کره و هند را نیز خواهد گرفت و حتی موضوع را به درگیری سیاسی و یا نظامی با مسبب ناامنی و آشفتگی در بازار جهانی انرژی خواهد کشاند، موضوعی که هم اکنون و با وجود حضور نفت ایران در بازار انرژی، باز هم انتقادات شدید چین از امریکا را بدنبال داشته است.

این در حالی است که تولیدکنندگانی همچون عربستان سعودی که غرب چشم امید خود را به افزایش تولید آنها در شرایط بحرانی دوخته است، نه تنها در جنگ لیبی و حذف یک میلیون بشکه نفت این کشور از بازار انرژی بلکه در شرایط حاضر تحریم ایران نیز نتوانسته‌اند کمبود بازار را تامین کنند، به نحوی که برخی گزارش‌ها از گشودن مخزن‌های استراتژیک امریکا و اروپا برای تنظیم قیمت جهانی نفت در بازار حکایت دارد، هرچند این ترفند نیز نتوانسته است مانع از افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر باشد.

به نظر می‌رسد پروژه تحریم‌ها علیه ایران، با گذشت زمان و طولانی شدن دوره مقاومت ایران، در حال ورود به مرحله جدیدی است که این پروژه را از برگ برنده‌ای در دستان غرب، به برگ برنده ایران برای تاثیر گذاری بر بازار جهانی انرژی تبدیل می‌کند. موضوعی که پیش از این رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام اینگونه به آن اشاره فرموده بودند: «يك واقعيت ديگر هم اين است كه اگر كشور در مقابل فشارهاى دشمن - از جمله در مقابل همين تحريمها و از اين چيزها - مقاومت مدبرانه بكند، نه فقط اين حربه كُند خواهد شد، بلكه در آينده هم امكان تكرار چنين چيزهائى ديگر وجود نخواهد داشت؛ چون اين يك گذرگاه است، اين يك برهه است؛ كشور از اين برهه عبور خواهد كرد.
اين چيزهائى كه الان آنها تهديد ميكنند، تحريم ميكنند، جز آمريكا و جز رژيم صهيونيستى، هيچ كس ذى‌نفع از اين تحريمها نيست. ديگران را با زور و با فشار و با رودربايستى و با اين چيزها وارد ميدان كردند. خب، پيداست كه زور و فشار و رودربايستى نميتواند خيلى ادامه پيدا كند - يك مدتى است - شاهدش هم اين است كه مجبور شدند بيست تا كشور را از همين تحريمهاى نفتى و امثال اينها استثناء كنند! ديگرانى هم كه استثناء نشدند، خودشان مايل نيستند، و بيش از آنچه كه ما بخواهيم يا همان اندازه كه ما ميخواهيم، آنها دنبال راه‌حل ميگردند. بنابراين بايستى مقاومت كرد. خب، اينها واقعيتهاى ملموس است. اينهائى كه عرض كردم، هيچكدامش تحليل نبود، ذهنى نبود؛ چيزهائى است كه مشاهده ميكنيم.»

این در حالی است که تجربه تحریم بنزین ایران موجب تبدیل شدن ایران به یک صادرکننده بنزین در منطقه شد و به نظر می رسد در ماه‌های آینده و با ادامه روند اخلال در فروش نفت خام، ایران با صرف نظر از خام فروشی به یک تولید کننده جدی فرآورده‌های نفتی تبدیل شود.

۱۳۹۱/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...