نسخه چاپی

سایه گرانی دلار بر بازار لوازم‌التحریر/ افزایش 60 درصدی قیمتها

هر سال با نزدیك شدن به بازگشایی مدارس، تكاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود، اما گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی كشور در سال جاری، گریبانگیر بازار لوازم‌التحریر هم شده‌است و مردم ضمن گلایه از وضعیت موجود خرید خود می‌كنند؛ زیرا معتقدند چاره‌ای جز این ندارند.

به گزارش نما، با مراجعه به مغازه‌ها، بازار بزرگ و نمایشگاه‌هایی که به این مناسبت برپا می‌شوند، می‌توان شور‌ و شوق دانش‌آموزانی که با لیستی در دست مشغول خرید وسایل مورد نیاز هستند را مشاهده کرد.

نمایشگاه لوازم‌التحریر و حمایت از کالای ایرانی

هفته نخست شهریور، طبق رسم هر سال در محل مصلی امام خمینی نمایشگاه نوشت‌افزاری برپا شد که شعارش حمایت از کالای ایرانی بود؛ اما با نگاهی اجمالی به اجناسی که در غرفه‌ها وجود داشت می‌شد فهمید که آنچنان هم خبری از جنس ایرانی نیست.

در هر غرفه انبوهی از دفتر وجود داشت که اکثرا نام برندهای ایرانی بر روی آن نقش بسته بود، اما وقتی از فروشندگان که برخی هم خود تولیدی داشتند می‌پرسیدیم، می‌گفتند که مواد اولیه تولید کاغذ وارداتی است و دلیل گران شدن دفتر هم همین است.

در این غرفه ها قیمت‌ها به طور متوسط برای دفتر 40 برگ 4000تومان، دفتر 50 برگ 4500تومان، برای دفتر 60 برگ 5000تومان، برای دفتر 80 برگ 5500تومان و برای دفتر 100 برگ 6000 تا 8000 تومان بود. اما غرفه‌های کوچکی هم وجود داشت که متعلق به برندهای ایرانی بود و قیمت دفتر‌هایشان از1200تا 5000 تومان متفاوت بود.

قیمت هر عدد مداد نیز هزار تومان بود که اگر بسته‌ای خرید می‌کردید قیمت حدود 800 تومان تمام می‌شد و این درحالیست که قیمت هر مداد سیاه سال گذشته 750 تومان بوده است.

اما غرفه داران حاضر در نمایشگاه با اشاره به افزایش قیمت ها از میزان استقبال از این نمایشگاه راضی نبودند، در این زمینه یک فروشنده با گلایه از این موضوع که امسال نمایشگاه نسبت به سال گذشته بسیار خلوت‌تر شده‌است، گفت: همانطور که همه چیز گران شده است، قیمت لوازم‌التحریر هم نسبت به سال گذشته 20 تا 50درصد افزایش یافته‌است.

اما یک غرفه دار دیگر که خود از فروشندگان بازار بود مدعی شد که قیمت‌ها 200 برابر شده‌است و ادامه داد: 70درصد مردم مایل به خرید کالای ایرانی هستند زیرا ارزان تر است.

در این زمینه رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار در گفت و گویی از افزایش 60 درصدی لوازم‌التحریر و ادامه دار بودن این روند صعودی خبر داد و گفت: در چند سال اخیر ما درگیر رکود در این صنف بودیم و با توجه به مشکلات پیش آمده در بازار ارز و عدم ترخیص کالا از گمرک، امسال مشکلات ما بیشتر شده است.

نکته جالب در خصوص خریداران این بود که در پاسخ به این پرسش که آیا از قیمت‌ها رضایت دارند می‌گفتند از قیمت مغازه‌های بیرون اطلاعی ندارند و با شنیدن برگزاری نمایشگاه برای خرید آمده‌اند.

اما در این بین اکثر فروشندگان درپاسخ به این سوال که همین اجناس را در مغازه‌هایشان چند می‌فروشند یا چند خریده‌اند؟ با گفتن اینکه ما تولیدی هستیم، فروش تکی نداریم یا مسئول فروش الان حضور ندارد از پاسخ سرباز می‌زدند.

یک فروشنده اما به این سوال پاسخ داد: خودکار خارجی Panter که اینجا 2000تومان فروخته می‌شود 1100تومان خریداری شده‌است، اما اگر به قیمت قبل بفروشیم می‌توانیم نصف همین بسته خودکار را بخریم زیرا الان قیمت خرید آن به 1950تومان رسیده‌است.همین خودکار و خودکار canco در مغازه‌های سطح شهر به ترتیب2500و1500 تمام فروخته می‌شود.

در بازار بزرگ چه می‌گذرد؟

بازار بزرگ تهران محلی است که مردم برای خرید به سراغش می‌روند و از نمایشگاه بسیار شلوغ‌‌تر است و این درحالیست که خود بازاریان در نمایشگاه غرفه می‌گیرند و باید اجناسشان را آنجا ارزان‌تر بفروشند.

بر اساس این گزارش قیمت دفتر‌ها در بازار تفاوتی با نمایشگاه نداشت اما نسبت به فروشگاه‌های نوشت افزار سطح شهر حدود 1000تا1500تومان ارزان‌تر بود.

البته در این بین دفتر‌های ایرانی‌ یک برند خاص به چشم می‌خورد که هیچ تفاوتی با مدل‌های دیگر نداشت اما حدود 1000 تا 1500 تومان گران‌تر بود.

یک فروشنده دلیل این تفاوت قیمت را فقط "برند" بودن آن دفتر دانست و گفت: از نظر من این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند و همانطور که می‌بینید حتی جلدشان هم کاملا شبیه هم است، اما چون آن اسم روی آن دفتر خورده گران‌تر فروخته می‌شود.

خارجی‌ها چند؟

اما اگر بخواهید به سراغ اجناس خارجی بروید، قطعا با قیمت‌های بالاتری مواجه خواهید شد. قیمت هر خودکار خارجی 5هزارتومان، پاک‌کن 4هزارتومان، مدادنوکی حدود35هزارتومان و مدادرنگی‌های 36رنگ به 75هزار تومان می‌رسید که البته مدل ایرانی آن 25هزار تومان بود.

یک خریدار که خودش هم معلم بود قیمت‌های بازار را از همه‌جا منصفانه‌تر دانست و گفت:البته نمی‌توان منکر گرانی هم شد، البته مردم چاره‌ای ندارند و خرید می‌کنند ولی من ترجیح می‌دهم جنس خارجی بخرم چون ایرانی‌هایش به درد نمی‌خورند.

گران‌فروشی سایت‌ها!

اما برای کسی که حوصله‌ گشت و گذار در بازار و نمایشگاه، یا فروشگاه محله‌اش را نداشته باشد و بخواهد اینترنتی خرید کند اوضاع چگونه‌است؟

با یک جستجوی کوتاه در فروشگاه‌‌های اینترنتی مثل بامیلو و دیجی‌کالا با قیمت‌هایی کمی گران‌تر از بازار، نمایشگاه و مغازه‌ها مواجه شدیم؛ اما نکته جالب تخفیف‌های 70 و 80 درصدی بود که بر روی این اجناس اعمال شده بود!

قیمت یک بسته دوتایی پاک‌کن فابر کاستل که در حقیقت دانه‌ای 2000تومان است، 15هزارتومان بود که با تخفیف 55درصدی به 6700تومان رسیده بود.

یک بسته مدادرنگی 36رنگ فابرکاستل هم که در مغازه‌ها 75هزار تومان است به همراه یک پاک‌کن از همین برند که قیمتش 2هزار تومان است، در سایت دیجی‌کالا 99هزار تومان به فروش می‌رسد.

هرچند فروشنده‌ای می‌گوید با نوسانات دلار قیمت اقلام خارجی دوبرابر شده ‌است اما این تفاوت قیمت در بازار‌های داخلی را هیچ نرخ دلاری توجیه نمی‌کند.

باید دید مسئولان و نهاد ناظر چه زمانی برای کنترل قیمت‌ها اقدام می‌کنند و آیا در آستانه بازگشایی مدارس ستاد تنظیم بازار با گران فروشان برخورد خواهد کرد؟

۱۳۹۷/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...