نسخه چاپی

معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره شعر نیاوران

برگزیدگان چهارمین جشنواره سراسری شعر نیاوران با حضور سرپرست معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از مسئولان فرهنگی و هنری معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی نما، چهارمین جشنواره سراسری شعرنیاوران با حضور یک هزار و 50 شاعر در دو بخش آزاد و ویژه و در مجموع چهار هزار و 493 اثر برگزار شد که به گفته مسئولان و دست اندرکاران، این جشنواره در دوره چهارم خود با رشد 25 درصدی اشعار نسبت به جشنواره سوم مواجه بوده است.

برگزیدگان جشنواره جمعه شب براساس رای هیات داوران به شرح زیر معرفی شدند:

*بخش آزاد – کلاسیک

سید مهدی ابوالقاسمی از تهران، هدیه طباطبایی از تهران، محمود غریبی جویباری از مازندران، مرتضی طوسی از تبریز، مسلم محبی از بندرعباس.

* بخش ویژه-کلاسیک

رضا یزدانی از قم و خدیو رفعتی از تهران

*بخش آزاد – سپید

بابک زمانی از ایلام، محمد صابر شریفی از کرمانشاه، ئاکو خسروی از کرمانشاه، معصومه درفشیان از تهران و ستاره جوادزاده از تهران

*بخش ویژه-سپید

عباس صادقی زرینی از تهران و پیام جهانگیری از اردبیل

*بخش آزاد - ترانه

الهه رشیدی از مشهد، مهرداد عابدینی از اسلامشهر و صادق ابراهیم زاده از گیلان-رشت

*بخش ویژه - ترانه

شروین رحیم زاده از تهران

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره شعر نیاوران، اظهار داشت: هنرمندان و اهالی قلم و شعر و ادب با حضور فعال در این جشنواره ادبی کاری بس بزرگ انجام داده اند.

همایون امیرزاده افزود: معتقدم اگر می‎خواهیم جامعه عالی داشته باشیم باید ادبیاتی متعالی را در کشور رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کزد: اگر به تاریخ ادبیات این سرزمین نظر کنیم مشاهده خواهیم کرد هر گاه درگذر زمان ادبیات ما توانسته مسئولیت بپذیرد و این مسئولیت را تشریح و توصیف کند،جامعه ما هم به سوی تعالی گام برداشته است.

به گفته امیرزاده جایگاه شعر و ادبیات مهم و حائز اهمیت بوده از این رو امروز نیازمندیم که به ادبیات کشورمان بها و ارزش بیشتری قائل شویم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد،ادامه داد: نقش جشنواره شعر نیاوران در این روزگار بسیار پررنگ است چراکه امروز بسیاری از فعالیت‎هایی که در حوزه شعر و ادبیات انجام می‎گرفت، یا دیگر انجام نمی‎شود، یا اینکه برگزاری آنها استمرار ندارد اما جشنواره شعر نیاوران از جنس دیگری است که برگزارکنندگان آن همتی عالی داشته و همان گونه که تاکنون نشان داده‎اند هدفشان برگزاری این جشنواره به صورت مستمر و منظم است.

امیرزاده تاکید کرد: یقین دارم این جشنواره همان گونه که تاکنون موفق بوده ،در آینده نیز نقش بسیار پررنگی در بالندگی شعر امروز ایفا خواهد کرد.

رشد 25 درصدی آثار نشانگر بالندگی جشنواره

مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم، اظهار داشت: جشنواره شعر نیاوران اتفاق مبارکی است که با جلسات «سه شنبه های شعر نیاوران» آغاز شده و اگرچه کم سال است ولی به جرات می‎توان گفت در چهارمین دوره خود به بالندگی قابل ستایش رسید و آثار دریافتی در هر دوره نسبت به دوره‎های پیشین هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی پیشرفت قابل ملاحظه‎ای داشت.

سید عباس سجادی افزود: در سال 1394دبیرخانه جشنواره ۳۴۵ اثر دریافت کرد که این تعداد در سال 1395 به 620 اثر رسید و در سومین جشنواره در سال 1396 ما 760 اثر دریافت کردیم و امسال در چهارمین دور برگزاری جشنواره شعر نیاوران با رشد 25 درصدی مواجه بوده که نشانگر بالندگی و زندگی این جشنواره است.

مدیرعامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: از آنجا که شعر جهانی‎ترین کالای فرهنگی ایران است و نیز زبان فارسی در گستره وسیعی از منطقه صحبت می‎شود بتوان با همکاری «موسسه فرهنگی اکو» و رئیس این موسسه، پنجمین جشنواره شعر نیاوران را به صورت بین المللی و در عرصه جغرافیایی زبان و ادبیات فارسی برگزار کرد.

جشنواره از فراخوان تا معرفی برگزیدگان

در ادامه مراسم دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران با ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره،گفت: فراخوان چهارمین جشنواره شعر نیاوران 15 اسفند سال گذشته منتشر و مهلت ارسال آثار تا 24 خرداد تعیین شد که به دلیل استقبال بی نظیر شاعران این تاریخ تا اول تیر تمدید شد.

محمد سلمانی افزود: در این دوره از جشنواره یک هزار و 50 شاعر در دو بخش آزاد و ویژه شرکت کردند و در مجموع چهارهزار و493 اثر به دبیرخانه ارسال شد که این رقم رشد 25 درصدی تعداد اشعار نسبت به جشنواره سوم را نشان می دهد.

سلمانی یادآورشد: تعداد شرکت کنندگان در جشنواره شعر نیاوران 934 نفر و تعداد کل شرکت کنندگان در دو بخش آزاد و ویژه 1050 نفربوده است. در این دوره جشنواره در مجموع 612 مرد و 322 خانم در جشنواره شرکت کرده‎اند.

به گفته سلمانی در بخش آزاد جشنواره 819 نفر با سه هزار و591 قطعه شعر شرکت کردند که از این تعداد 477 نفر با دو هزار و 95 قطعه شعر در بخش کلاسیک شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان در بخش آزاد-سپید 285 نفر با یک هزار و296 قطعه شعر و بخش آزاد-طنز 14 نفر با 64 قطعه شعر بود.

در بخش آزاد- ترانه 43 نفر با 136 قطعه شعر در چهارمین جشنواره حضورداشتند و در بخش ویژه جشنواره نیز231 نفر با 902 قطعه شعر شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-کلاسیک 74 نفربا 276 قطعه شعر، تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-سپید 118 نفر با 470 قطعه شعر، تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-طنز2 نفر با هشت قطعه شعر و در نهایت تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-ترانه 37 نفر با 148 قطعه شعر بود.

وی در ادامه افزود: دبیرخانه جشنواره در هر دوره از برگزاری آن نسبت به تغییر هیئت داوران اقدام می‎کند تا هیچ گونه شائبه‎ای در داوری آثار وجود نداشته باشد و سلیقه‎های بزرگان عرصه شعر و ادب در حوزه داوری جشنواره لحاظ شود.

دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران در ادامه از رونمایی کتاب «پایتخت چهار» که در برگیرنده گزیده ای از آثار شرکت کنندگان در جشنواره چهارم است خبر داد و افزود: این کتاب حاوی اشعاری از حدود 650 نفر از شرکت کنندگان است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز به عنوان یکی دیگر از سخنران های این مراسم، گفت:در روزگاری که هنر و ادبیات ارج چندانی نمی‎بیند برگزاری چنین جشنواره‎ای جز با همتی والا میسر نیست.

محمد جواد حق‎شناس اظهار داشت: با توجه به برگزاری شایسته این جشنواره و اینکه قرار است این جشنواره از سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود و با کمک شعر و ادبیات از مرزها عبور کنیم، پیشنهاد من این است که در کنار تمامی بخش‎ های جشنواره بخشی هم با عنوان «تهران» در جشنواره‎های بعدی افزوده شود.

حق شناس افزود: در شورای اسلامی شهر تهران این امکان را داریم تا در کنار موسسه فرهنگی اکو که در بخش بین الملل با فرهنگسرای نیاوران همکاری می‎کند با این مجموعه همکاری کنیم و به ماندگاری این کار سترگ و بزرگ کمک کنیم.

جشنواره شعر نیاوران چهارمین دوره خود را پشت سر می‎گذارد و در این راه از همیاری شاعران جوان و منتقدان شعر امروز بهره‎ها برده است. این داد و ستد، هم چهره شعر جوان امروز را در تاریخ شعر این دهه ثبت می‎کند و هم شاعران جوان را از تجربه‎هایی گران، فایده می‎رساند.

در این جشنواره اسماعیل امینی، بهزاد خواجات، سُریا داودی حموله، یزدان سلحشور، محمد سلمانی، حمیدرضا شکارسری، پانته‎آ صفایی بروجنی، حسن علیشیری، رشید کاکاوند، عبدالجبار کاکایی، هیوا مسیح، اصغر معاذی، علی اکبر یاغی‎تبار داوری اشعار را در بخش‎های کلاسیک، سپید و ترانه بر عهده داشتند.

در این مراسم با حضور محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری حاضر در مراسم، کتاب «پایتخت چهار» هم رونمایی شد.

۱۳۹۷/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...