نسخه چاپی

امروز، برپایی «جشن عاطفه ها» در سراسر كشور

جشن عاطفه‌ها هر ساله میعادگاه كسانی است كه برای بزرگداشت انسانیت با خود عهدی ابدی دارند.

به گزارش نما، من متولد یازدهم شهریور 1374 هستم؛ مادرم اسم هایی که برای من انتخاب کرده بودند را برایم نام می برد. از آنجایی که نوه اول هستم، همه بخاطر ذوق و شوقی که داشتند اسمی برایم پیشنهاد داده بودند. میان تمام اسم های پیشنهادی و منتخب مادرم، وقتی پدر از ثبت احوال باز می گردد و شناسنامه مرا نشان می دهد همه متعجب می مانند.

اسم من عاطفه به معنای محبت و مهربانی است، اسمی که میان هیچ یک از نام های منتخب نبود!! مادرم گریه کنان از پدر می پرسد؛ چرا این اسم را انتخاب کردی؛ باید نام دخترمان را تغییر دهی.

پدر در کمال آرامش علت این نام گذاری را این چنین مطرح می کند که؛ اولین سالی بود که «جشن عاطفه ها» برگزار می شد، در راه ثبت احوال روی تمام بروشورها اسم عاطفه نوشته شده بود و من نیز به ناگهان این اسم را برای دخترمان برگزیدم.

در زمان کودکی وقتی مادرم نام هایی که خودش برایم انتخاب کرده بود را می گفت، از نامم راضی نبودم و می گفتم کاش نامم دریا بود و یا از نام های دیگری که برایم انتخاب کرده بودند. دوست داشتم نام هایی نظیر مهتا و هدیه برایم انتخاب می شد. من هم بخاطر علاقه شدیدم به ماه همیشه دوست داشتم نامم مهتا باشد. اما وقتی بزرگتر شدم و با «جشن عاطفه ها» بیشتر آشنا شدم، هر روز علاقه ام به نام عاطفه بیشتر و بیشتر شد؛ آشنایی ام با ماهیت جشن عاطفه ها و حس زیبای کودکان از دریافت هدیه باعث شد تا هربار که اسمم را می شنوم حسی به من دست دهد که هرگز تکراری نمی شود و باید اعتراف کنم من عاشق نامم هستم.

عطر خوب مدرسه و دانش آموزی

شهریور که می شود شور و غوغای خاصی فضای جامعه را در بر می گیرد. شهریور یعنی پایان تابستان، یعنی آغاز فصل تعلیم و تربیت؛ بوی آغاز فصل علم آموزی را می توان این روزها به خوبی استشمام کرد.

عطر خوب مدرسه و دانش آموزانی که دوباره در هر کوی و برزنی به سمت مدرسه می روند، رنگ و حال و هوای دیگری به شهرها و روستا می‌دهند. این روزها که می آید ذوق کودکانه خرید دفتر، کیف، مداد و شوق پوشیدن کفش های نو در هر دانش آموزی به خوبی احساس می‌شود.

وقتی مروری بر خاطرات کودکی خود می کنیم، پوشیدن چندین و چندباره لباس مدرسه و کفش هایمان، چیدن چندین باره لوازم التحریر نوی خود در کتابخانه را به خاطر می آوریم. شاید بتوان گفت یکی از بهانه های زیبا و دوست داشتنی آغاز سال تحصیلی، داشتن همین دفتر و مداد نو و پوشیدن لباس های فرم و کفش های جدید است. بی شک هیجان زایدالوصف بچه ها برای آغاز سال تحصیلی به همین وسایل و لباس های نو بستگی دارد.

دیدن دوباره دوستان و رفتن به مدرسه ای که تقریبا سه ماه از آن دور بودند با ظاهری جدید زیبایی های ابدی آغاز سال جدید تحصیلی هستند و هر پدر و مادری سعی دارد تا این انگیزه را با تهیه زیباترین و بهترین وسایل صد چندان کند.

در کنار موج عظیم هیجانات و دریای خروشان دانش آموزان، بی شک هستند خانواده هایی که با بضاعت کم خود به استقبال بهار تعلیم و تربیت می روند.کودکانی که قرار است کیف کهنه و تعمیری سال گذشته را به دوش بکشند و با لباس های مندرس وارد مدرسه شوند.

شاید برای همه مردم، بهار آموزش شوق آور و هیجان انگیز باشد اما بطور حتم آغاز سال تحصیلی برای کسانی که بضاعت کافی ندارند زجرآورترین دوران است. پدر و مادرانی که شرمنده کودکان خود می شوند و با دستان خالی به استقبال بهاری می روند که در آن کودکشان به اتهام فقر مجازات می شود و چه کیفر سنگینی است شرم از نداشتن و فقر که تاوان آن را کودکان می دهند.

مردمانی از جنس عاطفه و مهربانی

اما اینجا ایران است. جایی که مردمانش به پند بزرگانشان اعضای یک پیکرند و در غم و شادی هم شریک و دستگیر هستند. جشن عاطفه ها سنت مقدسی است که انسانیت را تعریف می کند و فرصتی است تا هر کسی به توان خویش انسانیت و نوع دوستی خود را محک بزند. جشن انسان بودن است تا یادمان بیاورد که هنوز مردمانی از جنس عاطفه و مهربانی در این کره خاکی زندگی می کنند و دستگیر همنوعان خویش هستند.

جشن عاطفه ها بی نظیرترین فرصت تبلور احساس انسان بودن است که در کشور عزیز ما ایران به سنتی زیبا تبدیل شده است. جشنی که در طی سالیان متمادی هم اکنون به بالندگی و بلوغ رسیده و به یکی از سنت های زیبای تقویم هر سال ایرانیان تبدیل شده است.

علیرضا عسگریان معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه 20 درصد از منابع خیر و احسان کمیته امداد از محل عاطفه ها تامین می شود گفت: سال گذشته 283 میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی از محل جشن عاطفه ها جمع آوری شد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ کرامات انسانی گفت: کمک های غیرنقدی مردم منوط بر نو بودن کالاها بسیار حائز اهمیت است. هدیه های کهنه اهدایی مردم نه تنها قیمت گذاری و توزیع نمی شود بلکه به صورت کامل امحا می شوند.

زمان برگزاری جشن عاطفه ها در سال 97/ نحوه اهدای کمکها به صورت غیر حضوری

محمدهادی سیف معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد استان تهران اعلام کرد: طبق برنامه زمان بندی، جشن عاطفه ها روز پنجشنبه پانزدهم شهریور ماه در کلیه پایگاه های اصلی برگزار می شود؛ همچنین جشن عاطفه ها روز جمعه 16 شهریور ماه در کلیه میعادگاه های نماز جمعه با رویکرد کمک به دانش آموزان مناطق محروم و در روز چهارشنبه یازدهم مهرماه نیز در مدارس سراسر کشور برگزار می شود.

سیف در خصوص راه های اینترنتی کمک به تامین مایحتاج دانش آموزان نیازمند گفت: هموطنان می توانند با شماره گیری 7355 از طریق سامانه تلفنی کمیته امداد کمک های نقدی خود ارسال کنند؛ همچنین از طریق اپلیکیشن سنا که مخصوص کمیته امداد است کمک های خود را برای دانش آموزان ارسال کنند.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد استان تهران از جدیدترین شیوه جذب مشارکت های مردمی خبر داد و گفت: با ارسال 3 به سامانه 30003333 لینک نرم افزاری ارسال می شود که شهروندان می توانند با نصب آن کمک های خود را در هر بخشی که می خواهند ارسال کنند.

بهار در راه است و چشمان زیادی در معصومیت مطلق به دستان ما دوخته شده است. بیایید در کنار هم امید را هموطنانمان هدیه دهیم.

۱۳۹۷/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...