نسخه چاپی

شهرداری تكلیف طرح بوستان دانش و طبیعت را مشخص كند

زهرا نژاد بهرام خواستار تعیین تكلیف طرح بوستان دانش و طبیعت بعد از ۱۰ سال شد.

به گزارش نما، زهرا نژاد بهرام در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: طرح «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعه، طراحی و تدوین طرح ایجاد شهر دانش و طبیعت» در جلسه مورخ 87/11/14 به تصویب رسید. بر اساس مصوبه این پروژه که در منطقه 19 شهرداری تهران قرار دارد، شهرداری مکلف گردید بوستان «دانش و طبیعت» را در اراضی واقع در حد فاصلبزرگراه آزادگان و بلوار شقایق، به مساحت 20 هکتار و در پهنه G211 اجرا کند.

وی ادامه داد: در این مصوبه مهلت زمانی 24 ماهه جهت بهره‌برداری بوستان و افق زمانی 5 ساله برای توسعه این بوستان تا مساحت 60 هکتار در نظر گرفته شد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در ادامه، در جلسه مورخ 92/5/27 شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه قبلی دچار اصلاحاتی شد، اما بر اساس مصاحبه مرداد ماه 1393 مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، این طرح علی‌رغم گذشت بیش از 5 سال از مصوبه اولیه، همچنان در فاز اجرایی قرار داشته است.

نژاد بهرام گفت: در نهایت، در جلسه مورخ 95/8/9 شورای اسلامی شهر تهران و در راستای مصوبات جلسات قبلی، مقرر گردید که در ابتدا شهرداری تهران تملک کلیه اراضی موردنظر این پروژه را به سرانجام رسانیده و سپس طرح نهایی را با جزئیات اجرایی و همه پیوست‌ها جهت بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارائه کند.

وی ادامه داد: همچنین در این مصوبه شهرداری مکلف شد که با رعایت مقررات و ضوابط G211، نسبت به جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با رویکرد خودکفایی نسبی، تأمین منابع مالی پروژه از محل ایجاد طرح‌های درآمدزا در محل اراضی بوستان موصوف اقدام نماید. به نحوی که کاربری‌های پیش‌بینی شده با مجموعه مطالعات اولیه و پیوست‌های طرح سازگار باشد. لازم به توضیح است که هدف اصلی اعضای شورای شهر در دوره پیشین در خصوص طرح موردنظر چنین بوده است که این بوستان، لزوماً کارکرد تفرجگاهی پیدا نکرده بلکه به فضایی مناسب برای گروه‌های هدف مشخص شده که کارکردی علمی پژوهشی دارند، تبدیل شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: در آن زمان، خبر تصویب این طرح در شورای اسلامی شهر تهران و ایجاد این بوستان از سوی معتبرترین خبرگزاری‌های کشور پوشش داده شد اما تاکنون چه اقدامات اجرایی مؤثری در خصوص تحقق این مصوبات صورت گرفته و چرا تاکنون فاز اجرایی این طرح به پایان نرسیده است؟! و در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که هم اکنون ما در آستانه گذشت نزدیک به ده سال از مصوبه اولیه این طرح هستیم.

وی بیان کرد: این شرایط در حالی است که منطقه 19 شهرداری تهران در جنوب غربی شهر تهران، به عنوان یکی از مناطق مهاجرپذیر شهر مطرح و جالب‌تر آنکه طرح بوستان «دانش و طبیعت» در مجاورت بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهر قرار گرفته است. بدین ترتیب می‌توان علاوه بر ارزش و اهمیت ذ اتی این پروژه فرامنطقه‌ای برای کل شهر تهران در جهت گسترش فرهنگ خلاقیت و علم‌آموزی، به این نکته نیز اشاره نمود که اجرایی شدن این گونه طرح‌ها می‌تواند از جهت اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بافت‌های فرسوده در زمان بحران و نیز ایجاد ارزش افزوده و تحریک توسعه برای این مناطق شهر بسیار حائز اهمیت است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اما بر اساس گزارشات مردمی واصله به اینجانب، اراضی و املاک واقع در این طرح از سوی شهرداری تهران تعیین تکلیف نشده و مردم محلی و بعضی‌ نهادهای مالک این اراضی، در سردرگمی به سر می‌برند. این روند می‌تواند سبب سلب اعتماد و اطمینان بیشتر شهروندان نسبت به مجموعه مدیریت شهری گردد. همچنین مصوبات دو دوره نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، علی‌رغم تأکیدات فراوان ایشان، به صورت کامل محقق نشده است.

وی ادامه داد: لذا با در نظر گرفتن جمیع شرایط و نکات فوق‌الذکر در جهت اهمیت و ضرورت اجرایی شدن چنین پروژه‌ای برای کل شهر تهران و مناطق واقع در جنوب غرب شهر، بر اساس بند ۳ ذیل ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی شهر، از شهردار محترم تهران می‌خواهم دستورات مقتضی را در راستای تحقق و بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی بوستان «دانش و طبیعت» صادر نمایند. چرا که اطاله فرایند اجرایی شدن مصوبات شورای شهر سبب اتلاف سرمایه مادی و معنوی شهر و مدیریت شهری خواهد شد. در این خصوص، می‌بایست گزارش دقیق و تفصیلی در رابطه با مراحل انجام شده، مراحل باقی‌مانده و چرایی اطاله فرایند اجرا به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

۱۳۹۷/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...