نسخه چاپی

جهش صادرات نفت از جنوب عراق

عراق در ماه اوت ركورد جدیدی در صادرات نفت از بنادر جنوبی خود برجای گذاشت و ۳.۵۸ میلیون بشكه در روز نفت در ماه گذشته صادر كرد.

به گزارش نما، آمار وزارت نفت عراق نشان داد دولت فدرال ۳.۵۸۳ میلیون بشکه در روز یا معادل ۱۱۱ میلیون و ۶۱ هزار بشکه از مرکز و جنوب کشور نفت صادر کرده و بر مبنای میانگین قیمت ۶۹.۵۹۳ دلار هر بشکه نفت، ۷.۷۳ میلیارد دلار درآمد داشته است.

عراق در ژوییه ۳.۵۴۳ میلیون بشکه در روز نفت از بنادر جنوبی خود صادر کرده بود. این کشور که دومین صادرکننده بزرگ نفت عضو اوپک پس از عربستان سعودی است، بدنبال توافق اخیر کشورهای اوپک و غیراوپک برای بازگشت به پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق محدودیت عرضه، صادرات نفت خود را افزایش داده است.

اما افزایش صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی تنها برای دنبال کردن تصمیم اوپک برای تسهیل پایبندی به محدودیت عرضه نبوده بلکه با هدف جبران کاهش صادرات از شمال این کشور انجام گرفته است. حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز که پیش از این در استان کرکوک تولید و صادر می‌شد، از زمانی که دولت فدرال در اکتبر کنترل میادین نفتی را از نیروهای کرد پس گرفت، متوقف شده است. اختلاف دولت فدرال عراق و دولت منطقه‌ای کردستان در خصوص صادرات نفت از طریق ترکیه هنوز حل نشده است.

دولت منطقه‌ای کردستان در اوت شاهد افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت از طریق بندر سیهان ترکیه در دریای مدیترانه در مقایسه با صادرات ۳۲۰ هزار بشکه در روز در ژوییه بود.

طبق منابع آگاه پلاتس، منطقه کردستان در اوت مجموعا ۴۴۵ هزار بشکه در روز از سیهان نفت صادر کرد که ۳۷۰ هزار بشکه در روز از طریق خط لوله مستقل دولت منطقه‌ای کردستان از طریق ترکیه بود و باقی آن از مخازن سیهان برداشته شده بود.

۱۳۹۷/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...