نسخه چاپی

سلیمی: آقای رئیس جمهور شما وظایف خود را به كلی فراموش كرده اید

عضو هیات رئیسه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رئیس جمهور به دلیل عدم اجرای وظایف خود براساس قانون اساسی انتقاد كرد.

به گزارش نما، علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 14 شهریور) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک روز مباهله با بیان اینکه رئیس جمهور باید از مردم عذرخواهی کند، گفت: براساس اصل 113 قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون برعهده رئیس جمهور است و براساس اصل 121 وی قسم یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد و تمام استعداد و صلاحیت خود را در راه ایفای مسئولیت هایی که برعهده گرفته، به کار گیرد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا رئیس جمهور در این راستا به وظایف خود عمل و تمام استعداد و صلاحیت خود را به کار گرفته است؟ همچنین براساس بند 12 اصل 3 قانون اساسی پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه براساس ضوابط اسلامی برای ایجاد رفاه، رفع فقر و برطرف کردن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه، مسکن، کار و بهداشت و تامین بیمه به کار گیرد، آیا این اصل اجرایی شده است؟

وی با بیان اینکه در قانون اساسی بر اقتصاد صحیح و عادلانه تاکید شده است، ادامه داد: آیا این حجم نقدینگی یک تریلیون و 700 هزار میلیارد تومانی که روزانه 1600 میلیارد تومان به آن اضافه می شود، همان اقتصاد صحیح است؟

سلیمی خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: شما در نطق تبلیغاتی خود عنوان کردید که آنچنان رونقی ایجاد شود که کسی نیاز به یارانه نداشته باشد، آیا واقعا چنین اتفاقی رخ داده است؟ آیا این اقتصاد صحیح است که حاشیه رانت با تاراج بیت المال و ذخایر ارزی برای یک عده خاص فراهم شده است، آیا این اقتصاد صحیح است که قیمت ارز لحظه ای بالا و پایین شده و هر لحظه به مردم فشار و استرس و اضطراب وارد می شود؟

وی با بیان اینکه براساس بند مذکور باید هر نوع محرومیت در زمینه تغذیه از بین برده شود، افزود: آقای رئیس جمهور آیا مطلعید که امسال برخی خانواده ها به دلیل گرانی ها طعم برخی انواع میوه ها را اصلا نچشیده اند؟ آیا نباید به این دلایل از مردم عذرخواهی کرد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: آیا حرفی که به مردم زدید درخصوص کمیابی شیرخشک را یادتان هست؟ آقای رئیس جمهور آیا امروز شیرخشک کمیاب نیست؟ شما براساس قانون اساسی موظف به تامین مسکن مردم هستید، آیا می دانید اجاره نشین ها چه می کشند و قیمت مسکن به کجا رسیده است؟ حتما هنوز وقت عذرخواهی از مردم فرا نرسیده است!!!

وی با بیان اینکه رفع محرومیت در زمینه بهداشت وظیفه رئیس جمهور است، تاکید کرد: آقای رئیس جمهور، چرا قانون اساسی را فراموش کرده اید؟ آیا بهداشتی که در آن پوشک نایاب و داروی بیماری های خاص چند برابر شده همان بهداشت مورد اشاره قانون اساسی است؟

سلیمی با تاکید بر اینکه مسئولیت ایجاد کار براساس نص قانون اساسی با رئیس جمهور است، بیان کرد: آقای رئیس جمهور آیا می دانید چه میزان بیکار واقعی داریم؟ تصور می شود با ارائه برخی آمارها بیکاری واقعی برطرف می شود، آیا می دانید در برخی خانه ها چند بیکار وجود دارد؟

وی با بیان اینکه براساس اصل 19 قانون اساسی مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق اساسی برخوردار هستند، افزود: رنگ، نژاد و زبان و مانند این موارد سبب امتیاز نمی شود، بنابراین ببینید که چگونه در کشور قوم سالاری به راه افتاده است و هر شخصی که از حزب و گروه کذا باشد، مقرب و هر کسی منتقد باشد باید وی را با چوب تکفیر راند.

نماینده مردم محلات در مجلس دهم خطاب به رئیس جمهور با تاکید بر اینکه چرا سرپل های سیاسی و اقتصادی را به خواص ویژه خوار داده اید، ادامه داد: چرا اجازه نمی دهید امتیازات براساس توانایی ها و مسئولیت ها براساس لیاقت ها تقسیم شود؟ آیا فردی که با ما نیست، بر علیه ما است؟

سلیمی با اشاره به اصل ۲۲ قانون اساسی اظهار کرد: حیثیت، حقوق، جان، مال، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، آیا می‌دانید ثروت مردم در این شرایط به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است؟ آیا این مصون ماندن مال مردم از تعرض است؟‌ افزایش قیمت دلار تا مرز ۱۴ هزار دلار چه معنا و مفهومی دارد؟ چرا مردم را تحت تاثیر قرار می دهید؟ آیا نباید از مردم دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران عذرخواهی کرد؟

وی ادامه داد:‌ براساس اصل ۲۹ قانون اساسی برخوداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، در راه ماندگی و... برعهده رئیس جمهور است؛ آیا می‌دانید بازنشستگان نانی بخور و نمیر دارند؟ آیا خود حاضر هستید فقط یک ماه با حقوق یک بازنشسته زندگی خود را اداره کنید؟ آیا این طور است که جنابعالی سطح زندگی خود را در سطح زندگی فقرا قرار داده‌اید؟ پس مسئله حقوق‌های نجومی چیست؟ آنها که سهم خود را از بیت المال می خواهند کجا قصه هستند و این ویژه خواران از کجا آمده اند؟ آیا نباید از مردم عذرخواهی کرد؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: دولت موظف است مسائل آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم کند، امروز از ما بهتران در مدارس VIP با شهریه چند ۱۰ میلیونی تحصیل و دیگران در موقع تحصیل از داشتن سرپناه محروم‌اند. آیا تاکنون وارد مدارس کپری شده‌اید؟ آیا تاکنون مدارس زیر چادر در مناطق گرمسیری را تجربه کرده اید؟ اگر شما مسئول این موضوعات نیستید، چه کسی مسئول است؟ نباید از مردم عذرخواهی کرد؟

سلیمی خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: براساس بند یک اصل ۴۳ قانون اساسی تأمین امکانات لازم برای تشکیل خانواده بر عهده شماست، آیا امروز یک جوان امکانات لازم برای تشکیل خانواده را در اختیار دارد؟ آیا می دانید قیمت طلا به کجا رسیده است؟ آیا می‌دانید اگر بخواهد صرفا یک حلقه ساده ازدواج بخرد با چه مسائلی مواجه است؟ آیا از قیمت لوازم خانگی اطلاع دارید؟ چگونه فقرا باید جهیزیه تهیه کنند؟ آیا نباید از مردم عذرخواهی کنید؟

وی افزود: براساس بند 2 و 4 اصل 43 مردم باید آزادی در انتخاب شغل و اشتغال کامل داشته باشند، کدام جوان امروز آزادی انتخاب شغل دارد؟ آیا ایجاد اشتغال کامل وظیفه رئیس جمهور نیست؟ چرا شخصی که در دو هفته یک ساعت کار می کند را شاغل می دانید؟ آیا نباید به خاطر قصور در این باره عذرخواهی کرد.

سلیمی با بیان اینکه براساس بند 3 اصل 43 قانون اساسی مردم باید فرصت کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی را داشته باشند، ادامه داد: امروز مردم به دلیل فشار اقتصادی چند شغله هستند، آیا کارمندان و معلمان که پس از ساعت کار مجبور به مسافرکشی و اموری از این دست هستند دیگر فرصتی برای خودسازی معنوی دارند؟ آیا نباید از مردم عذرخواهی کرد؟

وی با بیان اینکه براساس اصل 48 قانون اساسی در بهره برداری از منابع طبیعی و استفاده از منابع ملی نباید در کار تبعیض وجود داشته باشد، گفت: چه کسانی رانت می خورند؟ براساس اصل 53 قانون اساسی تمامی دریافتی های دولت باید در حساب خزانه داری کل متمرکز و همه پرداخت ها در حدود اعتبارات مصوب انجام شود، بنابراین رقمی که حدود 140 هزار میلیارد تومان برآورد شده، کجا رفته است؟

نماینده محلات در پایان گفت: باید بگویم که مجلس موافق قانون شفافیت بود اما این قانون ناقص بود که مجلس به آن رأی نداد؛ آن خبرگزاری که نوشته است مجلس با قانون شفافیت مخالف است اشتباه نوشته است.

۱۳۹۷/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...