نسخه چاپی

آمریكا همدستی در توطئه طراحی كودتا در ونزوئلا را رد نكرد

سخنگوی شورای امنیت ملی كاخ سفید جلسات مخفیانه مقامات آمریكا با افسران ونزوئلایی برای طراحی كودتا در این كشور را تكذیب نكرد.

به گزارش نما، کاخ سفید در واکنش به گزارش جنجالی نشست مقامات آمریکایی با افسران نظامی ونزوئلا برای طراحی یک کودتا در این کشور، اعلام کرد واشنگتن همچنان به دنبال «استقرار مجدد و صلح‌آمیز دموکراسی» در ونزوئلاست.

شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به سوالات بسیار در این باره در بیانیه‌ای اعلام کرد: اولویت سیاسی آمریکا برای بازگشت صلح آمیز و منظم دموکراسی در ونزوئلا، همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

گارت مارکویز، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص اعلام کرد: واشنگتن صدای نگرانی‌های هر روزه را از ونزوئلا می‌شنود.

این مقام کاخ سفید هرگز به صراحت اطلاعات منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز درباره همدستی مقامات آمریکایی با افسران نظامی ونزوئلا برای توطئه کودتا در این کشور را رد نکرد.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا جلساتی را با یک گروه از افسران ونزوئلا برای توطئه طراحی کودتا و براندازی دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در حدود یک سال پیش تشکیل داده است. روزنامه نیویورک تایمز همچنین در گزارش خود با اشاره به مصاحبه با 11 مقام رسمی آمریکایی ناشناس و یکی از فرماندهان سابق ونزوئلا به فهرستی از تماس‌های میان طرفین در مذاکرات مخفیانه پرداخت.

بنا به گزارش نیویورک تایمز، چندین جلسه مخفیانه مقامات آمریکا برای اجرای نقشه کودتا در ونزوئلا از پاییز 2017 آغاز شد و تا سال میلادی جاری ادامه داشت. واشنگتن همچنان به طور فعال با این مقامات ارتباط دارد و حتی در نظر دارد جوان کروز، یک افسر کهنه‌کار سازمان سیا را که مدتی به عنوان یکی از قانون‌گذاران آمریکای لاتین در کاخ سفید فعالیت داشت، به عنوان فرستاده خود در این زمینه منتصب کند.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد ترامپ واقعا حمله به ونزوئلا برای سرنگونی حکومت مادور را مدنظر داشته است. بنا به گزارش‌ها رئیس جمهور آمریکا در اوت سال 2017 این موضوع را با رکس تیلرسون، وزیر خارجه اسبق آمریکا و هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی وقت مورد بحث قرار داده است. ترامپ همچنین این ایده را در سپتامبر سال 2017 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد. او این موضوع را در طول مراسم شام خصوصی با سران چهار کشور آمریکای لاتین از جمله کلمبیا، مطرح کرد اما در نهایت نتوانست حمایت سران منطقه و نیز مقامات دولت خود را برای حمایت از این برنامه جلب نماید. کاخ سفید هیچگاه به طور قاطع این اطلاعات را تکذیب نکرده است.

ترامپ بارها رئیس جمهور ونزوئلا را با عنوان «دیکتاتور» خطاب کرده و او را برای مشکلات اقتصادی این کشور مورد انتقاد قرار داده است.

۱۳۹۷/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...