نسخه چاپی

فریبكاری برخی تولیدات تحت لیسانس مكمل‌های غذایی

كبریایی زاده گفت: وزارت بهداشت باید جلوی این شكل از عوام فریبی و تولید فریب كارانه را بگیرد و اجازه ندهد برندهای فاقد صلاحیت و اصالت، به نام تولید تحت لیسانس در ایران فعالیت كنند.

به گزارش نما، عباس کبریایی زاده، رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی در واکنش به بحث هایی که در ارتباط با بحث هایی که در مورد تولید تحت لیسانس مکمل های غذایی آمریکایی مطرح شده اظهار داشت: شاید حدود 10 تا 15 برند مکمل‌های غذایی شناخته شده در دنیا وجود دارد که اگر آن ها در کشور ما تولید تحت لیسانس انجام دهند، کار بسیار خوبی است، چرا که همکاری با آن‌ها میتواند منجر به بهبود استانداردهای صنایع داخلی شده و مصرف کننده نیز از بهبود کیفیت بهره مند می شود.

وی افزود: البته مشروط به اینکه حداقل یکی از مراحل تولید را در ایران طی انجام دهند، نه اینکه بیایند اینجا و صرفا قرص و کپسول را در کارتون بسته‌بندی کنند و نامش را تولید یا تولید تحت لیسانس بگذارند.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی مشاهده می شود شرکت های ایرانی با برندهای خودساخته‌ای که در آمریکا یا کانادا صرفا برای ایران تولید می شوند، همکاری‌هایی را شکل می دهند و تحت پوشش آن، داعیه دار تولید تحت لیسانس می شوند، این در حالی است که در چنین فرایندی، نه دانش فنی، نه تکنولوژی و نه ارتقای کیفیت محصولات داخلی اتفاق نمی‌افتد و فقط بازار کشورمان و پول‌های مردم به بهانه تولید تحت لیسانس از چرخه صنایع داخلی، بیرون می‌رود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید جلوی این شکل از عوام فریبی و تولید فریب کارانه را بگیرد و اجازه ندهد برندهایی که در اروپا و امریکا مصرف نمی شوند، شناخته شده نیستند، فاقد کارخانه و تکنولوژی تولید هستند، به نام تولید تحت لیسانس در ایران فعالیت کنند.

وی ادامه داد: ایران در حوزه مکمل‌های غذایی،کشور ناتوانی نیست که محتاج تولید تحت برندهای غیر اصیل باشد. ما الان حدود یکصد شرکت داروسازی در کشورمان داریم که توان تولید همه مکمل های غذایی را دارند.

به گفته کبریایی زاده، وقتی تولیدکننده های داخلی می توانند نیاز بازار کشور را تامین کنند، منطقی نیست اجازه دهیم بازار کشورمان به بهانه های مختلف، حتی به توجیه تولید تحت لیسانس در اختیار برندهای خودساخته و تقلبی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم برندی به نام آمریکایی یا کانادایی است ولی وقتی کشور مبدا را رصد می کنیم، می بینیم که در خود آن کشور مصرف نمی شود. واقعا چرا باید کالایی که سهمی از بازار مصرف در کشور مبدا ندارد، بیاید در ایران ادعای تولید تحت لیسانس کند و بخواهد شرکت های داروسازی داخلی را تحت زعامت خود بگیرد.

وی افزود: سازمان غذا و دارو باید جلوی این برندهای ناشناخته و غیر معتبر را بگیرد و فقط به کارخانه هایی اجازه حضور در بازار ایران را بدهد که تولیدکنندگان معتبر و شناخته شده هستند و از تکنولوژی یا دانش فنی مناسب برخوردار اند و می خواهند تولید به معنای واقعی را در کشورمان شکل دهند.

وی تاکید کرد: سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی، بارها و بارها با وزارت بهداشت مکاتبه کرده که مخالف واردات، تولید تحت لیسانس و یا بسته بندی این برندهای خودساخته است ولی متاسفانه این خودباوری در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: به خودمان اعتماد نداریم، صنایع خودمان را قبول نداریم و هنوز هم مرغ همسایه برای ما غاز است.

به گفته کبریایی زاده، اگر ضوابط دقیق تری در این خصوص تنظیم شود قطعا می تواند جلوی این قضیه را تاحدودی سد کند و سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی آمادگی دارد در تدوین و بازنگری ضوابط تحت لیسانس با سازمان غذا و دارو همکاری کند.

وی ضمن حمایت از تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت واردات مکمل ها از آمریکا اظهار داشت: در شرایط فعلی، اصلا معقول نیست که دنبال واردات مکمل ها از آمریکا باشیم، خصوصا اینکه صنایع داخلی توانایی دارند اغلب این مکمل های غذایی را در داخل کشور تولید کنند.

وی در خصوص تولید تحت لیسانس مکمل های آمریکایی در ایران اظهار داشت: تجربه نشان داده وقتی بحث تولید تحت لیسانس از سوی آمریکایی ها مطرح می شود، هیچ گاه منجر به تولید نشده و صرفا پوششی برای واردات و بهره برداری از بازار ایران بوده است.

به گفته کبریایی زاده، به‌طور کلی، تا زمانی که مشکلات سیاسی بین وجود داشته باشد، تولید مشترک به معنای واقعی بین دو کشور شکل نمی‌گیرد. در واقع برای تحقق تولید تحت لیسانس، نیاز است که یک رابطه تجاری مستحکم، مستمر و پایدار بین دو کشور داشته باشیم که میان ایران و آمریکا اینچنین نیست.

وی تاکید کرد: همانطور که مدیر کل اداره مکمل های غذایی گفته اند که در خصوص واردات مکمل های غذایی، امکان نظارت بر منابع آمریکایی وجود ندارد و واردات آن ها را ممنوع کردند، باید بگوییم که امکان نظارت بر تولید تحت لیسانس مکمل های آمریکایی نیز وجود ندارد.

۱۳۹۷/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...