نسخه چاپی

چگونه فرزندتان را به درس خواندن علاقه‌مند كنید؟

امیرعلی علیشاهی روانشناس و مشاور تحصیلیاظهار كرد: كودكان به طور طبیعی مشتاق یادگیری هستند، اما رفتار والدین می‌تواند این اشتیاق را در آن‌ها تضعیف یا تقویت كند.

به گزارش نما، امیرعلی علیشاهی روانشناس و مشاور تحصیلیاظهار کرد: کودکان به طور طبیعی مشتاق یادگیری هستند، اما رفتار والدین می‌تواند این اشتیاق را در آن‌ها تضعیف یا تقویت کند.

وی با بیان اینکه اگر والدین با تهدید کودک را به تحصیل وادار کنند و با خشونت از او بخواهند که به مدرسه برود یا تکالیف خود را انجام دهد، در این صورت انگیزه کودک تضعیف می‌شود، ادامه داد: چون خشم و تهدید والدین با تحصیل در دوره‌های برای کودک تداعی می‌شود و همان طور که تهدید نفرت آور است، درس خواندن نیز برای بچه‌ها اینگونه نفرت انگیز می‌شود.

علیشاهی ادامه داد: تنش‌های خانوادگی اثر خاصی بر کودکان دارد و والدینی که در حضور کودک مشاجره می‌کنند، روحیه و انگیزه کودک خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند، همچنین تنبیه کردن کودک به خاطر مدرسه یا تکالیف درسی اثر مخربی بر روی انگیزه او به همراه دارد، خصوصا اگر تنبیه بدنی باشد.

وی با بیان اینکه برای تقویت انگیزه تحصیلی در کودکان راهکارهایی وجود دارد، افزود: تشویق و ترغیب در هر کسی تأثیر مثبت دارد، اما در مورد کودکان تشویق و ترغیب یک اصل بسیار اساسی برای تقویت انگیزه است؛ به طور مثال هر تکلیفی که او انجام می‌دهد او را تحسین کنید، آفرین بگویید و به کارهای او توجه کنید و برایش جایزه بگیرید و به طور کل تلاش های فرزندتان را به طور مستمر تحسین کنید.

این روانشناس گفت: یکی از اصول انگیزه آن است که کودک احساس کند برای خود کسی است و می‌تواند از عهده کار خود برآید، برای اینکه فرزند شما احساس شایستگی کند، نقاط و ویژگی‌های مثبت او را برجسته کنید.

وی با بیان اینکه هدف جزء جدانشدنی انگیزه است و در واقع انگیزه تمایل رسیدن به هدف است، تشریح کرد: برای اینکه کودک شما با انگیزه شود، به او کمک کنید که اهداف زندگی خود را انتخاب کند و درس خواندن را راهی برای رسیدن به آن اهداف بداند؛ در این شرایط اگر می‌خواهید درس خواندن هدف او باشد، باید ارزشمندی آن برای کودک ثابت شود تا برای انجام آن اشتیاق و انگیزه پیدا کند.

علیشاهی عنوان کرد: کودکان در اصل مشتاق دانستن چیزهای تازه هستند، اما اگر درس خواندن راهی برای یادگرفتن چیزهای تازه و ارضای حس کنجکاوی قلمداد شود، کودک به درس خواندن علاقه مند می‌شود. شما سعی کنید سؤالات کودک را به درس او مرتبط سازید و به او تفهیم کنید که بسیاری از ندانسته‌های او در مورد جهان با درس خواندن برطرف می‌شود، اگر فرزند شما نسبت به دانستن مطالب درسی کنجکاو شود، انگیزه‌اش برای درس خواندن افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کودکان اغلب در مورد زمان انجام تکلیف درسی جر و بحث و سعی می‌کنند تا حدّ امکان آن را به تأخیر اندازند تا اینکه وقت خواب فرا رسد، تصریح کرد: در این شرایط والدین آن‌ها را مجبور می‌کنند که هر چه زودتر تکالیف خود را به اتمام برسانند، در حالی که این عمل کاملا نادرست است، در این شرایط والدین می‌توانند با کمی برنامه ریزی به این مشکل برای همیشه خاتمه بدهید. بهترین راه حل این است که تکلیف درسی هم باید در برنامه زندگی فرزندتان جایی داشته باشد و نباید این نکته را بر عهده فرزندتان بگذارید که تصمیم بگیرند چه موقع از شب تکالیف درسی خود را انجام دهد، بلکه شما باید زمان انجام تکالیف درسی را در برنامه روزانه فرزندتان مشخص کنید.

۱۳۹۷/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...