نسخه چاپی

آیت‌الله مكارم:ایجاد تنش در جامعه حرام است

اخیرا در سطح جراید نامه‌هایی رد و بدل می شود كه تنش آفرین است،‌ بنده عرض می كنم در شرایطی زندگی می كنیم كه ایجاد تنش در جامعه حرام است.

به گزارش نما به نقل از رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به نامه نگاری های اخیر در کشور از سوی برخی مسؤولان واکنش نشان داد و نسبت به عواقب هرگونه تنش آفرینی هشدار داد.

وی اظهار داشت: اخیرا در سطح جراید نامه‌هایی رد و بدل می شود که تنش آفرین است،‌ بنده عرض می کنم در شرایطی زندگی می کنیم که ایجاد تنش در جامعه حرام است.

این مرجع تقلید گفت: ‌مشکلاتی در کشور هست که باید به آن بپردازیم، ‌رهبر معظم انقلاب هم با تاکید از کارهای تنش آفرین نهی کردند، اما متاسفانه باز شاهد مسائل تنش‌زا آن هم برای مسائل غیر مهم در کشور هستیم.

نامه رد و بدل نکنید

وی خطاب به مسؤولان افزود: مسائل غیر اصلی و فرعی را رها کنید، نامه رد و بدل نکنید، به سراغ مشکلات اصلی مردم از جمله گرانی، ‌تورم و تحریم ها و تنگناهای اقتصادی و مشکلات اخلاقی بروید و برای حل آنها اقدام کنید.

این مرجع تقلید گفت: سراغ مسائلی که بود و نبود آن جزو مسائل اصلی کشور نیست نروید، نگاه کنید به رسانه های خارجی که چه غوغاها و تحلیل هایی می کنند و می گویند قوای مملکت به جان هم افتاده و کشور رو به بی ثباتی می رود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: امروز در کشورهای اطراف ما شاهد مشکلات بسیاری از جمله ناامنی هستیم، دشمنان فشار می آورند تا کشور ما را هم نام امن کنند و البته به فضل خدا نخواهند توانست.

وی افزود: با این وضع چرا مسائل غیر مهم و فرعی را به متن جامعه می آورید؟ بنشینید مشکلات
” وی خطاب به مسؤولان افزود: مسائل غیر اصلی و فرعی را رها کنید، نامه رد و بدل نکنید، به سراغ مشکلات اصلی مردم از جمله گرانی، ‌تورم و تحریم ها و تنگناهای اقتصادی و مشکلات اخلاقی بروید و برای حل آنها اقدام کنید. “
را حل کنید و اگر هم حل نشد آسمان به زمین نمی آید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: مراجع تقلید هم مسؤولیت دارند در مواقع مختلف تذکر دهند، من هم وظیفه خود دانستم و افراد را از این گونه تنش‌ها بر حذر بدارم و تاکید کنم که مشکلات اصلی مردم را حل کنید.

وی یادآورشد: از خداوند می خواهیم که به هم ما هوش فوق‌العاده و درایت کافی و توجه به مسائل اصلی و غیر اصلی عنایت کند و طرق حل مشکلات را به ما بیاموزد.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود به روایاتی درباره تحصیل اموال اشاره کرد و گفت: گاهی برخی برای به دست آوردن آن مسیرهای حرام را طی می کنند، عده ای سودجو در مسائل مختلف ارز و غیر ارز برای این که در مدت کوتاهی به مال زیادی به دست بیاورند مصالح یک ملت را فدا می‌‌کنند،‌ نظام اقتصادی را به هم می زنند و برای دستیابی به ثروت بیشتر دست به هر کاری می زنند.

وی افزود: مشکل این گونه کارها از سویی این است که انسان شخصیت خود را زیر پا می گذارد، تن به هر ذلتی می دهد، ‌وجدان خود را سرکوب می کند،‌ همچنین افرادی در کمین او هستند تا این مال را از چنگ او در بیاورند، مشکل سوم در هزینه کردن آن است.

این مرجع تقلید یادآورشد: اینها وقتی می خواهند از این دنیا بروند باید از تمام مال خود چشم پوشی کنند و هیچ چیز از مال دنیا نصیب شان نمی شود و برای آنها دل کندن از مال دنیا سخت است،‌اما کسی که دنبال مال دنیا نیست راحت و آسان خداحافظی و از خداوند متعال طلب بخشش می کند.

وی بیان داشت: مشکل دیگر انبار کردن مال و ثروت، حساب روز قیامت است،‌ در روز قیامت از هیچ چیز بدون حساب و کتاب نمی شود گذشت و باید حساب تمام اموال خود را پس دهیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اسلام نظام ارزشی را در قرآن و روایات متعدد به روشنی بیان کرده است،‌ در دنیای امروز آنهایی که مال بیشتری دارند به خود می بالند، اما اسلام این را نمی گوید و تاکید می کند مال خوب است اما اگر ابزاری برای کارهای نیک قرار گیرد؛ متاسفانه دنیای امروز از این نکته اساسی و مهم غافل است.

۱۳۹۱/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...