نسخه چاپی

نبرد «جلا‌ل الدین حقانی» با ارتش های روسیه و آمریكا

رسانه‌ها هفته گذشته خبر مرگ «جلا‌ل الدین حقانی» رهبر شبكه حقانی یكی از شاخه‌های فعال و معروف طالبان را تأیید كردند.

به گزارش نما، «ذبیح الله مجاهد»سخنگوی طالبان افغانستان در پیام توییتری خود نوشت: جلال الدین حقانی براثر بیماری در پاکستان جان باخته است.

مجاهد درباره علت فوت جلال‌الدین حقانی و بیماری وی توضیح نداد.

به گزارش رسانه‌های پاکستان جلال‌الدین‌حقانی چند سال قبل بر اثر بمباران جنگنده‌های آمریکایی زخمی شده بود و به علت جراحاتی که در ناحیه شکم داشت قادر نبود از جای خود حرکت کند.

طبق این گزارش حقانی خیلی پیشتر از این فوت و در یکی از ولایات افغانستان به خاک سپرده شد اما رسانه‌ها خبر مرگ وی را روز سه شنبه هفته جاری منتشر کردند.

جلال‌الدین حقانی بنیانگذار گروه شبکه حقانی است که این گروه در جنگ چریکی علیه روسیه و آمریکا آسیب زیادی به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان وارد کرد. جلال‌الدین حقانی در راستای مبارزه با نیروهای خارجی 12 نفر از اعضای خانواده خود، شامل 4 پسر و عروسش را از دست داد.

از حقانی به عنوان دومین شخصیت مهم طالبان پس از «ملا عمر» یاد می‌شد و گفته می‌شود مبتکر تاکتیک بمب‌گذاری‌های انتحاری در افغانستان بوده است.

بیوگرافی:

جلال‌الدین‌حقانی در سال ۱۹۳۹ میلادی در ولایت پکتیا در خانواده‌ای از قبیله زدران قوم پشتون به دنیا آمد.

در دوران حکومت «داوود خان» به پاکستان رفت و با آغاز قیام مجاهدین افغان علیه حکومت تحت امر مولوی «یونس خالص» درآمده و به عنوان یکی از فرماندهان حزب اسلامی افغانستان - شاخه خالص در جنگ با شوروی شرکت کرد.

حقانی در دوران جنگ با شوروی با سرویس‌های امنیتی پاکستان و آمریکا در ارتباط بود و توانست با پشتیبانی نظامی و لجستیک این کشورها ضربات مهلک به نیروهای روسی وارد کند.

از نظر پاکستان و آمریکا جلال‌الدین حقانی یک جنگجوی شجاع، سرسخت و کارآمد بود بنابراین بیشتر کمک‌های نظامی و مالی به شبکه حقانی اختصاص یافت.

جلال‌الدین حقانی ارتباط نزدیکی با جنگجویان عرب به ویژه القاعده برقرار کرد. وی ارتباط صمیمی با اسامه بن لادن برقرار کرد. بعد از تأسیس القاعده در سال 1977 میلادی نخستین پایگاه این گروه ولایت خوست بود که شبکه حقانی بعد از سقوط دولت نجیب الله در افغانستان آن را با کمک پاکستان فتح کردند.

با به قدرت رسیدن طالبان او نیز جذب آنها شد و در دوران حکومت طالبان نیز به عنوان وزیر روابط قبایلی و وزیر کشور در دولت اسلامی افغانستان انجام وظیفه می‌کرد هرچند جزو هسته اصلی رهبران طالبان محسوب نمی‌شد.

حقانی وزیرستان شمالی از مناطق قبایلی پاکستان را به عنوان پایگاه اصلی خود انتخاب کرد. شبکه حقانی تبدیل به مهمترین گروهی شد که حمله علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان را طراحی و اجرا می‌کرد.

در ایام پایانی سال 2001 میلادی جلال‌الدین حقانی به صورت رسمی به پاکستان آمد اما بعد از آن اطلاع دقیقی از محل استقرار وی وجود نداشت. بعد از اینکه جلال‌الدین حقانی بر اثر بمباران جنگنده‌های آمریکایی زخمی شد سرپرستی شبکه حقانی را به پسرش «سراج الدین حقانی» سپرد.

«مایک مولن» که در سال 2011 فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان بود در اظهارات خود از شبکه حقانی به عنوان سلاح موثر سرویس امنیت پاکستان آی اس آی یاد کرد.

وی افزود: تمام حملات بزرگ انتحاری در افغانستان توسط شبکه حقانی و با پشتوانه سرویس امنیت پاکستان طراحی و اجرا می‌شود.

حمله تروریستی چهارراه زنبق افغانستان که با استفاده از یک تانکر فاضلاب مملو از مواد انفجاری انجام شد و دست کم ۱۵۰ کشته و حدود ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشت و حمله به هتل «اینتر کانتیننتال» که 15 کشته و زخمی به دنبال داشت از حملات تروریستی اخیر شبکه حقانی در افغانستان است.

اینتر کانتیننتال یکی از هتل های مشهور کابل و محل اقامت بسیاری از شهروندان کشورهای غربی است که به شدت تحت محافظت قرار دارد و ایست‌های بازرسی متعددی برای ورود به آن طراحی شده است.

۱۳۹۷/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...