نسخه چاپی

گذر دلار از مرز ۱۲

روز گذشته سكه به بالای مرز مقاومتی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی رفت و دلار نه تنها قدم به كانال ۱۲ هزار تومانی گذاشت، بلكه به آستانه مرز ۱۳ هزار تومانی رسید.

به گزارش نما، روز دوشنبه، بازارها از همان ابتدای روز فعالیت خود را با هیجان آغاز کردند. دلار که ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه روی عدد ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفته بود، روز دوشنبه را با نرخ ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز کرد؛ فاصله ۳۰۰ تومانی قیمت بسته شده با نرخ بازگشایی روز بعد اولین نشانه هیجان خریداران بازار بود.

سکه نیز معاملات خود را در حوالی ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کلید زد که ۸۰ هزار تومان بالاتر از قیمت ساعت ۴ بعدازظهر یکشنبه بود. روند افزایش ابتدای روز با سرعت زیادی پیگیری شد و قیمت فلز گرانبهای داخلی تا آستانه ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت. در بازار ارز نیز قیمت دلار تا نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رشد کرد. ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی عدد ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت و سکه روی مرز ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ایستاد. قیمت سکه ۲۳۰ هزار تومان بیشتر از روز قبل بود و بهای دلار ۱۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت روز یکشنبه.

به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز کمی فروش‌ها در بازار افزایش پیدا کرد و قیمت سکه و دلار تعدیل شد. باید دید این تعدیل قیمت در روز سه‌شنبه ادامه پیدا خواهد کرد و بازارها شاهد تغییر مسیر سکه و دلار خواهند بود یا بار دیگر روند افزایشی ادامه پیدا می‌کند.روز گذشته افزایش قیمت دلار نسبت به سکه قابل‌ملاحظه بود؛ در این روز دلار بیش از ۱۰ درصد و سکه نزدیک به ۸ درصد افزایش یافت. به گفته فعالان، در روزهای اخیر سکه‌بازان با وجود نوسانات شدید بازارها از بازیگران ارزی احتیاط بیشتری دارند. به گفته فعالان، حباب قیمت سکه و نزدیک شدن به تحویل سکه‌های پیش‌فروش مهر و آبان، عامل اصلی کاهش تحرک سکه‌بازان نسبت به معامله‌گران دلار بوده است.

بانک مرکزی طی ماه‌های مهر و آبان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه سکه بهار آزادی را به مشتریان تحویل خواهد داد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، توزیع سکه‌های پیش‌فروش‌شده با سررسید ۶ ماهه و قیمت قطعی که از ۲۸ مرداد آغاز شده تا ۱۳ آبان ادامه خواهد داشت. مجموع سکه‌های پیش‌فروش شده ۶ ماهه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه است که موعد سررسید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه از این سکه‌ها در مهر ماه و نیمه اول آبان ماه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود ورود این مقدار سکه به بازار، تعدیل قیمت سکه بهار آزادی را به‌دنبال داشته باشد.

در این میان، به‌نظر می‌رسد آنچه زمینه‌ساز بازگشت نوسانات به بازارها شد، ناشی از ورود دوباره تقاضای سفته‌بازی و احتیاطی به بازار بود. از سوی دیگر، به گفته فعالان، شکست پی‌در‌پی سطوح قیمتی موجب شده است که تقاضای فنی زیادی روز به روز وارد بازار شود؛ برخی دیگر از فعالان باور داشتند، تقاضای فصلی مهاجرت دانشجویی نیز در بازار وجود دارد؛ تحت‌تاثیر این نوع از تقاضا، روز گذشته قیمت دلار کانادا به حدود ۹۸۰۰ تومان رسیده بود. این قیمت ۹۰۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. بسیاری از کارشناسان باور دارند، بازارساز باید با مداخله هدفمند در بازار دامنه سطح نوسانات را کاهش دهد و در گام دوم تصمیم بگیرد که انتظارات افراد را چگونه به سمت بازارهایی غیر از ارز و سکه رهنمون کند. از نظر برخی فعالان، تا زمانی که روند قیمتی کمی تغییر نکند، فروشنده‌ای در بازار وجود نخواهد داشت که تقاضای هجوم آورده به بازار را آرام کند. سرکشی تقاضا در سطح قیمتی ۱۲ هزار تومانی، از نظر معامله‌گران فنی می‌تواند زمینه‌ساز صعود دلار به کانال‌های بالاتر نیز شود.

در این میان، یکی از عواملی که در روزهای اخیر در افزایشی شدن قیمت دلار در بازار آزاد نقش داشته است، رشد نرخ حواله درهم بوده است. روز گذشته نرخ حواله درهم بالای مرز ۳ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان کرد. با این حال، ارزش دلار در بازار تهران از معادل درهمی آن نیز بیشتر بود؛ امری که نشانه‌ای از افزایش تقاضای فیزیکی اسکناس در بازار داخلی بود. در این میان، برخی سایت‌های خبری نیز بخشی از آشفتگی بازار ارز را ناشی از صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی دانستند. به گزارش سایت فرارو، رئیس‌کل بانک مرکزی بی‌توجه به اهمیت سکوت به‌موقع و سخنرانی به موقع برای یک مدیر عالی‌رتبه پولی مالی، از قبل بحث‌های ساده درباره وضعیت ارزی کشور به گونه‌ای ناشیانه حرف می‌زند و بازار‌ها را سریعا به هم می‌ریزد. از نظر آنها سخنان رئیس‌کل پیرامون ناموسی بودن ذخایر بانک مرکزی در نوسان بازار نقش داشته است.

۱۳۹۷/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...