نسخه چاپی

دلهره آمریكا از آزادسازی ادلب

بر اساس شواهد موجود یك تحول میدانی بزرگ پیش روی سوریه است و دولت این كشور می خواهد آنچه را اخیرا در جنوب تجربه كرد، در ادلب نیز به اجرا درآورد.

به گزارش نما، «غالب قندیل» گفت: تصمیم سوریه در ورود به نبرد ادلب، قطعی و نهایی است تا نظام بتواند حاکمیت خود را بر وجب به وجب خاک کشورش به دست آورد، این را «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد. همچنین، تهران و مسکو با قدرت از این تصمیم دمشق حمایت می کنند، حتی روسیه پس از تحرکات و تهدیدات آمریکا، به گونه ای رفتار می کند که گویی نبرد، نبرد آنهاست.

وی درباره شیوه مواجهه با ادلب پیش بینی کرد: نظام سوریه از یک سو همه مقدمات اقدام نظامی را روی میز می گذارد و از سوی دیگر نیز باب مذاکره و مصالحه را به روی گروه های مسلح خارج از دایره تکفیری ها باز می گذارد. شاید از این راه، زمان هم برای تلاش های روسی و ایرانی فراهم شود تا موضع ترک ها (در دفاع از گروه های مسلح) تغییر کند و آنکارا به تعهدات خود در کنفرانس های سه جانبه با تهران و مسکو بویژه در خصوص مناطق کاهش تنش ملزم شود.

تحلیلگر لبنانی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه در آستانه نبرد ادلب گفت: در آستانه آغاز نبرد در جنوب سوریه یا غوطه، از آمریکایی ها درباره این حملات زیاد شنیدیم، اما ارتش سوریه در هر دو بار همه خط قرمزهای آنها را زیر پا گذاشت و کار را یکسره کرد. در این نبردها، ایران، حزب الله و روسیه در کنار ارتش سوریه جنگیدند.

وی درباره ریشه نگرانی آمریکایی ها از نبرد ادلب خاطرنشان کرد: آنها کاملا می فهمند که تحول بعدی پس از آزادسازی ادلب چیست. می دانند که سیطره بر ادلب توسط ارتش سوریه به معنای این است که نبرد آتی، برای خاتمه دادن به حضور آمریکا در شرق این کشور خواهد بود. آمریکایی ها می دانند که پیروزی سوریه، نیروهای کُرد را به سمت تکمیل مذاکره با نظام سوق می دهد؛ مذاکراتی که اخیرا آغاز شده است.

قندیل تاکید کرد که آمریکایی ها در تنگنا قرار دارند و قادر به تحمل راه افتادن مقاومت مردمی مسلحانه علیه وجودشان در مناطق مختلف سوریه نیستند و دیگر واشنگتن هیچ بهانه ای برای ماندن در این کشور نخواهد داشت.

روزنامه نگار لبنانی همچنین درباره فشارهای آمریکا به روسیه برای خارج کردن ایران و حزب الله از سوریه گفت: این موضوع، به صورت ریشه ای در نبرد جنوب سوریه، تعیین تکلیف شد و اکنون جبهه جنوبی خط مقدم درگیری با دشمن اسرائیلی است. آمریکایی ها فشار زیادی به روسیه می آورند تا بتوانند ایران و حزب الله را از این منطقه دور کنند، اما آنچه واقع شد حضور مستشاران نظامی ایرانی و حزب الله، در کنار ارتش سوریه و نیروهای روس، در این نبرد بود.

قندیل با اشاره به موضع روس ها مبنی بر محوریت داشتن موضع دولت قانونی سوریه درباره حضور نیروهای خارجی در این کشور یادآور شد: روس ها می گویند، این نظام رسمی دمشق است که تصمیم می گیرد و مشخص می کند که ایران باشد یا نه. امضای توافق همکاری میان وزارت دفاع ایران و سوریه هم برای تثبیت حضور جمهوری اسلامی در سوریه، آن هم با تصمیم حاکمیت این کشور است. روس ها درباره وجود حزب الله در سوریه نیز تاکید می کنند که این حضور هم قانونی است چرا که رهبری این کشور چنین خواسته ای دارند و اسد است که معین می کند که این حضور تا چه زمانی و در چه حجمی باشد. بنابراین هیچ جایی برای شرط و شروط گذاشتن اسرائیل و آمریکا در این زمینه نمی ماند.

۱۳۹۷/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...