نسخه چاپی

وزارت «صمت» افزایش قیمت خودرو‌ها را تكذیب كرد

با ایجاد جو روانی ناشی از تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه‌ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت كه قطعاً عده‌ای منافع هنگفتی را از آن خود كردند.

به گزارش نما، با ایجاد جو روانی ناشی از تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه‌ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعاً عده‌ای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. ازطرف دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.

افزایش قیمت ارز مبادله‌ای، مشکلات مبادله ارز با مبالغ بالا برای خرید قطعات منفصله و همچنین مشکلات قطعه‌سازان با افزایش هزینه‌ها و افزایش هزینه‌های سربار تولید را می‌توان مشکل عمده تولیدکنندگان نامید. در‌حالی‌که شاهد افزایش قیمت خودرو به‌صورت ناگهانی هستیم روز گذشته روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: آنچه با عنوان افزایش قیمت برای خودرو‌های پایین ۴۵ میلیون تومان وخودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومانی به نقل از وزیر صنعت و معدن و تجارت در نشست مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از سوی یک سایت منتشر شده صحت ندارد.

در این تکذیبیه آمده است: «محمد شریعتمداری در این جلسه هیچ‌گونه صحبتی درباره افزایش قیمت خودرو‌ها نداشته و سایت مزبور به دروغ خبر افزایش قیمت خودرو را به وزیر صنعت، معدن و تجارت منتسب کرده است. تاکید می‌شود، مرجع قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت است و تصمیم نهایی برای افزایش را ستاد تنظیم بازار خواهد گرفت.»

این در حالی است که آقای رضا شیوا رییس شورای رقابت شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره افزایش قیمت خودروسازان گفته است: «خودروسازان معتقد به افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، شیشه و مابقی مواد مصرفی این صنعت‌اند که به‌علت واضح نبودن دلایل عنوان شده افزایش قیمتی در خودرو وجود نخواهد داشت و درباره تغییر قیمت خودرو پس از استعلام از بانک مرکزی درخصوص صحت تغییرات مواد اولیه تصمیم‌گیری خواهد شد.»

رییس شورای رقابت به جلسه‌ای که اخیراً با خودروسازان برگزار شده اشاره کرد و گفت: «این جلسه در رابطه با تقاضای خودروسازان در خصوص افزایش قیمت با مدیرعاملان و برخی از اعضا این شرکت‌ها برگزار شده است.»
شیوا می‌گوید: «این شرکت‌ها اعلام کردند حاشیه بازار ایجاد شده در خودرو به‌دلیل حجم بالای تقاضای کاذب است.».

اما همین چند روز پیش بود که آقای احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگویی تأکید کرد که نابسامانی بازار خودرو ناشی از عملکرد خودروسازان نیست.

عمت‌بخش می‌گوید: شورای رقابت در سال جاری طبق روال چند سال اخیر مجوز افزایش ۱/۷ درصدی را برای خودرو‌های پایین‌تر از ۴۵ میلیون تومان صادر کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مجوز افزایش قیمت ۶/۹ درصد را برای خودرو‌های بیش از ۴۵ میلیون تومان صادر کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومانی صرفاً در چهارچوب فرمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت انجام می‌شود، گفت: مجوز افزایش ۱/۷ درصد و ۶/۹ درصد به خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون و بالای ۴۵ میلیون تومان در سال جاری در حالی داده شد که در سال‌های اخیر مواد اولیه تولید خودرو به‌شدت افزایش یافته است.

اما آقای، ولی ملکی، نماینده مردم مشکین شهر و عضو ناظر مجلس در شواری رقابت می‌گوید: در جلسه اخیر شورای رقابت مقرر شد گزارش بانک مرکزی درباره تورم بخشی و نقطه به نقطه پنج ماهه امسال نسبت به سال قبل دریافت شود و پس از آن درباره افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو در شورای رقابت تصمیم‌گیری شود.

ماجرای انبار خودرو
ملکی، عضو شورای رقابت با اشاره به توضیحات مدیران عامل شرکت‌های خودروساز از تولید ۲۰۰۰ خودرو در روز، گفته است: مدیران عامل شرکت‌های خودروساز نیز احتکار خودرو را غیرمنطقی دانستند؛ البته به این مسأله اذعان داشتند که تعداد زیادی خودرو در انبارهایشان وجود دارد که به‌دلیل کمبود قطعه و لوازم یدکی به بازار عرضه نشده است و البته از ترخیص قطعات و لوازم یدکی دپو شده در گمرک سخن گفتند؛ همچنین فهرستی از افزایش هزینه‌های تولیدشان را به اطلاع اعضای شورا رساندند.

مردم از جهش نرخ ارز وحشت کردند
آقای کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس خودرو می‌گوید: «یکی از دلایل اصلی آشفتگی بازار کم کردن سود بانک‌ها بود. با کم شدن سود بانک‌ها مردم سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به بازار آمده و به سمت ارز و طلا و ملک و خودرو رفتند. سرمایه‌ای که در چرخه تولید قرار نگیرد وارد بورس می‌شود و طبیعی است که بازار کشور این‌گونه آشفته شود. از طرفی حق مردم است که سرمایه‌های خود را به کار گیرند.»
این کارشناس خودرو ادامه داد: «خودرو ارز بری دارد. می‌بایست محاسبه کرد و دید که ارز بری خودرو چقدر است و به همان اندازه گران کنند. اینکه شورای رقابت می‌گوید گران نمی‌شود، وزارت صمت می‌گوید گران نمی‌کنیم، برای کسی خریدار ندارد. زیرا مردم شورای رقابت و وزارت صمت را از ارگان‌های دولتی می‌بینند و این بدبینی در جامعه ایجاد شده که مسوولان هرچیزی را که گفتند گران نمی‌کنیم، به مراتب گران‌تر شده است و به همین دلیل سرمایه‌های سرگردان زیادی را به سمت بازار سوق می‌دهیم. خودرویی که در ماه گذشته ۳۶ میلیون بوده است امروز بیش از ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی با قیمتی بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می‎رسد. رشد نرخ ارز در ماه‌های اخیر پلکانی نبوده و به‌صورت جهشی بالا رفته که باعث وحشت مردم شده و آن‌ها را به سمت احتکار کشانده است.»

محمدی گفت: «خودرو‌های زیادی را می‌بینیم که انبار کرده‌اند و علت آن را نقص قطعات عنوان می‌کنند در صورتی که بسیاری از آن‌ها فقط ضبط ندارد.، اما مردم وقتی آن‌ها را می‌بینید تصور می‌کنند این خودرو‌ها محبوس شده تا با نرخ بالاتری به فروش برسد و همین باعث هجوم مردم شده است. رییس بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که ما دیگر دلاری به بازار و صنایع تزریق نمی‌کنیم. همین جملات بازار را متلاطم می‌کند.»


۱۳۹۷/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...