نسخه چاپی

كلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی رد شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با كلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی كشور مخالفت كردند.

به گزارش نما، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور با 62 رأی موافق، 154 رأی مخالف و 3رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند

انتقاد از محوریت وزارت جهاد کشاورزی در طرح توسعه روستاها

در جریان بیان نظرات مخالفان کلیات طرح مذکور نادر قاضی‌پور یادآور شد: جمعیت شهری 73 درصد و جمعیت روستایی 27 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و هر چند آبادانی و تأمین آب کشاورزی روستاها در اولویت است اما در طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور همه اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده لذا نمی‌توان با این شیوه به توسعه روستاها کمک کرد.

محمدعلی وکیلی نیز از دیگر مخالفان کلیات این طرح گفت: طرح خلاف اصل 75، 57 و 4 قانون اساسی است کما اینکه در کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی، عمران و کشاورزی نیز رد شده است. روستاها به آب شرب، راهسازی و ده‌ها خدمات دیگر نیاز دارند اما تجمیع این خدمات در ذیل وزارت جهاد کشاورزی درست نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روستاها را نباید بیش از این تضعیف کنیم و ساختار فعلی دولت با وزنه‌های فراتر از یک وزارتخانه فشل، کند و غیر پاسخگوتر می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز از دیگر مخالفان کلیات طرح مذکور با بیان اینکه روستا کانون مولد و تولید و اشتغال کشور است، گفت: متأسفانه مفاد این طرح به گونه‌ای است که روستاها را کانون مصرف کرده و آنها به شغل‌ها کاذب روی می آورند؛ جمعیت ما در سال 1280 در روستاها حدود 79 درصد و در سال 90 این میزان به 21 درصد رسیده است و پیش‌بینی شده تا سال 2050 تا 16 درصد کاهش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این طرح باید به کمیسیون مشترکی ارجاع شود زیرا بسیاری از کارکرد در روستاها در شهرهایی که هنوز بافت روستایی و فرهنگ روستایی دارند هم می‌توان پیاده کرد. از سوی دیگر حاشیه برخی شهرها را روستانشینان تشکیل می‌دهند و این طرح هم وظایف 25 دستگاه را اجماع کرده تا ذیل یک سازمان به توسعه روستاها بپردازد در صورتی که نقش دهیاران و شوراهای محلی در این طرح تقویت می‌شد.

تأکید موافقان بر تقویت روستاها به موجب احیای جهاد سازندگی

مهرداد بائوج لاهوتی اما در موافقت با کلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور یادآور شد: 70 درصد جمعیت کشور را در گذشته روستاییان تشکیل می‌دادند اما امروزه 25 درصد در روستاها سکونت دارند و 11 میلیون حاشیه‌نشین را روستانشینانی تشکیل می‌دهند که به شهرها مهاجرت کرده‌اند و عمده دلیل این مهاجرت اقتصاد روستاها است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این طرح تلاش شده تا جهاد سازندگی مجدداً احیا و سازمان‌های توسعه عمران روستا متشکل از وظایف سازمان تعاون، عشایر، معاونت توسعه مناطق محروم، معاونت راه روستایی، حمل و نقل راهداری و آب شرب روستا و کارگزاران بیمه تشکیل شود.

محمدعلی شاعری نیز از دیگر موافقان کلیات این طرح بر احیای جهاد سازندگی تأکید دارد و انحلال جهاد سازندگی را سبب تبدیل وضعیت روستاها به شکل کنونی دانست و گفت: بیش از 120 میلیون تن تولیدات و صادرات غیرنفتی و 4 درصد تولید ناخالص ملی و 18 درصد اشتغال در حوزه کشاورزی را روستاها به خود اختصاص داده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم تأکید کرد: همه وظایف و امورات باید در قالب یک وزارتخانه چون جهاد کشاورزی یا سازمانی ادغام شود تا روستاها احیا شوند.

محمدحسین فرهنگی از طراحان این طرح و موافق با کلیات نیز یادآور شد: مسیر قانونی و طرح در کمیسیون برای طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور طی شده و بنا بر نظر کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس راهکار رفع موازی کاری، فقدان نظارت، رفع بروکراسی اداری، مدیریت جهادی در راستای تحقق توسعه روستاها است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امور روستاییان بین 25 دستگاه اجرایی بدون نظارت پراکنده است که این امر سبب غفلت از ابعاد اقتصادی و اجتماعی توسعه روستاها شده لذا برای ایجاد متولی در حوزه روستایی باید رویکرد مذکور را اتخاذ کنیم؛ این طرح مغایر با اصل 75 نیز نیست و به وظایف دهیاری‌ها و بنیاد مسکن ارتباطی ندارد.

۱۳۹۷/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...