نسخه چاپی

خواص شگفت انگیز گوجه فرنگی؛ از مقابله با سرطان تا حفظ سلامت چشمها

ماده خوراكی كه منبع خوب پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و مس است و سرشار از ویتامین‌هایی است كه به سلامت چشم كمك می‌كند.

به گزارش نما، گوجه فرنگی دارای مقادیر چشمگیری ویتامین A، ویتامین C، و ویتامین K. و همچنین ویتامین B. ۶، فولات و تیامین است. گوجه فرنگی همچنین منبع خوب پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و مس است. همچنین این ماده خوراکی حاوی فیبر، پروتئین و شماری از ترکیبات ارگانیک نظیر لیکوپن است. در ادامه به برخی خواص ترکیبات موجود در گوجه فرنگی اشاره می‌شود.

سرشار از آنتی اکسیدان: گوجه فرنگی منبع خوب آنتی اکسیدانی موسوم به لیکوپن است که به شدت در از بین بردن رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان هستند، موثر است. این آنتی اکسیدان نه تنها در حالت خام، بلکه در کچاپ گوجه فرنگی هم یافت می‌شود. مشخص شده است که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با سرطان مقابله می‌کند و تاثیر خوبی در مقابله با سرطان‌های پروستات، گردنه رحم، معده، گلو و مری دارد. در حقیقت، محققان دانشگاه هاروارد نشان داده اند که گوجه فرنگی با سرطان سینه و دهان هم مقابله می‌کند.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی: مصرف تنها یک عدد گوجه فرنگی، ۴۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C. را تامین می‌کند. ویتامین C. یک آنتی اکسیدان طبیعی است که با رادیکال‌های آزاد عامل سرطان مقابله می‌کند. میزان پتاسیم موجود در گوجه فرنگی به حفظ سلامت دستگاه عصبی کمک می‌کند و آهن موجود در آن موجب حفظ جریان عادی خون در بدن می‌شود. ویتامین K. که برای لختگی خون و کنترل خونریزی ضروری است، هم به وفور در گوجه فرنگی یافت می‌شود.

حفظ سلامت قلب: بازهم لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از اکسایش لیپید خون، که تاثیر حفاظتی در مقابل انواع بیماری‌های قلبی-عروقی دارد، پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم گوجه فرنگی منجر به کاهش میزان کلسترول LDL و تری گلیسیرید‌های موجود در خون می‌شود. این لیپید‌ها نقش حیاتی در بیماری‌های قلبی و عروقی و رسوبات چربی در عروق خونی دارند.

مقابله با تاثیرات مضر سیگار: اسید کوماریک و اسید کلروژنیک موجود در گوجه فرنگی با نیتروسامین ها، که عامل سرطان زا اصلی در سیگار هستند، مقابله می‌کنند. همچنین ویتامین A. نیز موجب کاهش تاثیرات سرطان زایی سیگار شده و می‌تواند از بدن در مقابل سرطان ریه محافظت نماید.

بهبود بینایی: ویتامین A. موجود در گوجه فرنگی به قدرت بینایی بهتر کمک کرده و از شب کوری و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می‌کند.

کمک به روند هضم: مقادیر بالا فیبر موجود در گوجه فرنگی با پیشگیری از یبوست و اسهال به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند. مطالعات نشان داده اند که گوجه فرنگی به پیشگیری از زردی و حذف موثر سموم از بدن کمک می‌کند. مقدار سالم فیبر دارای توانایی کمک به تحریک حرکت تلمبه‌ای در ماهیچه‌های روده و آزادشدن ترشحات معدی و روده‌ای است. بدین ترتیب حرکات روده تنظیم شده و سلامت کلی دستگاه گوارش حفظ می‌شود.

۱۳۹۷/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...